דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י"ג באייר תשפ"ד 21.05.24
26.8°תל אביב
  • 27.5°ירושלים
  • 26.8°תל אביב
  • 24.6°חיפה
  • 27.2°אשדוד
  • 32.5°באר שבע
  • 40.1°אילת
  • 33.2°טבריה
  • 26.2°צפת
  • 28.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

"כל הקווים האדומים נחצו": 116 ערבים נרצחו בישראל ב-2022 בנסיבות של אלימות ופשיעה; רק 24 מעשי רצח פוענחו

101 קורבנות נורו למוות, הצעיר ביותר היה פארס הייב, בן שנתיים | עמותת יוזמות אברהם, שמפרסמת את הנתונים: "אי אפשר להוביל לשינוי בלי אמון בין משרדי הממשלה והמשטרה לבין המנהיגים והציבור בשטח"

קורבנות האלימות והפשיעה בחברה הערבית 2022 (מקור: יוזמות אברהם)
קורבנות האלימות והפשיעה בחברה הערבית 2022 (מקור: יוזמות אברהם)
יניב שרון

116 ערבים נרצחו ב-2022 בנסיבות שקשורות לאלימות ופשיעה, לפי נתונים שפרסמה אתמול (שבת) עמותת יוזמות אברהם. 70 קורבנות היו מתחת לגיל 30, ו-13 היו נשים.

הקורבן הצעיר ביותר הוא פארס הייב, בן שנתיים. בתחילת השנה נהרג מירי תועה עמאר חוג'יראת בן ה-4.

101 מהקורבנות נורו למוות. מרבית מקרי הרצח אירעו במחוזות חוף וצפון (34 בכל אחד). מרבית הקורבנות (41) הם מהגליל. החודשים שבהם בוצעו הכי הרבה מעשי רצח הם יוני (14), יולי (19) ואוקטובר (14).

מספר הנרצחים ירד לעומת 2021, שבה נרצחו 126 בני אדם. עם זאת, לעומת השנים הקודמות נרשמה עלייה. ב-2020 עמד מספר הנרצחים על 96, ב-2019 על 89, וב-2018 על 71.

קורבנות האלימות והפשיעה בחברה הערבית ב-2022 (מקור: יוזמות אברהם)
קורבנות האלימות והפשיעה בחברה הערבית ב-2022 (מקור: יוזמות אברהם)

"השנה החולפת הייתה שנת שיא במספר הילדים שקיפחו את חייהם בנסיבות הקשורות לאלימות ופשיעה בחברה הערבית", נכתב בהודעת יוזמות אברהם. "נתון זה, לצד אירועי ירי אל סוכות אבלים, ירי לאור יום וירי במרכזי ערים ובשכונות מגורים, מעידים על כך שכל הקווים האדומים נחצו. האזרחים הערבים בישראל חיים ללא ביטחון אישי. התופעה הזו ממשיכה להיות הבעיה הקשה ביותר של החברה הערבית בישראל. עם זאת, מסתמנת בלימה בעלייה של מספר הקורבנות ביחס לשנים קודמות.

"יש לקוות שבלימה זו היא תוצאה של עבודה נחושה ויעילה יותר של הממשלה, ובייחוד של משרד ביטחון הפנים במסגרת 'מסלול בטוח', וכן של המשטרה. במסגרת התוכנית, נוצר שיח של אמון בין הממונים על התוכנית ומוביליה לבין מנהיגי הציבור הערבי. זהו תנאי הכרחי להצלחה במאבק בתופעה.

"אי אפשר להוביל לשינוי בלי אמון בין משרדי הממשלה והמשטרה לבין המנהיגים והציבור בשטח. נוסף על כך, על כל משרדי הממשלה להמשיך לטפל בגורמי העומק, כפי שהוגדר בתוכנית הממשלתית 550 לצמצום פערים כלכליים בחברה הערבית. כדי להבטיח שינוי אמיתי, יש למצות את התקציבים שהוקצו עד השקל האחרון".

לפי נתוני המשטרה, נרשמה השנה עלייה של 33% בהגשת כתבי אישום – 3,950 לעומת 2,964 ב-2021. נוסף על כך, נרשמה עלייה של 23% במעצרים – 4,689 לעומת 3,818 ב-2021. כמו כן, חלה עלייה של 37% במעצרים עד תום ההליכים – 2,199 לעומת 1,607 ב-2021.

41% מתיקי החקירות במשטרה ב-2022 התנהלו בקרב החברה הערבית בישראל. 86% מתיקי האמל"ח שטופלו במשטרה היו קשורים לחברה הערבית.

כתבי אישום נגד 490 מחוללי פשיעה מרכזיים ברחוב הערבי הוגשו במסגרת מבצע אכיפה 'מסלול בטוח', בהם 34 חברים בארגוני פשיעה. עם זאת, השנה פוענחו רק 24 ממקרי הרצח בחברה הערבית.

רב ניצב יעקב שבתאי, מפכ"ל המשטרה: "ההישגים של משטרת ישראל בתחום המאבק בפשיעה יוצאי דופן בהשפעה על ביטחון האזרח. יש לנו אתגרים בכמה תחומים, כמו האלימות ברחוב, בכביש ובבתי הספר, ותיקוני חקיקה שיסייעו לנו במאבק בפשיעה. הקמנו שתי יחידות כלכליות ועוד שתי יחידות ייכנסו בקרוב, והצלחנו לתת השנה מכה כלכלית אנושה לכנופיות וארגוני הפשיעה.

"לצד הירידה במספר הנרצחים, שהיא הישג שהוא תולדה של המאמץ הגדול שאנחנו נותנים בטיפול בפשיעה ובתפיסות כלי נשק, סיכלנו 72 חיסולים מתוכננים, שבחלקם הגענו למחסלים כשהם עם כדור בקנה ומנענו פגיעה באנשים.

"משטרת ישראל תמשיך לפעול בכל החזיתות במאבק נחוש וחסר פשרות בכל תחומי הפשיעה והאלימות. העבודה המצוינת של החוקרים שלנו מתורגמת לעלייה משמעותית בהגשת כתבי אישום. הנתונים של השנה האחרונה מלמדים על עלייה באמון הציבור במשטרת ישראל, ציבור שמגיש תלונות, שמשתף ונותן בנו אמון מלא".

ניצב יגאל בן שלום, ראש אגף לחקירות מיוחדות: "הלחימה בפשיעה היא שרשרת ערך שלה שותפים כל גופי האכיפה. כשחולייה בשרשרת חלשה או מתייחסת רק לעצמה ולא לכל שרשרת הערך, הלחימה בפשיעה לא אפקטיבית.

"משטרת ישראל משקיעה משאבים רבים וכוח אדם משמעותי בטיפול בפשיעה בחברה הערבית, שם אנחנו מזהים דומיננטיות משמעותית בכל הקשור למעורבות בפשיעה שאנחנו מטפלים בה. כך למשל, במבצע אכיפה ׳מסלול בטוח׳ פעלנו כבר מול מרבית היעדים שהוגדרו מחוללי פשיעה מרכזיים. נוסף על כך, רשמנו כבר השנה 40 סיכולי הברחות של כלי נשק מגבולות המדינה עם מאות כלי ירייה שנתפסו על ידי משטרת ישראל בגבול הצפוני והמזרחי.

"אגף החקירות והמודיעין נותן דגש מיוחד בטיפול בפשיעת הנוער וטיפול משמעותי באלימות במשפחה, תוך הכנסת חוקרי אלימות במשפחה דוברי השפה של המעורבים וכן עובדים סוציאליים שגייסנו ועוד נגייס. על כתפינו מוטלת משימה לאומית שמטרתה חיזוק תחושת הביטחון של האזרחים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!