דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
24.4°תל אביב
  • 22.7°ירושלים
  • 24.4°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 35.1°אילת
  • 28.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 25.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

"מאשפזים בצפיפות, עובדים מעבר למשמרות": מחלקות הילדים עמוסות בתינוקות עם תחלואה נשימתית

משרד הבריאות מדווח על עלייה באשפוזי תינוקות עם נגיף ה-RSV, שגורם למחלות בדרכי הנשימה | ד"ר מיכל מאיר, בי"ח רמב"ם בחיפה: "אנחנו נאלצים לחכות עד שילד אחד ישתחרר כדי להכניס את הילד הבא לאשפוז" | ד"ר דייאנה טשר, בי"ח וולפסון: "נמצאים בתפוסה מלאה ואף למעלה מכך"

בית החולים לילדים ע"ש רות רפפורט במרכז הרפואי רמב"ם (צילום: דוברות המרכז הרפואי רמב"ם / Wikimedia Commons)
בית החולים לילדים ע"ש רות רפפורט במרכז הרפואי רמב"ם (צילום: דוברות המרכז הרפואי רמב"ם / Wikimedia Commons)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

צוותי מחלקות הילדים בבתי החולים ברחבי הארץ מתמודדים בשבוע האחרון עם עומס מאושפזים שסובלים ממחלות חורף נשימתיות ונזקקים לתמיכת חמצן – כך עולה מדיווחי המשרד ומשיחות עם צוותי המחלקות. לפי נתוני המשרד, מחלות אלו נגרמות ככל הנראה מנגיף RSV שגורם לתחלואה נשימתית, מנגיפי שפעת, וכן מנגיף הקורונה.

לפי משרד הבריאות, השבוע נרשמה עלייה באחוז הביקורים במיון של תינוקות בגיל לידה עד שנתיים עם דלקת ריאות מסוג ברנכיוליטיס, שנגרמת לרוב מנגיף RSV. מתחילת עונת החורף הנוכחית דווחו 1,345 מאושפזים עם אימות מעבדתי ל-RSV מתוכם 333 מאושפזים בשבוע האחרון. מדובר על עלייה של 10% ביחס לשבוע שעבר, בו דווחו 302 מאושפזים עם אימות מעבדתי ל-RSV.

התפוסה ברמב"ם מגיעה עד ל-150%

ד"ר מיכל מאיר, רופאה למחלות זיהומיות בילדים במרכז הרפואי רמב"ם בחיפה, אומרת ל'דבר' שהתפוסה במחלקות הילדים עומדת על בין 100 ל-150 אחוז. מבין הילדים המאושפזים, שיעור התחלואה הנשימתית (אשפוז בגלל תחלואה נגיפית נשימתית שמצריכה חמצן). נע בין 30 ל-60 אחוז.

"מגיעים אלינו ילדים שנזקקים לתמיכת חמצן או תמיכה נשימתית משמעותית יותר, חלקם נזקקים למכונות הנשמה פולשנית בטיפול נמרץ", אומרת ד"ר מאיר, "הם לא יכולים להסתדר מבחינה נשימתית בבית. לעיתים בשל המצוקה הנשימתית הם לא מצליחים לאכול."

נגיף ה-RSV מגיע גם לילדים שאינם בקבוצת הסיכון

לדבריה, יש שיעור גדול של נגיף ה-RSV בקרב המטופלים. "בתקופת הקורונה כל הנגיפים הנשימתיים נדחקו, ושיעורי התחלואה מ-RSV ושפעת היו נמוכים. עכשיו אנחנו רואים נוכחות משמעותית יותר שלהם. יש מעט ילדים שחולים בקורונה בתחלואה שמצריכה אשפוז."

שינוי אפדימיולוגי שהצוותים מזהים השנה הוא שהנגיף מגיע גם לפעוטות שאינם בקבוצת הסיכון שלו. "באופן כללי הפגיעה הקלאסית מ-RSV היא בקרב תינוקות שהיו פגים, או שיש להם מחלת רקע נשימתית. לעומת זאת השנה אנחנו רואים יותר תינוקות בריאים, שנולדו במועד, ועדיין נהיים חולים באופן משמעותי עם RSV". לפי תכנית החיסונים של משרד הבריאות, רק תינוקות שנולדו פגים מקבלים חיסון ל-RSV.

ד"ר מאיר מציינת שכרגע אין מידע האם נגיף ה-RSV נעשה אלים יותר. "יש תיאוריות שאולי החשיפה של בני המשפחה לנגיף מגנה על התינוקות, לרבות העברת נוגדנים מאם לעובר במהלך ההריון. הדברים האלה נעצרו בתקופת הקורונה, בה הייתה מעט מאוד תחלואה ב-RSV. המשמעות היא שעכשיו יותר ילדים נפגשים ממש לראשונה עם הנגיף הזה, ויכול להיות שזאת הסיבה שהוא פוגע משמעותית יותר בתינוקות ופעוטות, גם כאלה שאין להם מחלות רקע."

ריבוי המאושפזים יוצר עומס עבודה חריג על הצוותים. "תפוסה של 150% משמעותה עיכובים באשפוז. עדיין הילדים מקבלים טיפול מצוין ומסור במיון, אבל כדי שנוכל לאשפז במחלקת ילדים להמשך טיפול, אנחנו נאלצים לנסות לחכות עד שילד אחד משתחרר כדי להכניס את הילד הבא לאשפוז. אנחנו מאשפזים בצפיפות יתר ממה שהיינו רוצים, וצוות האחיות המוגבל צריך לטפל ביותר ילדים. זה מייצר עומס אדיר על המערכת, שנאלצת לתת טיפול מעבר לתקינה, והם צריכים לעבוד מאוד קשה ואפילו לעבוד מעבר למשמרות".

וולפסון: "נמצאים בתפוסה מלאה ואף למעלה מכך"

גם בבית החולים וולפסון בחולון המחלקות מלאות, והצוותים כורעים תחת העומס, מנסים לעשות את המיטב. ד"ר דיאנה טשר, סגנית מנהל מחלקת הילדים בוולפסון, אומרת ש"תחלואת החורף נמצאת כעת בעיצומה, בדומה לתקופה טרום הקורונה. מחלקת הילדים בוולפסון, בדומה לרוב בתי החולים בארץ, נמצאת בתפוסה מלאה ואף למעלה מכך. הרוב המכריע של המאושפזים (כ85-90%) סובל מתחלואה נשימתית, הנגרמת בעיקר מזיהום בנגיפי ה-RSV והשפעת. עומסי התחלואה משמעותיים והצוותים עובדים קשה מאוד למתן שירות רפואי וסיעודי מיטבי. תחלואת החורף טרם הגיעה לשיאה וצפויה לעלות בשבועות הקרובים."

ד"ר טשר קוראת להורים לחסן את הילדים מפני שפעת. "ילדים שטרם התחסנו, מומלץ מאוד שיתחסנו לשפעת בהקדם."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!