דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

התפרצות הקורונה תפסה את סין לא מוכנה: חולים על הרצפה, קרוביהם עוברים בין בתי חולים לחפש מיטה פנויה

אחרי שנקטה מדיניות "אפס קורונה" והטילה הגבלות קשות על תושביה, הסירה המדינה את כל ההגבלות ב-7 בדצמבר – ומאז היא מתמודדת עם גל תחלואה כבד, בעיקר בשל שיעורי התחסנות נמוכים בקרב קשישים | מומחים מעריכים שהתמותה במדינה צפויה להגיע עד סוף 2023 למיליון ואף 2 מיליון

חולה מפונה מיחידת הטיפול הנמרץ בבאודינג, סין, בשל תפוסה מלאה (צילום: AP Photo)
חולה מפונה מיחידת הטיפול הנמרץ בבאודינג, סין, בשל תפוסה מלאה (צילום: AP Photo)

וירוס הקורונה מתפשט ברחבי סין, כמעט שלוש שנים אחרי שזוהה שם לראשונה. מומחים חוזים חודשים קשים למדינה בת 1.4 מיליארד התושבים.

גישת ה"אפס קורונה" הנוקשה של סין, שלפיה כל מי שנדבק נשלח לבידוד, רק דחתה את ההתפרצות. אבל הפתיחה המחודשת של המדינה והסרת כל ההגבלות, שהוכרזו לפתע ב-7 בדצמבר, פגשו אוכלוסייה עם שיעורי התחסנות נמוכים ומחסור במיטות אשפוז.

מומחים משערים ששיעור התמותה בשנה הבאה ינוע בין מיליון לשני מיליון. עם זאת, הנתונים הרשמיים עלולים להיות שונים, שכן הם מושפעים מגורמים רבים, וסין ידועה בכך שהיא מסלפת ומסתירה מידע מהציבור.

גם כעת לא ברור עד כמה ההתפרצות חמורה, שכן סין צמצמה את מספר הבדיקות והפסיקה לדווח על רוב מקרי התחלואה הקלה. אבל בערים באזור באודינג ולנגפנג במחוז הביי, עיתונאי AP היו עדים לעומסים בבתי החולים ועל אמבולנסים רבים ברחובות. בכל רחבי המדינה דווח על היעדרויות רבות מהעבודה, מחסור בתרופות להורדת חום ועבודה מוגברת במשרפות לגופות, מה שמעיד על התפרצות נרחבת של הנגיף.

סין שייכת למועדון המצומצם של המדינות שניסו לעצור את ההדבקה בין בני משפחה ב-2020, אבל נותרה האחרונה שעדיין היו בה הגבלות. במדינות אחרות הסרת ההגבלות הולידה מצבים שונים: בסינגפור ובניו זילנד שיעורי ההתחסנות היו גבוהים ושירותי הבריאות היו מאובזרים וערוכים לפתיחה מחודשת של המשק, והיא אכן עברה חלק.

לעומת זאת, בהונג קונג, שבה שיעורי ההתחסנות בקרב האוכלוסייה המבוגרת היו נמוכים, הסרת ההגבלות הביאה לגל תחלואה נוסף השנה. 11 אלף בני אדם מתו מקורונה בעיר שמספר תושביה הוא 7.4 מיליון, 95% מהם בני 60 ומעלה, לפי משרד הבריאות המקומי. שיעור התמותה בקרב בני 80 ומעלה שלא התחסנו הגיע ל-15%, לפי ג'ין דונג-יאן, מומחה לווירולוגיה מאוניברסיטת הונג קונג.

שיעורי ההתחסנות בסין גבוהים מאשר בהונג קונג, אבל אנשים רבים עדיין חשופים להדבקה, בעיקר מבוגרים. המדינה השתמשה בחיסון מתוצרתה בלבד, שמבוסס על טכנולוגיה ישנה יותר מחיסוני ה-mRNA, שהוכיחו את עצמם במדינות אחרות.

לפי מחקר שנערך בהונג קונג, שחיסנה את תושביה הן בחיסון הסיני של סינובק והן בחיסוני mRNA, נדרשות שלוש מנות של חיסון סינובק כדי להגיע לרמת ההגנה שמספק חיסון mRNA, במיוחד בקרב מבוגרים. ברוב המקרים, נדרשו התושבים להתחסן בשתי מנות בלבד, והמנה השלישית נחשבה למנת דחף אופציונלית.

סין אמנם מתגאה בשיעור התחסנות של 90%, אבל רק 60% מתושביה התחסנו במנת דחף. בקרב מבוגרים, רבים לא מחוסנים באופן מלא. יותר מ-9 מיליון בני 80 ומעלה לא קיבלו את המנה השלישית, לפי סוכנות הידיעות הסינית שינואה.

שיעורי ההתחסנות עלו פי 10 למיליון מתחסנים ביום מאז תחילת דצמבר. עם זאת, ד"ר גגנדיפ קנג מהמכללה הנוצרית לרפואה של הודו בוולור, אמרה שהמפתח צריך להיות מתן קדימות למבוגרים. בשונה ממדינות אחרות, סין נתנה קדימות דווקא לאוכלוסייה הצעירה מתוך מחשבה שהיא ניידת יותר ולכן אחראית להתפרצות המואצת של הנגיף, לדברי ריי ייפ, המנהל והמייסד של הסניף הסיני של המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן. קמפיין למען חיסונם של בני 60 ומעלה החל החודש, אבל לא ברור עד כמה הוא יצליח.

"הם לא הקדישו מספיק תשומת לב לכך שכל האוכלוסייה תקבל הגנה חיסונית מלאה", אמר ייפ. "האופן שבו הם ינהלו את המבצע הנוכחי יקבע איך ייראה העתיד הקרוב במדינה".

בסביבת באודינג ולנגפנג, נוצר מחסור במיטות ובאנשי צוות בעקבות עומסים כבדים ביחידות לטיפול נמרץ. מטופלים שוכבים על הרצפה, בעוד קרוביהם עוברים מבית חולים אחד לאחר בניסיון למצוא מיטה פנויה עבורם.

לפי ועדת הבריאות הלאומית, בסין היו 10 מיטות טיפול נמרץ לכל 100 אלף תושבים ב-9 בדצמבר, ובסך הכול 138 אלף מיטות, לעומת 4 מיטות לכל 100 אלף תושבים ב-22 בנובמבר. המשמעות היא שמספר המיטות יותר מהוכפל בשלושה שבועות. אבל המספרים "עלולים להיות שגויים", אמר יו צ'נגפינג, רופא במחלקה לרפואה נשימתית בבית החולים הציבורי של אוניברסיטת ווהאן. "זה בלתי אפשרי שמספר המיטות יזנק בחדות כזאת בזמן קצר כל כך".

אבל גם אם המספרים נכונים, מספר המיטות הפנויות לא מעיד על מוכנות של מערכת הבריאות להתמודד עם גל התחלואה. כמו במקומות אחרים בעולם, הקושי העיקרי הוא המחסור ברופאים ואחיות, לדברי יו. בסין יש רק 80,050 רופאים ו-220 אלף אחיות ביחידות הטיפול הנמרץ, ו-177 אלף אחיות נוספות שלפי ועדת הבריאות הלאומית יכולות לעבוד בהן. "אם מסתכלים על המחסור במיטות ביחידות הטיפול הנמרץ, סין במחסור עצום".

יו אמר שבשבועות האחרונים מספר הנדבקים עלה, וכמעט כל הרופאים במחלקה נדבקו גם הם. "אנחנו בלחץ כי אנחנו צריכים לטפל בהרבה חולים בזמן קצר".

סין לא פרסמה תוכנית ברורה למיון ראשוני, שלפיה בתי החולים נדרשים לתעדף חולים קשה. במקום זאת, מערכת הבריאות הסינית מרכזת את מאמציה בבתי החולים הגדולים, שאליהם מגיעים דווקא החולים עם התסמינים הקלים, לדברי יו.

המחסור הפוטנציאלי תלוי בקצב ההדבקה, ואם החולים שלא סובלים מתסמינים קשים לא יישארו בבתיהם כדי לאפשר לחולים קשה טיפול בבתי החולים – העומסים יימשכו. "זה בקלות יכול לרסק את המערכת", אמר יו.

בניסיון להגן על מערכת הבריאות שלה, בייג'ין הסבה את בתי החולים הזמניים ומחנות הבידוד למרפאות, וכך גדל מספר המוקדים מ-94 ל-1,263. עם זאת, תושבי אזורים כפריים עלולים לסבול יותר, שכן רוב המוקדים נמצאים בערים.

השימוש באמצעים דיגיטליים עשוי להקל מעט על העומס בבתי החולים: יותר משלוש מבתי החולים משתמשים ברפואה דיגיטלית, וכ-31% מהאוכלוסייה משתמשת בשירותים אלה.

נוסף על כך, סין מספקת את התקופה פקסלוביד מתוצרת פייזר, ושני טיפולים ביתיים: תרופה אנטי-ויראלית לאיידס מתוצרת ג'נווין ביוטק שהתגלתה כיעילה נגד קורונה, וקוקטייל של נוגדני וירוסים מתוצרת בריביו. עם זאת, לא ברור עד כמה תרופות אלה זמינות לכל תושבי סין.

מדענים לא בטוחים עד כמה המצב יידרדר, מאחר שהתמותה קשורה לגורמים כמו שיעור התחסנות, התנהגות האוכלוסייה והמאמצים לחיזוק מערכת הבריאות. הרשות הרפואית למדידה והערכה באוניברסיטת וושינגטון בסיאטל מעריכה שסין עלולה להגיע למספר של מיליון מתים עד סוף 2023 אם קצב ההדבקה יישאר כמו שהוא. אבל עלי מוקדד, פרופסור למדעי המדידה הרפואית ברשות, אמר שהממשלה עשויה להצליח להקטין את התמותה באמצעות חידוש ההגבלות על התקהלות.

מחקר נוסף, של אוניברסיטת הונג קונג, מעריך גם הוא קרוב למיליון מתים בתרחיש שבו הנגיף ממשיך להתפשט והרשויות לא מצליחות לחסן במנות דחף ולהציע טיפולים אנטי-ויראליים. ביל הנאג', מנהל שותף במרכז לדינמיקה של מחלות מדבקות בבית הספר הרווארד צ'אן לבריאות הציבור, העריך שהתמותה תגיד ל-2 מיליון. "לסין יש עוד דרך ארוכה עד לשם", אמר הנאג', "אבל בלי חיסונים, זה יהיה הרבה יותר גרוע".

האם גל התחלואה בסין יתפשט למדינות נוספות? הודו השכנה ביקשה מהממשלות להישאר ערוכות, ולהמשיך בבדיקות. ג'רמי לובן מבית הספר הרפואי צ'אן באוניברסיטת מסצ'וסטס אמר שגלי הדבקה גדולים מעלים את הסיכון להתפתחות מוטציות נוספות. לובן "לא רואה סיבה ספציפית לדאגה" מהווריאנטים שמתפשטים בסין, "חוץ מזה שהדבקה נרחבת היא רעה. ככל שאפשר להקטין את ההדבקה בסין, כך ייטב".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!