דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ל' בניסן תשפ"ד 08.05.24
19.1°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 21.1°אשדוד
  • 20.9°באר שבע
  • 26.6°אילת
  • 20.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מרד גטו ורשה

פרידה / פנינה גרינשפן פרימר, מלוחמות מרד גטו ורשה נפטרה אמש בגיל 95

פנינה גרינשפן פרימר, בת העיירה נובי-דבור, לוחמת במרד גטו ורשה, פרטיזנית וציונית גאה, הלכה אמש לעולמה. הלווייתה תתקיים בבית העלמין בחולון ביום ראשון.

אנדרטת בראשית בורשה (צילום: דבר ראשון)
אנדרטת בראשית בורשה (צילום: דבר ראשון)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

פנינה גרינשפן פרימר, מאחרוני הלוחמים במרד גטו ורשה, הלכה אמש לעולמה בבית החולים איכילוב בתל אביב גיל 95. הלווייתה תתקיים בבית העלמין בחולון ביום ראשון.

פנינה גרינשפן נולדה בעיירה נובי-דבור הסמוכה לוורשה. בת-זקונים אהובה ומפונקת להוריה, שביתם פתוח לרבים, ספוג היה אוירה ציונית וחברתית, אשר השאיר בפנינה את חותמו. עם פרוץ המלחמה ניטלטלה יחד עם כל בני משפחתה לוורשה; הייתה עֵדה למוראות הגטו ונתקבלה במרוצת הימים כעובדת במפעל הרהיטים ('שופ') של האחים לנדאו. משם מצאה את דרכה אל שורות הארגון היהודי הלוחם (האי"ל), ויחד עמה זישא אחיה ויוסף ליטמן בן-דודה. בימי ההתקוממות של מרד אפריל נמניתה פנינה עם הלוחמים נגד הגרמנים, ולימים עם החומקים דרך תעלות–הביוב אל מחוץ לגטו הבוער וההרוס.

מרד גטו ורשה
מרד גטו ורשה

שמחה רותם ('קאז'יק) שהצליח לצאת מן הגטו הבוער אל הצד הפולני של ורשה, בחר לחזור אליו כדי לנסות לחלץ את חבריו הלוחמים. בראיון שפורסם ב"יד ושם" סיפר: "פתאום נזכרתי ששני המובילים שלי והבחור הנוסף מחכים לי והחלטתי שאני חוזר לתעלת הביוב. הם חיכו במקום והתחלנו ללכת בחזרה, מבלי שום תוצאה, שום דבר. כאן קרה הדבר הבלתי אפשרי שבכלל קשה להאמין שהוא היה, אבל עובדה שהוא היה…: פתאום היה נדמה לי ששמעתי איזה רשרוש בתוך תעלת הביוב, אבל אני לא בטוח ואני גם לא יודע מי…. אולי זה הגרמנים. הכל היה עניין של שניות ופתאום אני פוגש בתוך תעלת הביוב עשרה אנשים שהכרתי, ביניהם, הראשונה שראיתי, היתה פנינה גרינשפן. אתם יכולים לתאר לעצמכם מן פגישה כזו, פתאומית, בתוך תעלת הביוב. שמחה וששון!" רותם הצליח להוביל עשרות לוחמים ובהם פנינה אל מחוץ לגטו.

משם הגיעה פנינה אל יערות וישקוב ושם חיה כפרטיזנית. מקץ חדשים ארוכים של שהִיָה ביערות הגיעה פנינה שוב לוורשה ונקלעה אל המרד הפולני, נאסרה על ידי הארמיה קראיובה ועומדת בחקירות מתישות ובסכנת-נפשות, ממנה נחלצה ביד המקרה והנס. עם תבוסת הגרמנים נפגשה היא בוורשה עם שהשרידים המעטים מבין חברי הארגון היהודי הלוחם שהיוו כעין משפחה אחת, לאחר שכל בני משפחתה ניספו. בין חבריה הלוחמים, שרידי הארגון, גם ידידה הקרוב מימי היער חיים גרינשפן-פרימר, עמו יצאה בנתיבי הבריחה- וההעפלה. בשנת 1945 התגשם חלומם והם זכו להגיע לארץ, בה הקימו את ביתם. כאן נולדו ילדיהם וכאן פרסמה בשנת 1984 את ספרה "ימינו היו לילות".

עדותה בת 6 שעות משנת 1993 זמינה לצפיה באתר מוזיאון השואה האמריקאי בוושינגטון.

פנינה השתתפה בסרט התיעודי "המורדים האחרונים" משנת 2006 של יעל קיפר רונן זרצקי.

פנינה וחיים הותירו אחריהם שני ילדים וארבע נכדים. הלווייתה תתקיים ביום ראשון בחלקת ההגנה בבית העלמין בחולון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!