דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
20.5°תל אביב
  • 15.3°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 18.4°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 28.5°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 14.6°צפת
  • 20.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תרבות ומורשת

הזוכה בפרס ספיר לספרות 2022: אורית אילן על ספרה "אחות לפליאדות"

אילן תזכה במענק של 180 אלף ש"ח, וספרה יתורגם וייצא לאור בערבית ובשפה זרה נוספת לבחירתה | בפרס לספר הביכורים זכתה קרן שווץ על ספרה "פילים לבנים"

אורית אילן, הזוכה בפרס ספיר 2022(צילום: אורן דגן)
אורית אילן, הזוכה בפרס ספיר 2022(צילום: אורן דגן)
אורן דגן

הסופרת אורית אילן היא הזוכה בפרס ספיר לספרות של מפעל הפיס ל-2022 על ספרה "אחות לפליאדות", כך הוכרז בטקס שהתקיים היום (שני) בתל אביב. אילן תזכה במענק של 180 אלף שקל, וספרה יתורגם וייצא לאור בערבית ובשפה זרה נוספת לבחירתה.

"אחות לפליאדות" גבר על "השתקן" מאת ארי ליברמן, "אבנים" מאת צחי פרבר, "כולנו החמישה" מאת סמי ברדוגו ו"חמתו של תמוז" מאת אילנה ברנשטיין. כל החמישה קיבלו מענק של 60 אלף שקלים.

עם קבלת הפרס, אמרה אילן: "אני רוצה להגיד תודה לכל הסופרים והסופרות, אלה שנוכחים פה ואלה לא, אלה שהיו מועמדים ואלה שלא, אלה שאף פעם לא היו מועמדים ואלה שיהיו מועמדים בעתיד, לכל האנשים בארץ ובעולם שכותבים בגלקסיה האינסופית הזו של מילים, שמותחים את הגבולות כמו המרחב. תודה רבה".

אורית אילן, זוכת פרס ספיר לספרות של מפעל הפיס לשנת 2022 ויו"ר מפעל הפיס, רו"ח אביגדור יצחקי (צילום: סיון פרג)
אורית אילן, זוכת פרס ספיר לספרות של מפעל הפיס לשנת 2022 ויו"ר מפעל הפיס, רו"ח אביגדור יצחקי (צילום: סיון פרג)

מנימוקי הזכייה: "'אחות לפליאדות' הוא ספר פואטי ויוצא דופן, העוסק בחיפוש פשר, ומתחקה אחר המקרים והתעיות שהחיים אחוזים בהם. הספר נמסר מכמה נקודות מבט ומדובב את תודעותיהם של אנשים ונשים שדבר-מה עקרוני אך חמקמק השתבש בחייהם. הם נרמסים תחת עול של ציפיות שלא התממשו, מתנערים לרגע, ומבקשים לתפוס מחדש קצה חוט: לנתק קשרים, לחדשם, ולתור אחר מורים רוחניים או מבשרי אמת אחרים.

"בעידן שלנו, בו פשר וייאוש מהיעדרו מתערבים זה בזה לבלי הפרד, אורית אילן מוסרת עדות נאמנה על פן ישראלי של העידן הזה, בקול צלול ומלא חמלה. היא מחוללת פלאים בלשון העברית, ועולה בידה פעם אחר פעם לתאר את התנודות הדקות ביותר של הנפש, ביצירתיות המוכרת לנו מרגעים נדירים של שירה. הספר עוסק בחידלון ובאומץ, ומלווה את גיבוריו באמפתיה רבה כשהם נעים מתחנה לתחנה בחייהם, ולא תמיד מבינים לאן הגיעו וכיצד".

מימין: יו"ר ועדת השיפוט, אורן נהרי, זוכת פרס הביכורים, קרן שווץ ויו"ר מפעל הפיס, אביגדור יצחק (צילום: סיון פרג)
מימין: יו"ר ועדת השיפוט, אורן נהרי, זוכת פרס הביכורים, קרן שווץ ויו"ר מפעל הפיס, אביגדור יצחק (צילום: סיון פרג)

בפרס ספר הביכורים זכתה קרן שווץ על ספרה "פילים לבנים". 

מנימוקי הזכייה: "גיבורת פילים לבנים היא דוקטורנטית ישראלית לאדריכלות בלונדון. במהלך לימודיה היא נחשפת לתצלום משפחתי שמשליך אותה למסע בין העבר בארץ ישראל בתקופת המנדט הבריטי ובין המחקר המדעי שלה בנושא מונומנטים אדריכליים מתפוררים.

"הפרוזה של קרן שווץ מייצרת תרכובת של זיכרון, היסטוריה, חיפוש אחר זהות ושייכות. בדומה לבובת ה"מטריושקה הרוסית" שיוצאות ממנה עוד ועוד בובות, כך גם עלילת פילים לבנים מובילה את הקוראים לעוד ועוד סיפורים שנעים בין האישי לקולקטיבי. סיפורו של הקצין היהודי במשטרה הבריטית, סיפורה של בת משפחה טמפלרית, סיפורם של זוג סוחרי עתיקות בלונדון – כולם נארגים ביד בוטחת לרומן בשל ומקורי.

"בספרה הראשון, קרן שווץ מציגה קול ייחודי ורגיש שמאזין להמיית היום יום, ומחלץ ממנה סיפור אנושי מורכב".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!