דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.9°תל אביב
  • 19.2°ירושלים
  • 20.9°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.8°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 21.9°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 21.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

מתנדב מד"א נפצע מקטנוע של הארגון בחניה ליד ביתו, ויוכר כנפגע תאונת עבודה

המתנדב, יונתן שוב, נפצע בברכו בזמן שהיה בכוננות, ובית הדין הארצי לעבודה פסק שהאירוע הוא תאונת עבודה, אף שקרה בשטח פרטי

בית הדין הארצי לעבודה בירושלים (צילום: הסתדרות המעו"ף)
בית הדין הארצי לעבודה בירושלים (צילום: הסתדרות המעו"ף)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

יונתן שוב (44), מתנדב מד"א, שנפצע מקטנוע של הארגון בחניה המקורה של ביתו, יוכר כנפגע תאונת עבודה בעקבות פסיקת בית הדין הארצי לעבודה.

שוב, עורך דין במקצועו ומתנדב במד"א כנהג אמבולנס וכחובש, שב באחד מערבי ינואר 2020 מתפילה בבית הכנסת. הוא קיבל קריאה ממוקד מד"א על תאונת דרכים ליד מקום מגוריו ביישוב חמדת, ומיהר למקום התאונה כשהוא רכוב על קטנוע תלת-גלגלי של מד"א. שבדרכו לאירוע קיבל הודעה נוספת שלפיה אין נפגעים בתאונה, ושב לביתו.

מכיוון שירד גשם, החליט שוב להחנות את הקטנוע בחניה המקורה של ביתו – אלא שמסיבה לא ברורה גלגליו הקדמיים של הקטנוע לא ננעלו, וכשניסה לרדת מהקטנוע, נטה כלי הרכב על גופו בכל כובד משקלו, וברכו הימנית הוטחה בעוצמה ברצפת החניה ונחבלה.

בצאת השבת, כשהכאבים החמירו והברך התנפחה, פנה שוב למוקד לרפואה דחופה 'טרם', שם אובחנה הנפיחות אך לא זוהה שבר. נוכח ההגבלה בתנועה והכאבים העזים שלא פסקו, הגיש שוב תביעה למוסד לביטוח לאומי להכיר בו כנפגע תאונת עבודה, שכן תאונות שמתרחשות במהלך התנדבות במד"א מוכרות כתאונות עבודה.

תביעתו במוסד לביטוח לאומי נדחתה, שכן על פי הוראות המוסד, תאונות שמתרחשות בשטח פרטי לא יוכרו כתאונות עבודה. בעקבות כך ערער שוב לבית הדין האזורי לעבודה בנצרת.

בעתירתו לבית הדין טען שיש להכיר בתאונה כתאונת עבודה, בין היתר מאחר שהנפילה, הגם שקרתה בשטח פרטי, לא אירעה בשל כשל בקרקע או בשל סיכוני דרך, שהוא, כבעל השטח, אחראי להם, אלא כחלק אינהרנטי מפעולת הנהיגה.

בא כוח המוסד לביטוח לאומי טען שדין התביעה להידחות, מאחר שהתאונה אירעה בחניה של שוב, שמצויה בשליטתו הבלעדית ומשמשת אותו ואת בני משפחתו בלבד. בית הדין האזורי לעבודה בנצרת קיבל את טענות המוסד ביטוח לאומי ודחה את התביעה, תוך שהוא משית עליו הוצאות משפט.

שוב ערער לבית הדין הארצי. בעקבות הדיון בבית הדין, קיבל המוסד לביטוח לאומי את הצעת השופט אילן איטח להכיר בתאונה כתאונת עבודה בשל הנסיבות הייחודיות של המקרה, שבו נפגע שוב על ידי כלי רכב ייעודי של מעסיקו, שאותו הכניס לחניית ביתו כדי להגן עליו מפני הגשם וכדי לשמר את יכולות הכוננות שלו.

נימוק נוסף היה שהנפילה מהכלי הייתה בסוף הנסיעה וכתוצאה מסיכון של שימוש בכלי, ולא בשל סיכונים בשטח החניה.

המוסד לביטוח לאומי אמור למנות לשוב ועדה רפואית שתקבע את דרגת נכותו ותפצה אותו בהתאם. במקביל, הגיש שוב תביעה נגד חברת הביטוח 'ווישור', שביטחה את הקטנוע בביטוח חובה, בבקשה להכיר בתאונה כתאונת דרכים. תביעתו זו התקבלה, ובמסגרת הסכם פשרה פוצה שוב על ידי חברת הביטוח בסכום של כ-340 אלף שקלים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!