דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אל על

אל-על / "אנחנו לא מחפשים את השביתה הזו, אל-על חשובה לנו"

אומר יו"ר ועד העובדים באל-על. החברה מפעילה 'חכירה רטובה' בו מטוסים של חברות זרות משמשים בשורותיה - עם אנשי הצוות שלהם. אופן הפעלה זה פוגע בעובדים, ומציב את הנוסעים הישראלים במבוכה. אל-על: הטייסים משבשים את העבודה

מטוס של אל על. הטעיית צרכנים? (צילום: משה שי  פלאש 90)
מטוס של אל על. הטעיית צרכנים? (צילום: משה שי פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"כולם מתעסקים בטייסים, אבל יש עובדים שהמנכ"ל בוחר שלא להתייחס אליהם", אמר אתמול אבי אדרי יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, בסרטון הממוען לעובדים ולמנכ"ל החברה. "נושא הטייסים נמצא בימים אלו לפני הכרעה בבית הדין לעבודה וככל שהם יחליטו שהם שובתים – נטפל בזה. בינתיים, לא מכניסים מטוסים זרים. לא פוגעים בעבודה שהיא עבודה לאומית. כולם יודעים שאל-על היא חברה לאומית, החברה של כולנו".

בדבריו התייחס אדרי לנוהג ה"חכירה הרטובה" שהתרחב באל-על במסגרתו חוכרת החברה לא רק מטוסים – כי אם גם צוותי אוויר וקרקע זרים, המבצעים טיסות במקום העובדים הישראלים. ל'דבר ראשון' אמר אדרי כי המחלוקת בין הטייסים לבין הנהלת החברה על הפרשנות להסכם הקיבוצי נמשכת זה למעלה משנה. "בקרוב נקבל פסק דין שקובע מי צודק. אבל החברה החליטה שהיא לא מחכה לפסק הדין, אלא עושה דין לעצמה. לוקחת 10 מטוסים זרים כשבצי שלה יש 40, ומטיסה חברות זרות במקום הטייסים שלה".

צעד זה של אל-על משפיע לא רק על הטייסים עצמם, אלא גם על צוותי הקרקע והאוויר, כפי שאמר לדבר ראשון עו"ד אבי אייזנר יו"ר ועד עובדי אל-על: "ההנהלה מעדיפה להעסיק יותר ויותר עובדים זרים על חשבון עובדי החברה. מדובר בעשרות טיסות חכורות המופעלות על ידי טייסים, דיילים ותחזוקה זרה". על נושא זה ועל נושאים נוספים מבקשים בוועד עובדי אל-על לצאת לסכסוך עבודה מול ההנהלה, התלוי בהצבעה חשאית של כלל עובדי החברה, והנערכת בימים אלו. "אנחנו לא מחפשים את השביתה הזו, אל-על חשובה לנו. אנחנו אוהבים את אל-על, הציבור אוהב את אל-על. אל-על היא הבית של כולנו" מבהיר אדרי.

לצד תחושת השייכות של העובדים, אדרי מציג גם שורה של נושאים נוספים העומדים מאחורי הכוונה להכריז סכסוך עבודה. בין הדרישות עומדת הסדרת נושא העובדים העובדים הזמניים בחברה. כך מוצג בסרטון שי בן שושן העובד זה 12 שנים בחברה, בלי קביעות. "תן לו את התקווה שבאיזה שהוא יום הוא יקבל קביעות. כי הוא נמצא במן צורת העסקה שקוראים לה – ללא מגבלת זמן. וגם תבטיח לו קצת זכויות סוציאליות כמו שצריך, כמו לשאר עובדי החברה" אומר אדרי בסרטון.

"הנהלת אל על חזרה בה מהסכם שנחתם איתה בעבר ושהעניק ביטחון תעסוקתי לרבים מהעובדים הזמניים" אמר אייזנר לדבר ראשון, "כבר בחודש הבא צפויים להיות מפוטרים עשרות עובדים זמניים. עבורם זה יהיה סילבסטר השחור". נושא נוסף הנתון במחלוקת בין נציגות העובדים לבין ההנהלה, הוא הכנסתם של מטוסי בואינג 747 לצי המטוסים של החברה. מטוסים אלו לדברי אדרי בסרטון, דורשים תחזוקה פחותה, ויש חשש מפני כוונות פיטוריפ בקרב אנשי תחזוקת המטוסים בחברה, שנציגות העובדים מבקשת להסדיר.

תגובת אל-על: בשבוע האחרון החריף המשבר באל על, כשהחברה החליטה לדחות חלק מטיסותיה.

א. מנכ״ל החברה הצהיר מספר פעמים כי המטוסים החכורים יוחזרו במידה והטייסים יתחייבו להפסיק ולטוס בכיוון אחד בלבד.
ב. עובדים זמניים ללא הגבלת זמן- עובדים אלו אוגדו במסגרת הסכם מיוחד בתאום ובחתימת ההסתדרות ומתוך רצון טוב של הנהלת אל על. הסדר זה מנע סיום העסקתם והכנסתם למעגל העבודה מאחר ומדובר בקבוצת עובדים מסורה מאד אך בלתי מקצועית. חברת אל על מביעה תמיהה על כך שההסתדרות היא שמנעה לפני חודשים אחדים את נכונות ההנהלה להעניק תוספות סוציאליות כגון ביטוחים רפואיים וקרן השתלמות לעובדים בקבוצה זו.
חברת אל על לא חזרה בה מההסכם. מדובר בהסכם שפג תוקפו ומשכך עבר מן העולם. ההסתדרות הגישה תביעה לבית הדין המחוזי לעבודה על מנת להאריך את תוקף ההסכם אך משנוכחה שאין לתביעתה בסיס החליטה למשוך את התביעה.
ג. עסקת המטוסים ההסטורית מציגה את אל על בשורה הראשונה של חברות התעופה בעולם. מנכ״ל החברה התחייב בשיחות שקיים עם עובדי החברה כי אף עובד לא יפוטר בגין קליטת המטוסים, יתרה מזאת בימים אלו אנו עוסקים בגיוסם של 100 עובדים חדשים לצורך קליטת המטוסים החדשים.
ד. לצערנו הטייסים ממשיכים לשבש את הטיסות ולא להענות לדרישות החברה לטוס הלוך וחשוב.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!