דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

התנגדות לפיצול יחידות בזרוע העבודה: "רעיון אווילי, יגרום נזק לעובדים ולשוק העבודה"

ראש ועד העובדים שלח מכתבה מחאה נגד הכוונה לפצל שוב את היחידה, שנחשפה בהסכמים הקואליציוניים | יו"ר הסתדרות עובדי המדינה אופיר אלקלעי: "נתנגד בכל תוקף לפיצול המתוכנן הזה שאין לו שום הצדקה מקצועית"

יו"ר ועד עובדי זרוע העבודה, יוני אבוחצירא (צילום: אלבום פרטי)
יו"ר ועד עובדי זרוע העבודה, יוני אבוחצירא (צילום: אלבום פרטי)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בהסתדרות הביעו התנגדות חריפה לנוכח פרסומים לפיהם במסגרת המשא ומתן הקואליציוני, נדונה האפשרות לפצל חלק מיחידות זרוע העבודה והעברתן למשרדים שונים. יו"ר הסתדרות עובדי המדינה עו"ד אופיר אלקלעי, הגיב על האפשרות ואמר ל'דבר': "אני מתנגד לכך בכל תוקף. מדובר ברעיון אווילי שצפוי לגרום לנזק לציבור העובדים ולשוק העבודה בישראל".

"כל מהלך חד צדדי יגרור מאבק עיקש מצד העובדים"

יו"ר ועד עובדי זרוע העבודה יוני אבוחצירא פנה במכתב לראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו, וכן ליו"ר סיעת ש"ס אריה דרעי ולשר הרווחה המיועד ח"כ יעקב מרגי (ש"ס) והבהיר: "כל מהלך חד צדדי מצדכם יגרור מאבק עיקש מצד העובדים, לא נוכל לאפשר ולהסכים למהלכים מסוג אלו שיפגעו הן בעובדים והן בציבור".לדברי אלקלעי, היחידות בזרוע העבודה משולבות האחת בשנייה ולא ניתן לפצל אותן מבחינה עניינית, מבלי לפגוע בתפקודן ובשירות הניתן לאזרחי ישראל. "כל פיצול שכזה יגרום נזק למקומות העבודה, למעסיקים, לעובדים, למחפשי העבודה ולהכשרות המקצועיות בישראל" אמר אלקלעי, והוסיף כי זרוע העבודה כיום פועלת היטב ובאופן סינרגטי. "נתנגד בכל תוקף לפיצול המתוכנן הזה שאין לו שום הצדקה מקצועית".

במקביל למכתבו לחברי הכנסת, פנה אבוחצירא במכתב לעובדי המשרד ובו הבהיר כי הנחיות ועד העובדים הן שלא להעביר מידע אישי או מקצועי או לשתף פעולה עם מהלך הפיצול מול אף גורם, עד לביצוע הליך מסודר בו ישמעו עמדות וועד העובדים וההסתדרות בנדון. "מצפה מכולם ללא יוצא מן הכלל לגלות סולידריות ואחריות ולהישמע להנחיות הוועד".

סדרה של פיצולים, העברות וטלטלות מקצועיות

כזכור, יחידות זרוע העבודה הועברו בשנת 2016 ממשרד הכלכלה למשרד הרווחה שבראשו עמד אז חיים כץ. בממשלה הקודמת, ביולי 2021, הועברה הזרוע פעם נוספת ממשרד הרווחה למשרד הכלכלה בראשות השרה אורנה ברביבאי, ואף קיבלה מעמד של יחידת סמך ממשלתית עצמאית בכפיפות ישירה לשרה. גם במהלך הקמת הממשלה היוצאת, התקיים דיון על האפשרות להעביר חלק מיחידות הזרוע למשרד הרווחה בראשות השר מאיר כהן, והצעה זו אף נכללה בהסכמים הקואליציונים אך לבסוף לא הוצאה אל הפועל. "אני חוזר ומבהיר כי אין מקום לדיון על פיצול נוסף בתוך זרוע העבודה ומדובר בהחלטה רעה מאוד הן לעובדי המשרד, והן לאזרחי מדינת ישראל", הבהיר אבוחצירה. "אנו מרגישים חסרי אונים ומצויים תחת אי ודאות תעסוקתית מוחלטת, כאשר מידי זמן לא רב, מתקיימות מערכות בחירות לכנסת ושוב ושוב הבית שלנו רועד".

"מעבר למשמעויות ההרסניות שיש למהלך זה אם חלילה ייצא לפועל, על העובדים עצמם, אשר כאמור חוו טלטלות משמעותיות בשל מהלכים של פיצול ממשרד הכלכלה והתעשייה בשנת 2016, ובכל מערכת בחירות שהתקיימה מאז הן ברמת היציבות התעסוקתית והן בהיבטים חברתיים וסביבתיים, הרי שלא ניתן להקל ראש בהשלכות שעלולות להיות לכך על משק העבודה כולו".

לדבריו, ישנו קשר הדוק בין תחומי העיסוק של היחידות השונות בזרוע: דיני עבודה, תחום תעסוקה, תחום משפחתונים, תחום בטיחות בעבודה, תחום הכשרה מקצועית, המכון להכשרה טכנולוגית (מה"ט) ותחום אסדרת עיסוקים. "הם תלויים זה בזה ומשפיעים אחד על השני ומהווים מעין 'מעטפת הוליסטית', לטיפול מערכתי בעולם העבודה. הפרדתם זה מזה, מחטיאה את המטרה ברמה המקצועית, פוגעת בעובדים ובתחושת השייכות ואף כרוכה במשאבים כספיים רבים שלא לצורך ובטח שלא בעת הזו".אבוחצירא הוסיף כי עובדי הזרוע אינם מתנגדים להעברתה בשלמותה וכמקשה אחת ממשרד אחד לאחר, ובלבד שיימצא פתרון ברור וסופי אשר ייצור בית קבוע ותחושת שייכות לעובדים, ויימנע את פיצולם בעתיד. "פיצולנו, באבחת יד אחת, תכפה עלינו שוב תקופת הסתגלות קשה ומיותרת, בפעם השלישית, צעד  מסוכן על כל המשמעויות הכרוכות בכך. הדעת נותנת כי לאור חשיבותה של זרוע העבודה, ראוי יהיה לא רק להכיר בה כמשרד  עצמאי , על כל יחידותיה הקיימות כיום, כי אם גם לממש זאת הלכה למעשה, על כל המשתמע מכך, ובוודאי לא לבצע מהלך של פירוק ופיצול נוסף שלה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!