דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

השקעה של 130 מיליון ש"ח: אוניברסיטת בר אילן והטכניון יקימו מכון מחקר לאומי לאגירת אנרגיה

המכון יעסוק בהכשרת כוח אדם שיתמחה בתחומי ידע הדרושים לאגירה אלקטרוכימית, ובהעברת טכנולוגיות חדשניות מהסביבה האקדמית לתעשייה

גדעון פרידמן, המדען הראשי במשרד הארנגיה (צילום: משרד האנרגיה)
גדעון פרידמן, המדען הראשי במשרד האנרגיה. "תחום האגירה הוא אחד מהתחומים החשובים לצורך שילוב גבוה של אנרגיות מתחדשות" (צילום: משרד האנרגיה)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

משרד האנרגיה בחר באוניברסיטת בר אילן ובטכניון להקים מכון מחקר לאומי לאגירת אנרגיה, לפי הודעת המשרד היום (שני).

המכון יעסוק בהכשרת כוח אדם שיתמחה בתחומי ידע הדרושים לאגירה אלקטרוכימית, ובהעברת טכנולוגיות חדשניות מהסביבה האקדמית לתעשייה.

את המכון תוביל ועדת היגוי משותפת למשרד האנרגיה, למוסדות המחקר ולגורמי חוץ. בראשה יעמוד ד"ר גדעון פרידמן, המדען הראשי במשרד האנרגיה, ובראש המכון יעמדו פרופ' יועד צור, ראש תוכנית האנרגיה ע"ש גרנד בטכניון ופרופ' דורון אורבך, המנהל המדעי של מרכז האנרגיה והקיימות באוניברסיטת בר אילן.

המכון יוקם בתקציב של כ-130 מיליון שקלים ל-5 שנים, מהם ישקיע המשרד כ-100 מיליון שקלים, והמוסדות הזוכים התחייבו להשקיע 30 מיליון שקלים נוספים. ההשקעה הכספית של המשרד תאפשר רכישת תשתיות מחקר יקרות והקמה של מעבדות חדשות.

לפי הודעת המשרד, המכון יעסוק בין היתר במחקר בתחומים הבאים: סוללות נתרן-יון שיכולות להיות זולות וזמינות יותר מסוללות ליתיום-יון, שיפור ביצועים של תאי דלק, הפקת מימן ירוק ביעילות ואגירתו באמצעים בטוחים ונוחים, סוללות מצב מוצק שאין בהן נוזל והן בטוחות יותר, סוללות מבוססות מתכת-אוויר כמו ברזל ואבץ, שצפיפות האנרגיה בהן גבוהה מאוד, כבלי על שייחודם ביכולת לפרוק את האגירה בהספקים גבוהים, וסוללות זרימה עם יכולת אגירה גדולה.

המדען הראשי במשרד האנרגיה, ד"ר גדעון פרידמן: "תחום האגירה הוא אחד מהתחומים החשובים לצורך שילוב גבוה של אנרגיות מתחדשות. מכון האנרגיה יאפשר לישראל להיות מובילה בתחום, זאת בהמשך לעשיית המשרד בתחום האגירה באפיקים נוספים. לראשונה, קם מכון שאותו תוביל ועדת היגוי שיהיה בה שילוב של אקדמיה, תעשייה וממשלה".

פרופ' אריה צבן, נשיא אוניברסיטת בר אילן וחוקר בתחום האנרגיה המתחדשת: "משבר האקלים שפוקד את כדור הארץ כבר אינו בגדר מחקר או מאמר בספרות המקצועית, הוא כאן והוא משפיע על חיינו. המעבר לשימוש באנרגיות מתחדשות עם יכולת אגירה משמעותית, מהווה מרכיב מרכזי בהתמודדות עם משבר האקלים, כשבה בעת, הוא יצייד את מדינת ישראל בעצמאות וביטחון אנרגטיים.

"אנחנו גאים להוביל יחד עם הטכניון והמדען הראשי של משרד האנרגיה את המעבדה הלאומית לאגירת אנרגיה, שתפעל למצב את מדינת ישראל כמובילה עולמית בחדשנות ובתעשייה בתחומי האנרגיה והקיימות. אני מודה למשרד האנרגיה על האמון המשמעותי בצוותי החוקרים ובשיתוף הפעולה המיוחד בין הטכניון לאוניברסיטת בר אילן".

נשיא הטכניון פרופ' אורי סיון: "ההתמודדות עם משבר האקלים, מהאתגרים המרכזיים של המאה ה-21, מצריכה שיתופי פעולה רב-תחומיים שחוצים גבולות דיסציפלינריים ומוסדיים. משבר האקלים הוא במידה רבה משבר אנרגיה, שההתמודדות איתו מצריכה שיתוף פעולה אקדמי רחב, שותפות עם התעשייה וגורמי ממשל.

"במסגרת המכון יוקמו תשתיות מחקר חדשניות שישרתו את כלל החוקרים בישראל. הקמתו היא בשורה משמעותית מאוד ואין לי ספק שהמהלך הזה, ביוזמת משרד האנרגיה, יוביל אותנו לעתיד טוב, נקי ובריא יותר."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!