דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי ח' באייר תשפ"ד 16.05.24
20.8°תל אביב
  • 16.0°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 19.3°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 21.7°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פוליטי

בנוסח מרוכך: חוק בן גביר לתיקון פקודת המשטרה אושר סופית במליאת הכנסת

החוק שעבר ברוב של 61 ח"כים מול 55, מציע להסדיר את יחסי המרות בין מפכ"ל המשטרה ובין הממשלה והשר לאלו שבין הרמטכ״ל ושר הביטחון | יו״ר הכנסת היוצא מיקי לוי: ״המשטרה הופכת לפוליטית״ | הנשיא בפגישה מיוחדת לבן גביר: ״עלייך להרגיע את הרוחות מול החברה הערבית והלהט״ב״

מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי (מימין) וח"כ איתמר בן גביר בדיון על החוק להכפפת המשטרה לשר לביטחון הפנים (צילום: נועם מושקוביץ / דוברות הכנסת
מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי (מימין) וח"כ איתמר בן גביר בדיון על החוק להכפפת המשטרה לשר לביטחון הפנים (צילום: נועם מושקוביץ / דוברות הכנסת
דבר
צרו קשר עם המערכת:

לאחר שנדחו מאות הסתייגויות, מליאת הכנסת הצביעה היום (רביעי) בקריאה שנייה ושלישית על הצעת "חוק בן גביר" לתיקון פקודת המשטרה ובכך הביאה לאישורו הסופי. בנוסף, ההסכמים הקואליציוניים הונחו על שולחן הכנסת.

במסגרת החוק החדש, שעבר ברוב של 61 ח"כים מול 55 שהצביעו נגד, מוצע להסדיר את יחסי המרות והכפיפות בין מפכ"ל המשטרה ובין הממשלה והשר, בדומה לאופן שבו מוסדרים אלה בין הרמטכ"ל וצה"ל ובין הממשלה ושר הביטחון בחוק־יסוד: הצבא.

עוד מוצע לתקן את סעיף 8א' לפקודה ולקבוע כי המפכ"ל יהיה נתון למרות הממשלה וכפוף לשר, אך בצד זאת להדגיש כי לצד כפיפותו, המפכ"ל הוא הדרג הפיקודי העליון במשטרת ישראל, כשם שנקבע לגבי הרמטכ"ל בחוק־יסוד: הצבא.

בליבת הצעת החוק, מוצע לעגן את סמכותו של השר לביטחון הפנים להתוות את מדיניות המשטרה ואת העקרונות.

לפני כשבוע, עבר התיקון לחוק פקודת המשטרה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת. השר המיועד איתמר בן גביר נאם טרם ההצבעה, והסביר את החוק ואת התיקון המוצע: "מדובר בהצעה היסטורית, שבאה אחרי שהתיקון הגדול והמהותי של הפקודה היה ב-1970. ריבונו של עולם אנחנו ב-2022 דברים השתנו".

החוק אושר בתום דיון סוער במליאה

באופוזיציה החדשה תקפו וטענו שמדובר בצעד שיביא לפגיעה בדמוקרטיה. יו"ר הכנסת לשעבר, ח"כ מיקי לוי (יש עתיד), טען לפוליזציה של רשויות החוק: "הופכים את המשטרה למשטרה פוליטית. השר המיועד מבקש את כל השינויים הלא נורמליים האלה טרם כניסתו לתפקיד, טרם הבנתו איך ארגון כזה עובד. מעולם לא הייתה מדיניות שר בהפעלת הכוח. יכול היה השר לשאול שאלות, אבל מדיניות חקירות? מדיניות העמדה לדין? מזל שזה זז הצידה עכשיו. מי יודע לאן זה נגיע".

הרמטכ"ל לשעבר ח"כ גדי אייזנקוט התריע: "השילוב בין החוקים שעוברים בימים האלה ובין ההסכמים הקואליציוניים יובילו לפגיעה בביטחון. הכלל במנהיגות זה לנסות להשאיר את המורכבות אצלך וליצור עד כמה שאפשר בהירות ומיקוד אצל הכפוף אליך ולתת לו תנאים מיטביים להצליח במשימה שלו. זה לא קורה במקרה הזה. אלא ההפך".

הנשיא הרצוג לבן גביר בפגישה מיוחדת: ״להרגיע את הרוחות סביב הערבים והלהט״ב״

בתוך כך, לפני ההצבעה נפגש נשיא המדינה, יצחק הרצוג, עם חה"כ בן גביר, והביע דאגה עמוקה, תוך שהוא מציג בפניו קולות של ציבורים רחבים בעם ובעולם היהודי החוששים מכניסתה של הממשלה החדשה. בפגישה קרא הנשיא לבן גביר להביא להרגעת הרוחות הסוערות, להיות קשוב ולהפנים את הביקורות הנשמעות סביב סעיף הגזענות, היחס לקבוצות השונות בחברה, ובעיקר אלו הנוגעות לקהילת הלהט״ב והאוכלוסיה הערבית. הנשיא הדגיש בפניו גם כי תפקידו ותפקיד כלל מרכיבי הקואוליציה העתידית הוא לפעול למען כלל חלקי העם וברוח מגילת העצמאות.

יו״ר עוצמה יהודית סיפר לנשיא כי הוא "שם בראש מעייניו לשרת את כל העם, לכהן כשר לביטחון הלאומי של כלל החברה הישראלית ולהביא לחיזוק תחושת הביטחון ברחובות של כולם". בן גביר ציין כי הוא שוחח בימים האחרונים עם חבריו מהציונות הדתית, וכי אין בכוונתם להדיר או לפגוע בציבורים כאלו או אחרים.

עוד הוסיף כי הוא "קשוב לקולות הנשמעים מכלל חלקי העם ואמר כי הממשלה החדשה תפעל במדיניות לאומית רחבה למען כל חלקי החברה הישראלית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!