דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

נגיד בנק ישראל: "העלאות הריבית מייקרות החזר חודשי של משכנתא ב-500 שקלים בממוצע"

אמיר ירון אמר שהוא מתנגד למיסוי הרווחיות העודפת של הבנקים, כדי לא "לערער את הסביבה העסקית" | על ההסכמים הקואליציוניים: "נצטרך לראות מה קורה, אנחנו עדיין בגרעון נמוך"

נגיד בנק ישראל אמיר ירון (צילום: לע"מ)
נגיד בנק ישראל אמיר ירון (צילום: לע"מ)
גל רקובר
גל רקובר
כתב כלכלי
צרו קשר עם המערכת:

העלות הכוללת של העלאת הריבית לתשלום החודשי למשכנתא היא בממוצע 500 שקל למי שלווה בחמש השנים האחרונות, ובשנתיים האחרונות בערך 600 שקל, כך אמר היום (שני) נגיד בנק ישראל אמיר ירון במסיבת עיתונאים לאחר הצגת הריבית.

"יחד עם זאת יש מנעד רחב ושונות גדולה, אנחנו מבינים את הכאב שבנושא, אבל זה ימנע כאב גדול יותר בעתיד. אנחנו מסתכלים על הריבית בחיתוכים של עשרוני הכנסה ויישובים. המערכת יציבה. יהיו שכאלה שיתקשו לשלם, אבל המערכת הבנקאית יודעת לטפל בהם".

על הטענות לגבי ריבית נמוכה שנותנים הבנקים על פיקדונות אמר ירון ש"הנושא שופר", ושהוא מקווה שהריבית תמשיך לעלות.

הנגיד אמר ש"עליית האינפלציה והריבית העלו את רווחי הבנקים", אך שהוא מתנגד לצעדים של מיסוי הרווחים העודפים שלהם. "אנחנו צריכים לייצר סביבה עסקית יציבה וצעדים כאלה יכולים לערער את זה", אמר הנגיד.

הנגיד אמר שהוא מעריך שהסכמי השכר במגזר הציבורי ישפיעו גם על שכר המינימום, וציין ש"לא יותר מדי אנשים נמצאים בדיוק בשכר המינימום. ההסכמים ישפיעו על אנשים שנמצאים קרוב לנקודה הזאת".

"התפתחויות השכר הן בין התהליכים המשמעותיים שנעקוב אחריהם בתקופה הקרובה" אמר הנגיד, "רמת השכר במגזר העסקי מצויה בחודשים האחרונים מעל הצפוי על פי מגמת טרום המשבר, ובפרט במגזר ההייטק. מאז תחילת משבר הקורונה, השכר במגזר הציבורי עלה בשיעור נמוך משמעותית מזה שבמגזר העסקי". הוא ציין שבתקופה הקרובה צפויים דיונים על התאמות השכר הנדרשות במגזר הציבורי.

ירון הרגיע את החששות מהעלות של ההסכמים הקואליציוניים ואמר "אנחנו נצטרך לראות מה בדיוק קורה, יש הבדל בין הכותרת למה שמגיע לתקציב. נשאף לכוון להשקעה בתשתיות ובהון אנושי. עם כל מה שראית בתחזית, אנחנו עדיין בגרעון של 1.8% שזה סביבה סבירה". הוא ציין כי בעקבות ההסכמים, שונתה התחזית מעודף תקציבי לגרעון.

"העלאות הריבית זה תהליך שלוקח לו זמן. אנחנו צופים שבהמשך הדרך נראה ירידה. בסוף הרבעון הראשון תתחיל התמתנות גדולה באינפלציה. בחודשיים הקרובים המדד יהיה גבוהה. אנחנו מבינים שהעלאת הריבית היא כואבת, אבל זה כאב היום כדי למנוע כאב גדול יותר בהמשך". הוא אמר שאם הנתונים יהיו טובים מהצפוי יתכן שתהיה פאוזה מסוימת, לבחינת השפעת הריבית.

את המס על השימוש בחד פעמי ביקר הנגיד ואמר, "יתכן שהיה אפשר למצוא דרך טובה יותר שפוגעת פחות באזרחים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!