דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

מחאות הדלק בירדן נמשכות: 3 קציני משטרה נהרגו במהלך מעצר של מפגין

הקצינים נהרגו בחילופי ירי במהלך מעצר של אדם שנחשד כי הרג קצין משטרה בכיר במסגרת מחאות הדלק במדינה בשבוע שעבר | המחאות נמשכות למעלה משבועיים, וקיים חשד שארגון "תכפיר" איסלאמיסטי קיצוני לוקח בהן חלק

מאות משתתפים בהלוויות השוטרים הירדנים שנהרגו במעצר מפגין במחאות הדלק (צילום: REUTERS/Jehad Shelbak)
מאות משתתפים בהלוויות השוטרים הירדנים שנהרגו במעצר מפגין במחאות הדלק (צילום: REUTERS/Jehad Shelbak)
יניב שרון

משטרת ירדן הודיעה אתמול (שני) כי 3 קציני משטרה נהרגו בחילופי ירי בעיר מעאן.  חילופי הירי התרחשו במהלך פשיטה שהתבצעה בעיר בניסיון לעצור חשוד בהריגת קצין המשטרה הבכיר קולונל עבד אלרזק אלדאלאבה, במהלך הפגנות מחאה על העלייה במחיר הדלק. המשטרה הודיעה כי החשוד אף הוא נהרג במהלך הפשיטה.

המחאה נגד עליית מחירי הדלק החלה ב-5 בדצמבר השנה, עם הפגנה של נהגי המשאיות ונהגי התחבורה הציבורית במעאן. העיר נמצאת בדרך המרכזית המחברת בין עיר הבירה עמאן לנמל היחיד בממלכה בעקבה, וכן על מסילת הרכבת הח'גאזית המחברת את ירדן לערב הסעודית. במהלך ההפגנות נחסמו כבישים, הוצתו צמיגים והושבתה תנועת הסחורות בין עקבה לעמאן. ההפגנות פשטו גם לערים כרכ וטפילה הצפוניות יותר ואף לאירביד הנמצאת בצפון המדינה.

בעיר הבירה עמאן נערכו עצרות הזדהות עם השובתים בארגונן של מפלגות האופוזיציה ושל איגוד העובדים העצמאיים. ביום שישי האחרון נערכה שביתת מסחר במחוז מעאן לאות הזדהות עם המפגינים.

הממשלה נקטה מחד ביד קשה בדיכוי ההפגנות והודיעה כי בפשיטה בה נהרג הקצין בשבוע שעבר, נפצעו חמישה שוטרים נוספים ותשעה אנשים נעצרו בחשד לחברות בארגון "תכפיר". ה"תכפיר" היא אידיאולוגית אסלאמיסטית הרואה בשלטון במדינות ערב כופרים וקוראת להפלתם בדרכים אלימות. כמו כן ביום ראשון האחרון הודיעה הממשלה על השעיה זמנית של הרשת החברתית Tiktok, באשמה כי היא מעבירה מסרים חתרניים נגד השלטון וכיתה את השובתים "טרוריסטיים".

במקביל פעלה הממשלה להורדת המחיר של חלק ממוצרי הדלק המשמשים להסקה והעלתה את תעריפי התעבורה. הבנקים הודיעו על השהיית גביית החובות במחוז. אך צעדים אלו לא הספיקו לשכך את המחאה. לאחרונה הודיע ראש הממשלה אל חסאוונה כי ביכולת הממשלה לסבסד את מחירי הדלק. הודעה זו גרמה להתחדשות ההפגנות בדרישה לבצע סבסוד למחירים, זאת לאחר רגיעה מסויימת במהלך סוף השבוע.

מרבית הנפט ומוצריו אותם ירדן צורכת מיובאים אליה. במהלך השנה האחרונה בעקבות תנודות בשוק הנפט העולמי עלו מחירי הבנזין בירדן פי 5 ומחירי הסולר פי 8. בנוסף הממשלה גובה מס בשיעור של עד 121% לכל ליטר בנזין ו-152% לכל ליטר סולר.

בשונה מהפגנות קודמות כמו הפגנת המורים ב-2020 מוקדי המחאה הנוכחית הן הערים הדרומיות בהן יושבים שבטים בדואים מרכזיים המהווים את משענתו החברתית של בית המלוכה הירדני.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!