דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
23.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 23.8°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 23.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 34.3°אילת
  • 27.2°טבריה
  • 22.8°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

נחנכה אנדרטה לזכר הרוגי תאונות העבודה: "צריכים לזכור איך נבנו הבתים שלנו ולדרוש שייבנו בצדק"

ביישוב בועיינה-נוג'ידאת שבגליל נחנכה האנדרטה במסגרת הטקס השנתי לזכר הרוגי תאונות העבודה | ד"ר הדס תגרי: "7 שנים לאחר שהקמנו את הקבוצה למאבק בתאונות בניין והנושא עדיין לא עומר בראש סדר יומה של אף ממשלה"

טקס חנוכת האנדרטה הראשונה בישראל לזכר הרוגי תאונות העבודה בכניסה ליישוב בועיינה-נוג'ידאת שבגליל. האנדרטה מעוצבת בצורת פועלים הנושאים את המילה 'בית' (צילום: ניצן צבי כהן)
טקס חנוכת האנדרטה הראשונה בישראל לזכר הרוגי תאונות העבודה בכניסה ליישוב בועיינה-נוג'ידאת שבגליל. האנדרטה מעוצבת בצורת פועלים הנושאים את המילה 'בית' (צילום: ניצן צבי כהן)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

מאות לקחו חלק אמש (חמישי) בטקס השנתי לזכר הרוגי תאונות העבודה שנערך ביישוב בועיינה-נוג'ידאת שבגליל, ביוזמת תנועת מעגלי צדק והקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה.

האירוע נפתח בחניכת האנדרטה הראשונה בישראל לזכר הרוגי תאונות העבודה בכניסה ליישוב. האנדרטה, מעוצבת בצורת פועלים שנושאים את המילה 'בית' שנכתבה בכתב היברידי עברי-ערבי. האנדרטה עוצבה על ידי האמנים, דניאלה סלונים ובן ספירשטיין, יחד עם האמנית בת היישוב, אחלם נוג'ידאת.

"שהבתים ייבנו בצדק, ואף בית לא יחרב"

"מרגש אותי מאוד שהגיעו כל כך הרבה אנשים מגוונים לערב הזה". אמר אריאל שוורץ, שמוביל בתנועת מעגלי צדק את המאבק בתאונות הבנייה. "הגיעו יהודים וערבים, תושבי המרכז והצפון, משפחות ההרוגים ופעילים חברתיים זה מדגיש שהמאבק הזה שייך לכולם".

"האנדרטה מדגישה שאנחנו צריכים לזכור איך נבנים הבתים שלנו ולדרוש שייבנו בצדק. היא מזכירה לנו גם את בתי נפגעי תאונות העבודה שחרבו. הגענו לכאן מירושלים כדי לקרוא ל'שלום בית'. שכל הבתים ייבנו בצדק ואף בית לא יחרב".

תמונת חלק מהעובדים, מהישובים הערבים בגליל, שנהרגו ב-2022. "הרוצח בשגגה, מתוך חוסר זהירות, יכול להיות כל אחד מאיתנו" (צילום: ניצן צבי כהן)
תמונת חלק מהעובדים, מהישובים הערבים בגליל, שנהרגו ב-2022. "הרוצח בשגגה, מתוך חוסר זהירות, יכול להיות כל אחד מאיתנו" (צילום: ניצן צבי כהן)

מייסא סולימאן, פעילה בקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה, סיפרה כמה משמעותי עבורה חלקה במאבק. "אחי עבר תאונת עבודה קשה איתה הוא מתמודד עד היום. דודי, פואז נוג'ידאת, נפטר בעקבות תאונת עבודה. זו החובה שלי להיאבק לבטיחות העובדים, כדי שאף משפחה לא תשלם מחיר כפי שאנחנו שילמנו".

השייח מחמוד דלאשה, דיבר על חשיבותם של חיי אדם באיסלם, והדגיש את החשיבות שעובדים יקפידו לשמור על נפשם, ושהמעסיקים יקפידו לשמור על עובדיהם, וינהגו בזהירות רבה. "לכל עובד מחכים בבית הורים, אישה וילדים.

לדברים הצטרף גם רב קיבוץ לביא וראש ישיבת מעלה גלבוע, הרב יהודה גלעד, שהתייחס לקדושת החיים המשתקפת מהתורה: "הרבה פעמים שאלתי את עצמי למה התורה מדגישה כל כך את הדיון על הרוצח בשגגה, ונדמה לי שהיא מנסה לומר שהרוצחים במזיד  אלו אנשים רעים. אבל הרוצח בשגגה, מתוך חוסר זהירות, יכול להיות כל אחד מאיתנו".

הרב הוסיף שבפרשת 'עגלה ערופה' נדונה האחריות העקיפה של זקני העיר למנוע שפיכות דמים. "גם המדינה לא יכולה לומר 'ידינו לא שפכו את הדם הזה'. לא יכול להיות שעשרות אנשים נהרגים מדי שנה בתאונות עבודה, זה אומר שמשהו לא בסדר".

ד"ר הדס תגרי. "רק בשנה החולפת נהרגו 71, מחציתם בענף הבניין שהוא מקור הכנסה מרכזי עבור החברה הערבית בישראל" (צילם: ניצן צבי כהן)
ד"ר הדס תגרי. "רק בשנה החולפת נהרגו 71, מחציתם בענף הבניין שהוא מקור הכנסה מרכזי עבור החברה הערבית בישראל" (צילם: ניצן צבי כהן)

ד"ר הדס תגרי, מנהלת הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה וממארגנות האירוע: "באנו לכאן לזכור ולהזכיר שמאות אלפי עובדים יוצאים מדי יום לעבוד בעבודות שמסכנות את חייהם ובריאותם. כ-10,000 עובדים נפצעים מדי שנה בתאונות עבודה. רק בשנה החולפת נהרגו 71 עובדים, מחציתם בענף הבניין, שהוא מקור הכנסה מרכזי עבור החברה הערבית בישראל. אנו לומדים ממדינות אחרות שזה ענף שיכול להיות פי 5 יותר בטוח".

תגרי התייחסה לבחירה לקיים השנה את הטקס ביישוב בועיינה נוג'דאת, יישוב בן כעשרת אלפי תושבים ששכל 5 מבניו ב-5 השנים האחרונות, כמו גם היישובים שסובבים אותו: ריינה, דיר חנא, עראבה, סכנין, טוראן ועוד שרבים מבניהם נהרגו בשנים האחרונות בתאונות עבודה.

"חשוב שנזכור שיש לנו כוח, ושאם לא נתייאש"

"המאבק להגברת בטיחות העובדים הוא קשה וסיזיפי, צעד קדימה וחצי צעד לאחור", הוסיפה תגרי. "7 שנים לאחר שהקמנו את הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה מצב בטיחות העובדים עדיין איננו טוב והנושא לא עומר בראש סדר יומה של אף ממשלה".

עם זאת, ציינה תגרי שורה של הישגים משמעותיים של המאבק לבטיחות בשנים האחרונות: סגירת אתרי בנייה בהם אירעו תאונות קשות וקטלניות, פרסום שמות החברות בהן נהרגים עובדים, פרסום צווי הבטיחות שמטיל מנהל הבטיחות באופן נגיש לציבור הרחב, הקמת יחידה ייעודית לחקירת תאונות עבודה במשטרה, איסור כניסת בני נוער לאתרי בנייה, ועוד.

"חשוב שנזכור שיש לנו כוח, ושאסור להתייאש", אמרה תגרי. "אם נהיה נחושים ונחושות ולא נסכים לקבל מצב בו בנינו, ואחינו ובני זוגנו יפגעו, לא נסכים לקבל שעובדים ייפגעו כשהם בונים את בתינו וסוללים את הכבישים שאנחנו נוסעים בהם, מפנים את האשפה שלנו או מייצרים את המוצרים שאנחנו צורכים, נוכל לחולל את השינוי ולייצר עבור כולנו חברה טובה, הוגנת ואכפתית יותר".

ראש המועצה המקומית, מוניר חמודה, ביקש למסור תנחומיו למשפחות ההרוגים. "מכאן אנחנו משמיעים את הזעקה שלנו להגביר את הפיקוח על אתרי הבנייה. אני קורא מכאן גם לעובדים עצמם – שמרו על עצמיכם. כמעסיק, מי שלא ציית להוראות הבטיחות – פיטרתי אותו עוד באותו היום וזה מה שאני מצפה ממעסיקים. צריך להגביר את השיח הציבורי בנושא זה שיגיע לכל בית בארץ".

עזיז בסיוני, יו"ר האגף לקידום השוויון בהסתדרות דיבר על כך שיש להיאבק ולהגדיל את מספר המפקחים ואת התקצוב הממשלתי לפיקוח. "אנחנו חייבים להגביר גם את המודעות לבטיחות בקרב העובדים עצמם. לעובדים יש הכוח לסרב לעבוד באופן שיסכן את חייהם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!