דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"ח בניסן תשפ"ד 06.05.24
19.0°תל אביב
  • 13.5°ירושלים
  • 19.0°תל אביב
  • 18.2°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 16.3°באר שבע
  • 23.5°אילת
  • 18.5°טבריה
  • 12.0°צפת
  • 18.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

טרנספוביה בגבעת שמואל: הורים לבני כיתתו של ילד טרנסג'נדר פתחו כיתה נפרדת לילדיהם

ההורים לתלמידי כיתה ג' דרשו ממשרד החינוך ומהעירייה שהילד יתלבש כבת, ואיימו בהליכים משפטיים | הרבנים יעקב אריאל ושמואל אליהו תמכו בהורים: "מי שלא מקיים תורה ומצוות אינו יכול להישאר בכיתה" | משרד החינוך: "מתנגדים נחרצות לכל חרם, לא נאפשר פתיחת כיתה בניגוד לכללים"

בית ספר (צילום אילוסטרציה: פלאש 90)
כיתה ריקה. משרד החינוך: "מערכת החינוך מחויבת לתת מענים חינוכיים לכל התלמידים באופן שוויוני ומכיל" (צילום אילוסטרציה: פלאש 90)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

ההורים שמתנגדים שילדיהם ילמדו עם ילד טרנס בכיתה בגבעת שמואל מחריפים את צעדיהם: ההורים לתלמידי כיתה ג' בבית הספר הממלכתי-דתי 'מורשת נריה' בגבעת שמואל לא שלחו את ילדיהם לבית הספר, ופתחו כיתה נפרדת בבית הכנסת בעיר. הצעד נעשה לאחר שהורי הילד סירבו להלבישו כבת, כפי שדרשו ההורים. במשרד החינוך הדגישו שהם מתנגדים ל"כל סוג של חרם" ושיפעלו לסגירת הכיתה הנפרדת.

הילד הטרנסג'נדר למד בבית הספר במשך שנתיים, וגורמי המקצוע בבית הספר ובהנהלת החינוך הממלכתי-דתי ליוו אותו ואת משפחתו והסכימו שילמד כרגיל ויקבל יחס כבן, והדבר נשמר בסוד. בקיץ האחרון התגלה העניין להורי בית הספר, והם החלו במאבק ציבורי, שכלל גם הפגנה לצד בית הספר ודרישה להוצאת הילד או לביטול היחס אליו כבן.

ההורים למשרד החינוך: "לחייב להתלבש כבת על פי תקנון בית הספר"

בשבוע שעבר פנו ההורים למשרד החינוך במכתב התראה לפני נקיטת צעדים משפטיים, והביעו את התנגדותם להכרה של הורי הילד בזהותו המגדרית ובתהליך ההתאמה המגדרית שהוא עובר, ולתמיכת בית הספר בכך. "כיצד נתתם להורים להתעלל בביתם הקטנה ולהסליל אותה לחיי הסתרה ושקר, שהיה ברור שיום אחד יתגלו ויעמידו אותה במצב בלתי אפשרי מול חבריה וחברותיה?", נכתב במכתב. ההורים דרשו שבית הספר יחייב את הילד להתלבש כבת, "בהתאם לתקנון בית הספר".

במכתב דרשו ההורים גם שעות ייעוץ פסיכולוגי לתלמידי הכיתה, מכיוון שהלימודים עם התלמיד "הם פגיעה חמורה בהתפתחות הלימודית והחברתית שלהם. הילדים מאבדים את הביטחון בהכרת המציאות שלהם, ואת הביטחון בחברים הסובבים אותם.

עם החזרה מחופש חנוכה בשלישי שעבר, פתחו ההורים כיתה נפרדת בבית כנסת בעיר. הן החלו ב"גיוס כספים במטרה לממן את פתיחת הכיתה החדשה, הענקת טיפולים פסיכולוגים וניהול מאבק משפטי ותקשורתי נרחב". לדברי ההורים, "הכיתה המדוברת היא מקרה בוחן לחמ"ד כולו ומחר זה יכול לקרות גם בבית הספר של הילד שלכם".

הרבנים יעקב אריאל ושמואל אליהו תומכים בהורים: "מי שלא מקיים תורה ומצוות אינו יכול להישאר בכיתה"

הרב יעקב אריאל והרב שמואל אליהו, מבכירי הרבנים בציונות הדתית, הגיעו לכיתה שבה לומדים הילדים על מנת להעביר להם שיעור. הרב יעקב אריאל אמר: "אני מאחל לכולנו שהלימוד בכיתה הזו יתן את המשמעות הנכונה שלו ויהיה כזה שבו התלמידים מקיימים תורה ומצוות כהלכה. זו אמירה חשובה, צריכים להיות בכיתה מי שמקיימים תורה ומצוות ומי שלא אינו יכול להישאר בכיתה".

הרב שמואל אליהו אמר: "אני יוצא עכשיו מהכיתה בגבעת שמואל שלומדת באופן עצמאי ופרטי, ממש הורים חלוצים, אמיצים שלא רוצים שילדיהם יכנסו לבלבול רוחני, כאשר מישהו החליט שהבת שלו היא בן, כשהיא נולדה בת ברמ"ח איבריה ושס"ה גידיה, אבל בראש נכנסה לה איזו שהיא מחשבה שהיא בן והיא רוצה שהבת שלה תלמד עם כל הבנים מחופשת לבן ושיתייחסו אליה כרגיל. הילדים וההורים נאלצים לשקר ולחיות בשקר, והכי גרוע, להכניס בלבול לראש של הילדים שלהם כאילו יש דבר כזה בכלל. אולי גם הם בן ואולי הם בת, בשביל מה לבלבל אותם וליצר להם ספקות בזהות שלהם. הם החליטו להילחם מול הטרלול הזה ולהוציא את הילדים שלהם מבית ספר ולחנך אותם באופן עצמאי".

שמואל אליהו, רב העיר צפת (דוד כהן/פלאש90)
שמואל אליהו, רב העיר צפת (דוד כהן/פלאש90)

"חשוב מאוד לעזור להם כי זה לא רק מאבק שלהם, אם אנחנו נכנע פה אז בכל הארץ יעשו לנו את זה, בתוך החינוך הממלכתי דתי, חייבים לעזור כי זה לא פשוט להחזיק כיתה כזו לבד. צריך לעצור את הטרלול, לעצור את הבלבול, חזקו ואמצו", סיכם הרב אליהו.

משרד החינוך פרסם בחודש שעבר נוהל של השירות הפסיכולוגי ייעוצי (שפ"י) בנוגע להתמודדות חינוכית עם תלמידים להט"ב, שבו אחד העקרונות המנחים הוא שמירה על פרטיות התלמידים, וכן לאפשר לתלמידים לאמץ זהות מגדרית שאינה תואמת את מינם הביולוגי ולפנות אליהם בהתאם לבחירתם. העבודה על הנוהל נמשכה מספר שנים, ללא קשר למקרה בגבעת שמואל, אך פרסומו הציף מחדש את המורכבויות איתן מתמודדת מערכרת החינוך סביב סוגיות של זהות מינית ומגדרית.

משרד החינוך: "המשרד מתנגד נחרצות לכל חרם, לא נאפשר לפתוח כיתה בניגוד לכללים"

במשרד החינוך מסרו בתגובה לפניית 'דבר': "מערכת החינוך מחויבת לתת מענים חינוכיים לכל התלמידים באופן שוויוני ומכיל. המשרד מתנגד נחרצות לכל חרם או אמירה שקוראת לחרם, שבראש ובראשונה יש בהם כדי לפגוע בתלמיד. המשרד לא יאפשר לפתוח כיתה שלא בהתאם לכללים ונהלי המשרד.

"הנושא מטופל ומלווה במקצועיות וברגישות הנדרשת על ידי ראש מינהל החמ"ד (חינוך ממלכתי דתי), מנהלת המחוז ומחמ"ד (מפקח חינוך ממלכתי דתי). החינוך הממלכתי דתי מחויב ואחראי לכלל תלמידיו, ובהתאם לכך הוא פועל".

 

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!