דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
19.9°תל אביב
  • 12.0°ירושלים
  • 19.9°תל אביב
  • 17.7°חיפה
  • 20.5°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 13.4°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

האחיות שירשמו תרופות והפניות: 10 מרפאות קהילה יקלטו את האחיות המומחיות הראשונות

התפקיד החדש ירחיב את סמכות האחות | בקופות החולים צופים שיפור בזמינות שירותי הרפואה, והגברת איכות הטיפול בחולים מורכבים | ד"ר הילה פיגל ממשרד הבריאות מדגישה שהמהלך יאפשר ראייה הוליסטית של המטופל: "חולה כרוני צריך מישהו שינהל את הטיפול בו, יקשיב לו, יתקשר לשמוע מה קורה איתו"

משתתפות הקורס הראשון לאחות מומחית באוניברסיטת בן גוריון (צילום: משרד הבריאות)
משתתפות הקורס הראשון לאחות מומחית באוניברסיטת בן גוריון (צילום: משרד הבריאות)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

מטופלים בעשר מרפאות קהילה ברחבי הארץ יחוו החל מינואר הקרוב שינוי באופן קבלת השירות הרפואי: הם יוכלו לקבל את האבחנות, ההפניות לבדיקות והמרשמים שהם צריכים מהאחות במרפאה, וללכת הביתה בלי לראות רופא. זאת בעקבות תפקיד חדש שנוצר במערכת הבריאות בישראל: אחות מומחית בקהילה, שתקבל סמכויות רבות שעד כה היו שמורות לרופאים בלבד. בקופות החולים מעריכים שהאחות המומחיות ישפרו את הזמינות והאיכות של הטיפול הרפואי במרפאות הקהילה.

לימודי ההסמכה לתפקיד נערכו בשנה האחרונה באוניברסיטת בן גוריון, בהשתתפות 15 אחים ואחיות מכל קצוות החברה הישראלית. מלבד לימודים עיוניים, ההסמכה כללה גם התנסות בשטח עם רופא מומחה ששימש כמנטור. את המבחן המסכם שנערך בחודש שעבר סיימו בהצלחה תשע אחיות ואח אחד. הן מגיעות ממגזרים מגוונים בחברה הישראלית, כולל מהחברה הבדואית בנגב ומהחברה הערבית. 

"האחות המומחית תהיה אחראית לרצף הטיפול"

"חיכיתי לתפקיד הזה כי הוא הכי רחב והכי עוצמתי מכל תחומי המומחיות", אומרת ל'דבר' חתונה אנוכשווילי, מנהלת הסיעוד של מחוז מרכז בשירותי בריאות כללית, "האחות המומחית בקהילה תקבל את החולה, תאבחן אותו, ותהיה אחראית לרצף הטיפול. יש ממשק בין-אישי קרוב בין אחות בקהילה לבין המטופל, היא מכירה את אורח החיים שלו, את הסביבה שלו ואת אוריינות הבריאות שלו. האחות המומחית בקהילה תנגיש את השירות ברמה מקצועית, ותשפר את הזמינות של רפואה ראשונית, כך שבפועל היא תשפר את השירות."

האחיות המוסמכות בקהילה יעבדו בעיקר עם רופאי המשפחה ורופאי הילדים במרפאות. עבור מטופלים בריאים שפונים למרפאה עם מצב אקוטי קל כמו דלקות בדרכי הנשימה, כאבי גרון, פצעים, הקאות, או זיהום בדרכי הנשימה, אחות מומחית תוכל לבצע הרבה מהפעולות ששמורות לרופא משפחה היום: רישום תרופות, הפניה לבדיקות, הפניה למיון, הפניה לרפואה יועצת או לטיפול במקצועות הבריאות (כמו פיזיותרפיה), רישום אישורים פורמליים, והפניה לשירותי רווחה. נוסף על כך, הן יוכלו לנהל את הטיפול המתמשך בחולים כרוניים.

ד"ר הילה פיגל, משרד הבריאות: "חולים כרוניים צריכים גורם מקצוע שיסגור את כל הקצוות, "

ד"ר הילה פיגל, מנהלת המחלקה לפיתוח מקצועי במנהל הסיעוד במשרד הבריאות, מספרת ל'דבר' על החשיבות של האחיות המומחיות בטיפול בחולים בקהילה, ובמיוחד חולים כרוניים: "יש בקהילה הרבה חולים כרוניים שמקבלים הרבה תרופות, מה שמחייב גורם מקצוע שיעקוב אחריהם בצורה יותר מודעת ויותר מדויקת. חשוב מאוד לייעץ להם, להדריך אותם, ולסגור את כל הקצוות, לא רק של הטיפול הרפואי אלא של כלל הצרכים הטיפוליים שלהם.

כניסה לחדר אחות במרפאת שירותי בריאות כללית בצפת (צילום ארכיון: דוד כהן / פלאש 90)
כניסה לחדר אחות במרפאת שירותי בריאות כללית בצפת (צילום ארכיון: דוד כהן / פלאש 90)

ד"ר פיגל מציינת שמטופלים רבים זקוקים לסיוע לא רק בפן הרפואי: רוב האנשים המבוגרים חיים עם מחלות כרוניות, ונוסף על כך, רבים מהם חווים בדידות. לדבריה, לאחות המומחית יהיו הכלים, ההכשרה והפניות להתבונן במכלול הזה ולתת מענה מתאים. "דמייני למשל אדם קשיש שסובל גם מסוכרת וגם מיתר לחץ דם, ועבר התקף לב לפני שלוש שנים. הוא לוקח הרבה מאוד תרופות. אשתו מאושפזת במוסד סיעודי כי יש לה דמנציה, והוא גם קצת בדיכאון ולא ישן טוב בלילה. עכשיו, תדמייני את האיש הזה מגיע למרפאה ומחכה שעות ארוכות לתורו. המרפאה עמוסה בחולים שרבים מהם דומים לו.

"האיש הזה, שיכול להיות סבא שלי, צריך שמישהו ינהל את הטיפול בו, יקשיב לו, ישלח אותו לבדיקות דם, יתקשר אליו עוד שלושה חודשים כדי לשמוע מה קורה איתו. והאנשים האלה לא מקבלים מענה מספיק טוב במערכת הבריאות היום".

אחות מומחית יכולה לתת למטופל כזה מענה מקיף וממושך. לפי חוזר המנכ"ל שמגדיר את התפקיד החדש, האחות המוסמכת יכולה לנהל את הטיפול בחולים כרוניים, מלבד ביקור אחד לפחות בשנה אצל רופא.

היעד של משרד הבריאות: 6,000 אחות מומחיות בתוך חמש שנים

מקצוע האחות המומחית קיים כבר עשרות שנים במדינות רבות, שבהן יש להן סמכויות מסוימות ששמורות לרופאים, במטרה להקל על העומס על הרופאים ולאפשר מענה כוללני יותר למטופל. בישראל הוחלט לעגן בתקנות את הסמכת האחיות המומחיות ב-2013, ובעשור שחלף מאז הוכשרו 550 אחים ואחיות כמומחים ב-10 תחומים: גריאטריה, כירורגיה, סוכרת, פגים, שיקום, רפואה דחופה, פצעים, כאב, מדיניות ומנהל, וטיפול תומך (ליווי סוף החיים). כעת, לראשונה, הוכשרו גם אחיות מומחיות בקהילה. במשרד הבריאות מעוניינים להכשיר 6,000 אחיות כמומחיות בתוך חמש שנים, כלומר כ-6% מכוח האדם העתידי בתחום.

ד"ר פיגל מדגישה שמסלולי ההכשרה למומחיות מיועדים לאחים ולאחיות הבכירים והמנוסים ביותר במערכת. "תנאי הקבלה כוללים ניסיון קליני רב, תואר שני לפחות, בוגרים של הכשרה מקצועית נוספת, וגם יכולת אקדמית גבוהה. אנחנו מכניסים אותם למסלול הכשרה מאוד אינטנסיבי של שנה או שנה וחצי לימודים, ונותנים להם הרבה ידע, שיאפשר להם בסוף לקבל עוד סמכויות".

הגברת זמינות הטיפול לכולם, ושיפור באיכות הטיפול לחולים המורכבים

חגית איתמרי, האחות הראשית בלאומית שירותי בריאות, רואה באחיות המומחיות פוטנציאל לעליית מדרגה במענה למטופלים. "אנחנו מאמינים שזה ישפר מאוד את זמינות הטיפול לכולם, ואת איכות הטיפול שלנו בחולים מורכבים. ברמת הזמינות, הן יוכלו לתת מענה למקרים דחופים. למשל אדם שלא מרגיש טוב, אולי כואב לו הגרון, והרופא לא נמצא, או שהוא לא זמין עד מחר. האחות המומחית תוכל לתת מענה ראשוני, לשלוח אותו לבדיקות ולתת טיפול בלי שהוא נכנס לרופא.

"ברמת האיכות, הן יוכלו לערוך מעקב צמוד לחולים מורכבים, שדורשים מעקב והרבה זמן רופא, בלי שזה יבוא על חשבון זמן הרופא. הן יעבדו בכפיפות מקצועית לרופא, יהיו להם דיוני צוות ולפעמים ביקורים משותפים, כך שהרופא יהיה תמיד מעודכן במצבו של המטופל."

אנוכשווילי כבר מחכה לקליטת בוגרות המחזור הראשון, ומשוכנעת שהן יצדיקו את ההשקעה. "אין ספק שהן עושות היסטוריה. יש עליהן המון אחריות, והן מבינות אותה. ההכשרה היא תהליך יקר, גם מבחינת היעדרות האחיות בזמן שהן לומדות, וצריך להוכיח שזה אכן שווה. צריך להתאים מול איזו אוכלוסיה הן יעבדו. ככל שנכניס את המקצוע הזה בצורה נכונה, כל אוכלוסיית ישראל תרוויח."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!