דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ט בניסן תשפ"ד 07.05.24
21.6°תל אביב
  • 14.7°ירושלים
  • 21.6°תל אביב
  • 18.8°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 22.4°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 12.6°צפת
  • 20.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

מדריך / ימי חופשה, פנסיה ושינוי בתנאים: אלה הזכויות שמגיעות לעובדים בתום השנה האזרחית

האם ימי החופשה נצברים, מהן חובות המעסיק ומה קורה אם חלים שינויים בחברה ובתפקיד | עוברים מ-2022 ל-2023 בלי לוותר על אף זכות

משרדי חברת הייטק (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
משרדי חברת הייטק (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
שלמה יעקובוביץ'
שלמה יעקובוביץ'
עו"ד מומחה בדיני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

עובדים רבים לא מודעים לזכויותיהם בחלוף השנה האזרחית: מה דינם של ימי החופשה שנצברו, מה המעסיק חייב לספק ואילו שינויים הוא רשאי לבצע. מדריך זה נועד לסייע לעובדים למצות את זכויותיהם ולהתחיל את 2023 עם הרבה פחות דאגות.

כיצד מחשבים את ימי החופשה שהעובד זכאי לקבל?

ימי חופשה נצברים לעובד לפי שנת עבודה, שתחילתה בראשית השנה הקלנדרית. לכן, כדי לחשב את מניין ימי החופשה השנתית שהעובד זכאי להם, הוותק שמתייחסים אליו הוא לא בהכרח הוותק של העובד במקום העבודה, אלא מספר השנים הקלנדריות (מינואר עד דצמבר) שבהן העובד הועסק. בכל שנה קלנדרית, צובר העובד מספר ימי חופשה בהתאם לארבעה קריטריונים: הוותק של העובד במקום העבודה, מספר הימים שעבד במהלך השנה, אורך שבוע העבודה, ומשך הזמן שבמהלכם התקיימו יחסי עובד-מעביד במהלך השנה.

עובד שבמקום עבודתו מונהג שבוע עבודה בן 5 ימים זכאי ל-5 ימי היעדרות מעבודה על כל 7 ימי חופשה שצבר על פי חוק, שכן בתוך 7 ימי החופשה נכללים גם ימים שישי ושבת, שהם ימי המנוחה השבועית במקומות עם שבוע עבודה בן 5 ימים. עובד שבמקום עבודתו מונהג שבוע עבודה בן 6 ימים זכאי ל-6 ימי היעדרות מעבודה על כל 7 ימי חופשה שצבר על פי חוק, שכן בתוך 7 ימי החופשה נכלל יום שבת, שהוא יום המנוחה השבועית במקומות עבודה שבהם עובדים 6 ימים בשבוע.

מה קובע החוק בנוגע לצבירת ימי חופשה משנה לשנה?

מכוח חוק חופשה שנתית, חל איסור על צבירת ימי חופשה. עם זאת, בכפוף לסיכום עם המעסיק, רשאי העובד לנצל רק מקצת מימי החופשה שנצברו ולכל הפחות 7 ימים בשנה, ואת היתרה, לצרף לזו שלא נוצלה במהלך השנתיים הבאות. על פי רוב, הזכות לצבירת ימי חופשה משנה לשנה מפורטת בסעיף בחוזה ההעסקה. 

אני מתחיל לעבוד ב-1 בינואר 2023. מהן חובות המעסיק לגבי הפרשות פנסיוניות עבורי?

על פי צו ההרחבה לביטוח פנסיוני, יש לבטח כל עובד בביטוח פנסיוני שמתבצע באמצעות הפרשות של העובד ושל המעסיק. נוסף על כך, המעסיק מחויב להפריש סכומים מסוימים לקרן פיצויי פיטורים של העובד. שיעור ההפרשות עומד על 18.5% מהשכר, מהם 6% על חשבון העובד והיתר (12.5%) על חשבון המעסיק (6.5% הפרשות מעסיק לרכיב תגמולים ו-6% הפרשות מעסיק לרכיב פיצויים).

גובה ההפרשה מחושב לפי שכר הברוטו הבסיסי של העובד (ללא שעות נוספות) או לפי השכר הממוצע במשק – לפי הנמוך מבין השניים, אלא אם קיימת הסכמה אחרת בין הצדדים. כמו כן, במקרה שהעובד היה מבוטח בביטוח פנסיוני לפני שהתקבל לעבודה (והיה מבוטח בעת קבלתו לעבודה), הוא יהיה זכאי להפרשות לביטוח פנסיוני כבר מיומו הראשון בעבודה, ולא תחול עליו תקופת המתנה כלשהי לפני שיבוטח על ידי מעסיקו. אם העובד לא היה מבוטח בביטוח פנסיוני לפני תחילת עבודתו, הוא יהיה זכאי לביטוח הפנסיוני רק לאחר שחלפו 6 חודשים מתחילת עבודתו. 

האם המעסיק רשאי לפטר אותי לקראת סוף שנת העבודה הראשונה שלי ולהימנע מתשלום פיצויי פיטורים?

לא. המציאות מלמדת שלא מעט מעסיקים בישראל מנסים להתחמק מתשלום פיצויי פיטורים לעובדים באמצעות פיטורים לפני שימלאו לעובד 12 חודשי עבודה או שנת עבודה מלאה.

לכן, החוק קובע שכוונתו של מעסיק שמפטר עובד בסוף שנת העבודה הראשונה היא לחמוק מחובת תשלום פיצויי פיטורים עד שלא הוכח אחרת. אם מוגשת תביעה בעניין זה לבית הדין לעבודה, מגולגל נטל ההוכחה לכשרות הפיטורים על כתפיו של המעביד, שחייב להציג לבית המשפט תשתית ראייתית מוצקה.

מעסיקים רבים מפטרים מנסים בדרך זו להתחמק גם מתשלום דמי הבראה. בתי הדין לעבודה דורשים גם במקרים כאלו תשתית ראייתית ברורה לפיטורי העובד.

לקראת 2023, המעסיק הודיע על שינויים מתוכננים בחברה, צמצומים והרחבת גבולות התפקיד. האם זה חוקי?

ככלל, כל שינוי בתפקיד דורש הסכמה של הצדדים. כשמדובר בשינוי תפקיד משמעותי או צמצום תפקידים שמגבירים את העומס, יש לבחון אם לא נוצרת סיטואציה שמקשה על העובד, ומהווה 'הרעת תנאים'. כשעובד סבור שקיימת הרעת תנאים, הוא נדרש להתריע על כך בכתב ולהודיע למעסיק שמדובר בשינוי מהתנאים שעליהם חתמו הצדדים, ושהמשך הדרישות יהיה הרעת תנאים שמזכה בתשלום פיצויי הפיטורים.

עו"ד שלמה יעקובוביץ' הוא מומחה לדיני עבודה

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!