דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
23.2°תל אביב
  • 17.3°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 20.2°חיפה
  • 22.4°אשדוד
  • 21.3°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 24.8°טבריה
  • 19.5°צפת
  • 22.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משפט ופלילים

יוזמה חדשה: נפגעי עבירה יקבלו ליווי ועדכון על התקדמות התיק במהלך המשפט

הפרקליטות ומשרד המשפטים יפעילו קו טלפוני ויגייסו צוות עובדים סוציאליים, שישיבו לשאלות מצד נפגעי עבירות וינסו להקל על מצוקותיהם | מנכ״ל המשרד, עו"ד ערן דוידי: ״המסר שלנו לנפגעים הוא שאנחנו כאן״

משרד המשפטים בירושלים (צילום ארכיון: יונתן זינדל/ פלאש90)
משרד המשפטים בירושלים (צילום ארכיון: יונתן זינדל/ פלאש90)
הדס יום טוב

פרקליט המדינה עמית איסמן ומנכ"ל משרד המשפטים ערן דוידי הודיעו היום (ראשון) כי הפרקליטות תגייס הפרקליטות לראשונה לשורותיה עובדים סוציאליים, וכי יוקם צוות ייעודי של אנשי מקצוע שיפעל לחיזוק הקשר עם נפגעי העבירה ומתן מענה שוטף לאורך ההליך המשפטי. 

לטענת הפרקליטות, מדובר במהפכה של ממש במתן השירות ובקשר והליווי שהפרקליטות נותנת לציבור, ובמיוחד לנפגעי ונפגעות עבירה בהליכים המשפטיים. ההחלטה התקבלה בעקבות אימוץ המלצות הצוות המשותף לפרקליטות ולאגף השירות במשרד המשפטים, שבמרכזן חיזוק הקשר עם הציבור והקמת צוות ייעודי לליווי וטיפול בנפגעי עבירה, שהתבססו על רצונם של הציבור ושל נפגעי עבירות להשפיע על קבלת ההחלטות בהליך ולקבל מעמד של צד פורמלי בהליכים. 

על פי הודעת הפרקליטות, צוות השירות יורכב מאנשי מקצוע מתחום המשפט ומאנשי טיפול בעלי הכשרה מתאימה. לטובת הנושא, תגייס הפרקליטות לראשונה לשורותיה עובדים סוציאליים, שיעבדו לצד הפרקליטים ויאיישו את צוות הסיוע אשר ישמש כקו ראשון זמין, מיומן ורציף לפניות שוטפות של נפגעי עבירה בטלפון ובמייל. הצוות גם יצור קשר באופן יזום עם נפגעי העבירה בתחנות מרכזיות בתהליך הפלילי, החל ממועד קבלת התיק בפרקליטות ועד למתן גזר הדין, ויהיה אחראי, בין היתר, למסור מידע ולהסביר לנפגעי העבירה על התהליך הצפוי, פרקי הזמן, האמצעים המקוונים העומדים לרשותו ודרכי ההתקשרות עם הפרקליטות וכן יסייע במילוי מסמכים מקוונים.  

הצוות גם יקיים היכרות עם נפגעי עבירה באופן שיאפשר ביצוע התאמות ייחודיות (כגון שפה, מוגבלות, פערים תרבותיים), ינהל רשת אנשי קשר עם גורמי ממשק כגון משטרת ישראל, המרכז לגביית קנסות, שב"ס, הנהלת בתי משפט, הרווחה, ארגוני סיוע, הסיוע המשפטי ועוד לאורך ההליך, ויתכלל את המידע עבור נפגעי העבירה. בהמשך, צפויה גם הרחבת המענים ותגבור כוח האדם ביחידות הסיוע בפרקליטות ברחבי הארץ, על מנת להרחיב ולשפר את המענים והשירות לנפגעות ולנפגעי העבירה.  

הצוות לשיפור השירות לנפגעי העבירה, בראשות עו"ד ד"ר בת-עמי ברוט ועו"ד עילית מידן מטעם הפרקליטות ושניר בן-טובים ועו"ד יובל אקוע מאגף השירות, המליצו גם על שיפור פלטפורמת "פרקליטות מקוונת", הסדרה וטיוב של "העברת המקל" בעת העברת התיק מהמשטרה לפרקליטות ולאחר מכן מהפרקליטות לשב"ס, הדרכת נפגעי העבירה בנוגע להליך מול המרכז לגביית קנסות ושימוש כגורם מקשר עד לשלב קבלת הפיצוי, ועוד. 

פרקליט המדינה, עו"ד עמית איסמן, בירך על המהלך:  "המהלך שאנו מקדמים היום הינו פרי עבודה יסודית ומעמיקה שביצעה הפרקליטות לבחינת הצרכים והאתגרים הניצבים בפני נפגעות ונפגעי העבירה בהליך המשפטי. במסגרת בחינת הנושא נערכה בחינה מקיפה, התקיימו מפגשים עם כלל הגורמים הרלוונטיים, נעשה מיפוי מדוקדק של הקשיים והחסמים ובעיקר נשמעו קולותיהם של נפגעות ונפגעי העבירה בהליכים שונים ובנקודות זמן שונות לאורך ההליך. יש לקוות כי הרחבת המענים של הפרקליטות לנפגעות ולנפגעי העבירה תאפשר התמודדות טובה יותר עם האתגרים שמציב ההליך המשפטי, תחזק את הקשר בין נפגעות ונפגעי העבירה לבין הפרקליטים המטפלים בתיקים, ותאפשר להם להשמיע את קולם ולהביע את רצונם ככל הניתן לאורך ההליך".  

"מדובר במהלך חשוב ומהפכני המהווה שינוי תפיסתי כולל באופן בו הפרקליטות תופסת את תפקידה" הוסיף מנכ״ל משרד המשפטים, עו"ד ערן דוידי. "משרד המשפטים, כמייצג של המדינה, חב חובה מוסרית כלפי הציבור, לא רק באופן של העמדתם לדין של מי שביצעו עבירה פלילית, אלא גם ובפרט כלפי מי שנפגעו ממנה. אנחנו מעבירים מכאן את המסר לנפגעי העבירה: אנו רואים אתכם ומכירים בנזק ובפגיעה שלכם. אני סבור כי המהלך יוביל להגברת תחושת השותפות ומידת שביעות הרצון של נפגעי העבירה כמו גם יסייע להגברת אמון הציבור במערכת". 

עו"ד ד"ר בת-עמי ברוט, ראשת יחידת הסיוע הארצית לנפגעי עבירה בפרקליטות המדינה הוסיפה: "פרקליט המדינה הוביל מהלך משמעותי המשקף את העובדה שנפגעי עבירה וזכויותיהם עומדים על סדר יומה של הפרקליטות. הפרקליטות רואה חשיבות רבה בדיוק המענה הניתן לנפגעי העבירה, באופן המותאם לצרכיהם ולרצונותיהם, ככל הניתן. הקמת צוות שירות ייעודי בפרקליטות הינה בשורה אמיתית לנפגעי העבירה ותאפשר לטייב את המענה הניתן להם, את הקשר עימם ואת שמיעת קולם לאורך ההליכים. אני מברכת את מנכ"ל משרד המשפטים שנרתם למשימה החשובה, אישר את ההמלצות שהבאנו בפניו ואפשר את קידום הנושא. נמשיך לקדם מהלכים לטובת נפגעי העבירה בראייה הוליסטית ותוך שיתוף פעולה עם כלל הגורמים העוסקים בתחום".  

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!