דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
20.4°תל אביב
  • 18.9°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 18.5°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 22.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 20.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

שישה מלצרים תובעים זכיינים של קפה 'לנדוור' בראשל"צ: "לא הפרישו כספים לפנסיה"

העובדים פנו להסתדרות הנוער העובד והלומד ויחד הגישו תביעה על סך כ-50 אלף שקלים | תמר (27), שעבדה במשך 5 שנים בסניף: "מקווה שזה יגרום למעסיקים לנהוג בדרכים יותר הוגנות בעובדים צעירים"

בית הדין הארצי לעבודה (צילום ארכיון: יאיר צוקר)
בית הדין הארצי לעבודה (צילום ארכיון: יאיר צוקר)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

שישה מלצרים צעירים תובעים את זכייני קפה 'לנדוור' בסינמה סיטי ראשון לציון על סך כ-50 אלף שקלים, בגין הפרשות חלקיות לפנסיה וזכויות סוציאליות נוספות. בין היתר, תובעים העובדים בגין ניכויים של כספי פנסיה שלא הופקדו בקרנות הפנסיה שלהם וכן בגין חישוב הפנסיה וזכויות סוציאליות נוספות על פי שכר חלקי ולא על פי שכרם המלא הכולל את הכנסתם מטיפים.

המלצרים, שעבדו במקום בשנים 2018-2021, פנו להסתדרות הנוער העובד והלומד לאחר שהבחינו כי כספי הפנסיה שהופיעו בתלושי השכר שלהם הופרשו בגין שכר המינימום בלבד – ולא בגין שכרם המלא הכולל רכיב משמעותי של הכנסות מטיפים. כזכור, בית הדין הארצי לעבודה קבע בשנת 2018, כי רכיב הטיפים של מלצרים ועובדי שירות בענף המסעדנות מהווה שכר לכל דבר ועניין ויש להפריש בגינו את מלוא הזכויות הסוציאליות.

סגן ראש עיריית ראשון לציון, איתי מתתיהו (שלישי משמאל) ומיכל דולב (שנייה משמאל) מהאיגוד המקצועי לנוער בהסתדרות הנוער העובד והלומד, בהשקת מרכז עבודה פלוס בראשון לציון (צילום: הנוער העובד והלומד)
סגן ראש עיריית ראשון לציון, איתי מתתיהו (שלישי משמאל) ומיכל דולב (שנייה משמאל) מהאיגוד המקצועי לנוער בהסתדרות הנוער העובד והלומד, בהשקת מרכז עבודה פלוס בראשון לציון (צילום: הנוער העובד והלומד)

בירור שערכו מול חברת הביטוח הפנסיוני, העלה כי על אף שהמסעדה פתחה לעובדים קופות פנסיה (לחלקם באיחור ניכר ורק לאחר פניות רבות שלהם בנושא) – היא לא הפרישה להם הפרשות כנדרש מדי חודש בחודשו, ולחלקם לא הופרש מעולם אף סכום – הפרה חמורה של צו ההרחבה המחייב הפרשת פנסיה חובה לעובדים במשק. יתרה מכך, בחלק מהמקרים גם סכומים שנוכו משכר העובדים עבור חלק העובד בהפרשות לפנסיה – לא הופקדו בפועל בקופות הפנסיה שלהם.

העובדים פנו להסתדרות הנוער העובד והלומד במטרה שתסייע בידם לקבל את זכויותיהם, ולאחר שפניותיהם ופניות ההסתדרות לא נענו מצד החברה, 'ליבי ייצור ושיווק בע"מ', הגישו תביעה באמצעות מזכירת האיגוד המקצועי מיכל דולב. התביעה כוללת לצד תשלום רכיבי הפנסיה שלא שולמו להם גם פיצויים בגין הלנת שכר, תלושי שכר לא תקינים לכאורה וכן תשלום זכויות סוציאליות נוספות ותשלום בגין עבודה בשעות נוספות ובסופי שבוע שיחושב בהתאם לשכרם המלא – כולל כספי הטיפים שקיבלו, בהתאם לפסק דין הטיפים של בית הדין הארצי.

חניכי הנוער העובד והלומד בצעדת אחד במאי בתל אביב (צילום: פלאש90)
חניכי הנוער העובד והלומד בצעדת אחד במאי בתל אביב (צילום: פלאש90)

לאור טיב ההפרות וחומרתן, לרבות ניכוי כספי הפנסיה משכר העובדים מבלי להעבירו בפועל לקופות הפנסיה שלהם ומתן תלושי שכר לא תקינים לכאורה, דורשת הסתדרות הנוער העובד והלומד אף הרמת מסך, וחיובו של בעל החברה הזכיינית, לצד החברה עצמה, בתשלום הזכויות לעובדים.

"אסור לתת למעסיקים כאלה להתנהל כך"

תמר (27) היא אחת התובעות בתיק, ועבדה בסניף לנדוור במשך 5 שנים. "זו הייתה העבודה הראשונה שלי. כבר מהתחלה ידעתי שבמלצרות מעסיקים נוטים להפר זכויות של עובדים, אבל לצערי לא הבנתי את המשמעויות של זה ואיך זה בא לידי ביטוי" היא אומרת. לדבריה, בתחילת דרכה במסעדה היה זכיין אחר שכן הפריש את הכספים כחוק, אבל כשהתחלף הזכיין הדברים השתנו. "היה אז פסק דין הטיפים שעשה הרבה שינויים בענף וזה הסב את תשומת הלב שלי ושל חברי לזכויות שלנו. ככה יצרנו קשר עם מיכל מהסתדרות הנוער העובד והלומד שעזרה לנו המון מול המעסיק".

לדבריה, בשלב מסוים לאחר שהחליטה כבר שהיא רוצה לעזוב את מקום העבודה, בדקה וגילתה שלא הופקדו לה כספי פנסיה כלל במשך חצי שנה. "בהתחלה הייתי תמימה ולא כל כך הבנתי מה כל דבר אומר – מה זה פנסיה או ביטוח לאומי. ניהנתי מהשכר הגבוה שקיבלתי במזומן והרגשתי מסופקת באופן כללי מהתגמול הכספי והחברתי. לא רציתי 'לפתוח חזית' מול המנהלת החדשה כי היה לי נוח איתה באותה תקופה. אבל כשחברים שלי התחילו לעזוב, ודרשו את הזכויות שלהם ממנהלת באמצעות הנוער העובד והלומד, זו הייתה הנקודה שבה התעוררתי והבנתי שכן חשוב לי להילחם על הזכויות שלי, שאני לא מוכנה בעצמי לעזוב בלי לקבל את כל מה שמגיע לי".

"אני מרגישה שהמאבק על הזכויות שלי הפך אותי לאדם בוגר יותר" הוסיפה תמר. "אני מקווה שהתביעה שלנו תשיג את הכספים שמגיעים לי וליתר התובעים, שהלכו כנגד שיטת המצליח של המעסיקה שלנו. אני מקווה מאוד שזה גם יגרום למעסיקים אחרים לנהוג בדרכים יותר הוגנות בצעירים שעובדים אצלם. ויש לי גם מסר לעובדים אחרים בענף המסעדנות ולצעירים בכלל: תתעוררו, תתאחדו, תלחמו על הזכויות שלכם אם אתם מרגישים שפוגעים בהן. אסור לתת למעסיקים כאלה להתנהל כך ולעבור אחריכם לבאים בתור. לצעירים היום יש יכולת השפעה גדולה יותר, יש הרשתות החברתיות, הסתדרות הנוער העובד והלומד, והמעסיקים עצמם זקוקים לנו בתור עובדים. אל תוותרו על זכויותיכם".

"מדובר בכספים שעתידים לשמש אותם בעתיד"

"חשוב להבין שהכספים הפנסיוניים הם חלק משכר העובדים וזכויותיהם לכל דבר ועניין", אמרה ל'דבר' מיכל דולב, מזכירת האיגוד המקצועי בהסתדרות הנוער העובד והלומד המלווה את העובדים בתיק. "על אף גילם הצעיר של העובדים, מדובר בכספים שעתידים לצבור ריבית ולשמש אותם בעתיד. לכן אנחנו ממליצים מאוד לעובדים, גם צעירים, לבדוק את סכומי הפנסיה המופרשים להם ולא להסתפק בעיון בתלושי השכר – אלא גם לבקש מחברות הפנסיה דו"חות על מנת לוודא שהסכומים המופיעים בתלוש אכן שולמו".

"אצלנו בעיר מייחסים חשיבות רבה להעסקת בנות ובני הנוער בתנאים הוגנים, תוך שמירה על זכויות הנוער וצעירים בעבודה ומניעת מקרי ניצול או אפליה", אומר איתי מתיתיהו, סגן ראש עיריית ראשון לציון ומחזיק תיק הנוער והצעירים. מתיתיהו הדגיש כי העירייה משתפת פעולה עם הסתדרות הנוער העובד והלומד בהנגשת זכויות נוער בעבודה, בין היתר באמצעות הקמת מרכז נוער עירוני משותף בשם 'עבודה+' אליו יכולים להגיע בני נוער וצעירים במטרה ללמוד ואף לקבל סיוע במימוש זכויותיהם במקומות העבודה. המרכז מציע גם פרסום משרות הוגנות לבני נוער עובדים, זאת לצד יוזמות נוספות לתעסוקת נוער הוגנת שמפעילה העירייה במסגרת אגפיה השונים. "יש לנו שותפות באחריות לשינוי המצב ולקידום שוק עבודת הנוער והצעירים בעיר ובכלל" אמר.

לא נתקבלה תגובה מהזכיין 'ליבי ייצור ושיווק בע"מ'.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!