דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
22.1°תל אביב
  • 19.5°ירושלים
  • 22.1°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 20.7°באר שבע
  • 26.3°אילת
  • 23.5°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

האיחוד האירופי נפטר משקעי הטעינה של אפל, אך היא לא מחויבת לעבור ל-USB-C

למרות הפגיעה הכלכלית, אפל תציית להחלטת האיחוד האירופי המחייבת שימוש ב-USB-C, אך החלטת האיחוד נוגעת רק לטעינה באמצעות כבל | אפל מתגאה בטעינה אלחוטית, שמעבר אליה כבר אפשר בעבר עקיפת רגולציה

מטען USB Type-C סטנדרטי לצד מטען Lightning של אפל (צילום: shutterstock)
מטען USB Type-C סטנדרטי לצד מטען Lightning של אפל (צילום: shutterstock)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

האיחוד האירופי אישרר את אחת מהצעות החוק שנועדו במקור לצמצם פסולת אלקטרונית באמצעות סטנדרטיזציה של כבלי טענה, ובפועל שוברת את המודל העסקי של אפל, כך שכל המכשירים יחוייבו לשקע טעינה מסוג USB-C. אפל נדחקת לפינה, תוך איום על אחד ממקורות ההכנסה שלה.

לאפל יש תכנית בשם MFI (Made for iPhone), אשר מזכה אותה בתשלום בעבור כל אביזר שעושה שימוש בחיבור Lightning (חיבור הטעינה והנתונים הייחודי של מוצרי אפל משנת 2012) שמיוצר על ידי יצרני צד שלישי.  כבר היום לחברה יש שלל מוצרים כמו מחשבים וטאבלטים שכבר עושים שימוש בטעינה בעזרת USB-C, אך חלק ניכר ממוצריה עדיין פעיל בחיבור Lightning בלבד.

יוצר הרשת הפארודי סם טאקר, הפיק משדר "הגנה" על תקן Lightning, אך נראה שאפל עצמה כבר ויתרה, וממילא לא תרצה להמשיך לעשות בו שימוש לעוד יותר משנים ספורות.

החלטת האיחוד, שתיכנס לתוקף ב-2024, זוכה לשתי ביקורות מרכזיות, כאשר אחת מהן מגיעה גם מאפל עצמה. לפי אפל, החקיקה האירופית היא ספציפית מדי, ומקבעת טכנולוגיה ספציפית על פני אחרות. הביקורת השנייה היא שב-2024 תקן USB-C כבר יהיה תקן ישן יחסית, שיהיה קרוב לקצה גבול היכולת שלו מבחינת קצבי העברת נתונים ומהירות הטעינה שהוא יכול לספק בהתאם לצריכה.

לעומת חסרונות אלו, החקיקה מבטיחה גם יתרון גדול – להשתמש במטען מסוג אחד וכבלים דומים בעבור מכלול גדול של מכשירים אלקטרוניים, תוך חיסכון בכסף ולא פחות מכך בפסולת אלקטרונית.

תקע Usb-c ותקע Lightning של מוצרי אפל(צילום: Jakub Porzycki/NurPhoto)NO USE FRANCE
תקע Usb-c ותקע Lightning של מוצרי אפל
(צילום: Jakub Porzycki/NurPhoto)NO USE FRANCE

החלפת תקן טעינה לא אמורה להשפיע על יכולות המכשירים עצמם. חובבי גאדג'טים כבר הדגימו שינויים שהראו כי השימוש ב-Lightning איננו מחייב, והראו כיצד ניתן לשלב טעינת USB-C באייפון 13, באזניות AirPods, ובעבר אפילו להשיב את שקע האוזניות לאייפון 7, הראשון שיוצר בלעדיו.

האם אפל תוותר על שקע הטעינה לחלוטין ?

הוידאו בלוגר מרקז בראונלי העלה אפשרות מעניינת, על בסיס אמירת נציג אפל ציין בוועידת הוול סטריט ז'ורנל, כי "אפל תציית לחוק" האירופי ולא כי "אפל תייצר אייפון עם USB-C". לדבריו, נוסח החוק קובע כי חובת הטעינה בתקן USB-C, חלה רק בתנאי שיש טעינה חוטית כלשהי. אם אפל תעבור לטעינה אלחוטית, הרי שיש לה אפשרות לעקוף את החוק ולאלץ את הלקוחות לרכוש משטח טעינה אלחוטי – עוד מקור לרווחים בעבורם, ולפסולת אלקטרונית בעתיד.

אפשרות ביניים היא לספק מכשירים בתקן USB-C לזמן מוגבל, ורק לאחר מכן להסיר את שקע הטעינה, כשם שהסירה את שקע האזניות באייפון 7 וגררה את שאר היצרניות אחריה, כמעט באופן מוחלט. כך, ב-2025, אפל יכולה להסתמך על טעינה אלחוטית ייעודית, בתקן MagSafe מתוצרתה, ועליו אפשר שוב לגבות תמלוגים מיצרני צד שלישי.

 

מעבר לאלחוט כבר שימש בעבר למעקף רגולציה

המעבר לטכנולוגיה אלחוטית כבר שימש בעבר יצרני רכבים, כדי לעקוף את החובה החלה עליהם בארצות הברית לאפשר לכלל המוסכים תוכנות, כלים ומדריכים לאבחון דיגיטלי של הרכבים.

במסגרת הבחירות האחרונות לנשיאות ארצות הברית, אושר במדינת מסצ'וסטס משאל עם, המתקן את החוק ומחייב את יצרני הרכבים במדינה לספק לכלל המוסכים תנאים זהים גם בטכנולוגיה אלחוטית, מה שמשמר את הזכות של הלקוחות לתקן את הרכב במוסך לבחירתם, ולא רק במוסך מורשה של היצרן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!