דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י' באייר תשפ"ד 18.05.24
30.4°תל אביב
  • 29.8°ירושלים
  • 30.4°תל אביב
  • 27.6°חיפה
  • 28.6°אשדוד
  • 35.6°באר שבע
  • 39.6°אילת
  • 36.1°טבריה
  • 28.4°צפת
  • 32.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פוליטי

בן גביר נסוג מדרישותיו: הסכים לדחות חלק מסעיפי החוק להכפפת המפכ״ל לאחרי השבעת הממשלה

בדיון סוער בו הוגשו למעלה מ-2,100 הסתייגויות, החליט לבסוף השר המיועד לביטחון לאומי להעביר את חוק סמכויות המפכ״ל רק לאחר הקמת הממשלה | בן גביר: ״עושה זאת כדי שבג״ץ לא יפסול את החוק״ | גם חוקי סמוטריץ׳ ודרעי אוחדו ואושרו לקריאה שנייה ושלישית

מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי (מימין) וח"כ איתמר בן גביר בדיון על החוק להכפפת המשטרה לשר לביטחון הפנים (צילום: נועם מושקוביץ / דוברות הכנסת
מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי (מימין) וח"כ איתמר בן גביר בדיון על החוק להכפפת המשטרה לשר לביטחון הפנים (צילום: נועם מושקוביץ / דוברות הכנסת
דבר
צרו קשר עם המערכת:

השר המיועד לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, הודיע בצהריים (חמישי) על פיצול ההצבעה על הסעיפים אותם הוא מבקש להכניס בהצעת החוק שלו לתיקון פקודת המשטרה.

כחלק מהפיצול, ההצבעה על הכפפת מפכ"ל המשטרה לשר לביטחון לאומי תידחה לימים שאחרי הקמת הממשלה. גם הסעיף הנוגע למשך זמן הטיפול בתיקים יידחה.

בתמורה, חברי הכנסת שהתנגדו להעברת הסעיפים בחוק החליטו להימנע בהצבעה על הסעיפים שכן עברו.

יו"ר עוצמה יהודית והמיועד לשר לבטחון לאומי התייחס להחלטה: "בעקבות הערות היעוץ המשפטי של הכנסת על הליך חקירה מהיר וכדי שבג"ץ לא יפסול את החוק, הודיע כעת בועדה השר המיועד לביטחון לאומי ח״כ איתמר בן גביר, כי הדיון בהצבעה לתיקון פקודת המשטרה יפוצל.

הוועדה תדון ותצביע עוד בטרם הקמת הממשלה, על כפיפות משטרת ישראל, התוויות מדיניות ועקרונות והתוויות מדינות בחקירות, כמו גם שמירת הסמכויות של השר, אך יחד עם זאת הדיון כי המפכ"ל כפוף לשר וזמן טיפול בתיקים יידחה לשבועות הקרובים וההצבעה תהיה לאחר הקמת הממשלה".

המהלך קיבל את אישור הוועדה המיוחדת בראשות ח"כ אופיר כץ שהעבירה את פיצול הצעת החוק. במהלך הדיון הוגשו למעלה מ-2,100 הסתייגויות.

יו"ר הוועדה לביטחון פנים לשעבר, ח"כ מירב בן ארי (יש עתיד), התייחסה לדחיית הסעיפים בחוק: ״אמרתי מתחילת הדרך שהחוק הכי בעייתי למדינה הוא חוק בן גביר. נלחמנו שעות על גבי שעות בוועדה, ביחד עם הייעוץ המשפטי של כולם: ממשלה, כנסת, משרד בט"פ והמשטרה והנה הגיעה היום ההתקפלות המפוארת. מצד אחד חבל שלא הקשיב, היה חוסך את בזבוז השעות, מצד שני בזכות העבודה בוועדה, התפצלו הסעיפים.

אמרתי כל הזמן, שהכפפת המפכל לשר היא סכנה לדמוקרטיה ולשלטון החוק, ניסו להלבין, השופרות עבדו ללא הרף, אבל בסוף במבחן התוצאה, זהו ניצחון של האופוזציה וכולו הושג בזכות עבודה קשה של החכים והייעוץ המשפטי שליווה את כל האירוע הזה״.

חוקי דרעי וסמוטריץ׳ אוחדו ואושרו לקריאה שנייה ושלישית

במקביל, אושרה בוועדה המיוחדת הצעת חוק כשירות השרים (חוק דרעי-סמוטריץ') לקריאה שנייה ושלישית. מדובר במיזוג של הצעת החוק למינוי שרים נוספים במשרדים ממשלתיים ותיקון חוק יסוד: הממשלה, כך שלא יהיה ניתן להטיל קלון על נבחר ציבור שנידון למאסר על תנאי. ההצעה אושרה ברוב של תשעה תומכים מול שבעה מתנגדים לאחר שהוועדה דחתה יותר מ-1,700 הסתייגויות.

הצעת החוק תעלה להצבעה במליאת הכנסת ביום שני אחר הצהריים ואחרי שתאושר תיכנס לתוקף באופן מיידי. החוק יאפשר את מינויו של יו"ר ש"ס אריה דרעי לשר בלי קלון ואת מינויו של יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' לשר נוסף במשרד הביטחון. ח"כ קריב אמר בזמן ההצבעה כי זה "חוק שמקדם שחיתות". חברי כנסת נוספים מהאופוזיציה המיועדת קראו "בושה".

יו"ר הוועדה, ח"כ שלמה קרעי (הליכוד) אמר כי "אני שמח שסיימנו חקיקה בצורה רצינית ומעמיקה, שעושה סדר, היגיון וצדק. תודה לחבריי מהקואליציה העתידית שהתגייסו למאמץ הלא פשוט מול ביריונות וחוסר תרבות מצד חלק מחברי האופוזיציה העתידיים. ריפיון הידיים שלהם, המנוחה בחדרים במסווה של הנמקות במליאה במקביל, מסווה שהוסר כאן על המסך בשידור חי, סייע לנו רבות להעביר את החוק על פי לוח הזמנים המתוכנן".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!