דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 24.6°אילת
  • 24.6°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 23.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רווחה

פרסום ראשון / נגמר הכסף: משרד הכלכלה הקפיא תכנית סיוע תעסוקתי ל-900 אימהות חד-הוריות

תכנית 'סל גמיש' מסייעת להורים עצמאיים במימון מטפלות, צהרונים וחוגים לילדים | כמו תכניות רווחה רבות, היא לא נכללת ב'תקציב ההמשכי' שתחתיו יפעלו משרדי הממשלה במשך חצי שנה, עד אישור תקציב המדינה ל-2023 | זרוע העבודה: "נפעל בשנה הבאה לאישור תקציב נוסף"

אם צעירה עם עגלת תינוק ברחוב דיזנגוף בתל אביב. למצולמת אין קשר לכתבה (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
אם צעירה עם עגלת תינוק ברחוב דיזנגוף בתל אביב. למצולמת אין קשר לכתבה (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
הדס יום טוב

תכנית סיוע של משרד הכלכלה לאימהות עצמאיות עובדות הוקפאה עד הודעה חדשה, עקב מיצוי התקציב שלה והיעדר תקציב מדינה ל-2023 – כך הודיעה בימים האחרונים זרוע העבודה במשרד למאות אימהות שמשתתפות בה. באתר האינטרנט של התכנית נכתב ש"התכנית סגורה עד להודעה חדשה". בזרוע העבודה אומרים ל'דבר' שיפעלו לחידוש התכנית ואף להרחבתה.

הקפאת התכנית היא אחד מהנזקים ההיקפיים הרבים של כניסת הממשלה ל'תקציב המשכי' החל מהשבוע הבא, עקב היעדר תקציב מדינה מאושר ל-2023. זאת כאשר בקופת המדינה נצבר עודף תקציבי בסך עשרות מיליארדי שקלים, שלפי החוק הממשלה מנועה מלעשות בו שימוש.

בהודעת דואר אלקטרוני שנשלחה למאות האימהות והאבות שמשתתפות בתכנית נכתב ש"לאור מיצוי התקנה התקציבית, הפרויקט 'סל שעות גמיש להורים יחידים' מוקפא עד להודעה חדשה עקב היעדר הקצאה תקציבית. תשלומים מכאן ולהבא מוקפאים עד לקבלת הנחייה חדשה ממשרד הכלכלה. לא ניתן להגיש בשלב זה פניות חדשות וחידושי זכאויות".

תכנית "סל גמיש" מיועדת להורים יחידים עובדים, שהם בעיקר אימהות יחידות, עם הכנסה נמוכה, במטרה לסייע להן להגדיל את היקף המשרה שלהן על ידי מימון צהרונים, מטפלות, חוגים וקייטנות. הסיוע ניתן לתקופה של עד שנה וחצי, בסכום של עד 40 שקלים לשעה ועד 6,000 שקל למשפחה לכל התקופה, כלומר, סכום ממוצע של 330 שקלים בחודש.

תנאי ההשתתפות מחייבים שהילדים יהיו מתחת לכיתה ה', קבלת גמלת הבטחת הכנסה או קצבת מזונות מהביטוח הלאומי, או השתכרות מתחת לסכום תנאי הזכאות, והגדלת היקף העבודה בשנה שקדמה להגשת בקשת ההשתתפות.

מקור המימון לתכנית הוא תקנה תקציבית שקיימת מ-2015 בשם "פעולות לעידוד תעסוקת הורים יחידים". בנוהל התמיכה הובהר כי התקצוב אינו קשיח, ואישור התמיכה יהיה כפוף לקיומו של תקציב בתקנה התקציבית. התקציב השתנה לאורך השנים: התקנה תוקצבה בסכומים שנעו בין 4.1 מיליון שקלים ל-6.59 מיליון שקלים, אך בפועל, הסכומים שיצאו היו נמוכים יותר ונעו בין 3.64 מיליון שקלים ל-0.86 מיליון שקלים בשנת 2020, שיא מגפת הקורונה..

בשנת 2021 היא תוקצבה ב-4.7 מיליון שקלים, והביצוע בפועל עמד על 0.89 מיליון שקלים. לפי אתר משרד האוצר, ב-2022 התקנה לא תוקצבה כלל, והסיבה לכך היא ככל הנראה עודפים שנותרו מ-2021 ששימשו למימון התכנית ב-2022.

באופן אירוני, חלק מהסיבה להקפאת התקציב היא הצלחת התכנית ב-2022: מתגובת זרוע העבודה במשרד הכלכלה ל'דבר' עולה שמספר המשפחות שקיבלו סיוע בתכנית הוכפל ביותר מפי 2 לעומת 2021: 900 משפחות בשנה החולפת לעומת 390 משפחות ב-2021.

חידוש התקציב לתכנית צפוי רק עם אישור תקציב 2023, שעקב הבחירות יתעכב עד יוני הקרוב. עד אז, משרדי הממשלה נאלצים לפעול ב'תקציב המשכי' שמתבסס על תקציב השנה הקודמת. אבל, התקציב ההמשכי כולל רק סעיפי הוצאה שנכללו בבסיס התקציב. תכנית הסל הגמיש, יחד עם תכניות רווחה רבות אחרות, אינה מעוגנת בבסיס התקציב ולכן אינה כלולה בתקציב ההמשכי.

עם זאת, החוק מאפשר הוצאות שחורגות מהתקציב ההמשכי, באישור של החשב הכללי במשרד האוצר, יהלי רוטנברג. ככל הנראה, משרד הכלכלה יבקש אישור כזה לטובת המשך התמיכה באימהות שכבר משתתפות בתכנית. לפי המשרד, הוא יפעל להרחבת התכנית לאימהות חדשות רק כחלק מהתקציב הבא, שכאמור, צפוי עוד כחצי שנה.

משרד הכלכלה: "נפעל בשנה הבאה לאישור תקציב נוסף"

מזרוע העבודה במשרד הכלכלה נמסר בתגובה לפניית 'דבר': "תוכנית סל גמיש להורים עצמאיים (חד הוריות) שהגבירו עבודתם בשנת 2022 הרחיבה השנה את קריטריוני הזכאות ואת סל הסיוע והצליחה להכפיל ויותר את כמות הזכאים/ות וסייעה ליותר מ- 900 משפחות חד הוריות בתשלומי צהרונים, חוגים ובייביסיטר, כדי לעודד תעסוקה. לשם השוואה, בשנת 2021, 390 משפחות קיבלו סיוע.

"לאור הגידול המשמעותי בזכאים, התוכנית הגיעה למיצוי תקציבי לשנת 2022. לאור הצלחת התוכנית אנו נפעל בשנה הבאה לאישור תקציב נוסף כדי לסייע להורים נוספים."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!