דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
23.2°תל אביב
  • 17.3°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 20.2°חיפה
  • 22.4°אשדוד
  • 21.3°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 24.8°טבריה
  • 19.5°צפת
  • 22.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

דעה / ב-5 חתימות יכול שר הכלכלה ניר ברקת לשנות את חייהם של מאות אלפי ישראלים

על שולחנו של השר הנכנס ממתינים צווי הרחבה עבור המטפלים הסיעודיים, עובדי הניקיון, עובדי ההסעדה ועובדי הבניין | גם העלאת דמי ההבראה ותשלום פיצויים לעובדים שנעדרו בעקבות מבצע עלות השחר כפופים לאישור השר

שר הכלכלה ניר ברקת (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
שר הכלכלה ניר ברקת (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

אחד הצעדים המשמעותיים ביותר שיכול לקדם שר הכלכלה הנכנס ניר ברקת, וישפיעו על חייהם של מאות אלפי עובדים, הוא חתימה על שורת צווי הרחבה שישפרו את תנאיהם של עובדים, בייחוד במקצועות שמועסקים בהם עובדים מוחלשים רבים.
חתימה על צווי הרחבה היא סמכות ייחודית שניתנת לשר שמחזיק בתיק העבודה (המשולב כיום במשרד הכלכלה), ומאפשרת לו לקחת הסכם קיבוצי שנחתם בין ארגון עובדים לאיגוד מעסיקים ולהרחיב את תחולתו על סקטור מסוים או על כלל העובדים במשק. חלק מהזכויות הסוציאליות המוכרות לנו ביותר, כמו הזכות הכללית במשק לפנסיה חובה, דמי הבראה וזכויות ייחודיות בענפים רבים במשק הוסדרו כך.

בשנים האחרונות נחתמו בין ההסתדרות לבין ארגוני המעסיקים שורה של הסכמים כאלה, שממתינים לחתימת שר הכלכלה כדי להיכנס לתוקף. כך למשל, כ-145 אלף עובדים ועובדות בענף הטיפול הסיעודי ממתינים מאז אוגוסט 2021 לחתימת צו הרחבה שיכניס לתוקף את ההסכם הקיבוצי הענפי הראשון בענף, שנחתם לאחר מאבק ממושך של העובדות להקמת התאגדות ארצית בהסתדרות. ההסכם יסדיר לראשונה תוספות שכר עבור ותק בענף ותשלום לעובדים בגין זמני המעבר והנסיעה בין מטופל למטופל.אוכלוסיית עובדים גדולה אחרת שממתינה לחתימה על צו הרחבה היא כ-260 אלף עובדי ועובדות הניקיון. ההסכם שנחתם עבורם בנובמבר צפוי לקבוע שכר מינימום ענפי של 6,552 שקלים או 22% מעל שכר המינימום, כפי שיתעדכן מעת לעת (לפי הגבוה מבין השניים). עבור עובדים מקצועיים בתחומי הניקיון (כמו מנקי חלונות מקצועיים בגובה או מטאטאי רחובות), נקבע שכר התחלתי גבוה אף יותר, של 35% מעל שכר המינימום.הסכם נוסף שישפיע על עשרות אלפי עובדים ותלוי בחתימת צו הרחבה הוא ההסכם הקיבוצי הענפי הראשון לעובדי ענף ההסעדה מינואר 2022, שקובע ששכר המינימום בענף יעלה בהדרגה עד ל-16% לפחות מעל שכר המינימום, וכולל זכאות לקרן השתלמות, לשי לחג, למענקי התמדה ומצוינות ולאספקת בגדים וציוד.

גם הסכם חדש עבור כ-280 אלף עובדי ענף הבניין נחתם ביוני האחרון. לפי ההסכם, שכר המינימום הענפי יעלה ל-6,300 שקלים, וייקבע מנגנון למעבר אוטומטי בין דרגות שיאפשר לעובדים אופק תעסוקתי והתקדמות. עוד כולל ההסכם תוספת של 7.4% לשכר המנופאים והעלאה משמעותית למנהלי העבודה בענף.נוסף על אלה הסכם שנחתם ביולי 2021 בין יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ליו"ר נשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי, שמעדכן לראשונה מזה כ-7 שנים את תעריף דמי ההבראה לכלל העובדים במשק מ-378 שקלים ל-382 שקלים עקב עליית המדד. גם הסכם זה תלוי בחתימת צו הרחבה.

בנובמבר האחרון נחתם גם הסכם קיבוצי שממתין לחתימת צו הרחבה, ומטרתו לפצות עובדים שנעדרו ממקומות עבודתם על רקע מבצע עלות השחר באוגוסט.

בחודשים האחרונים לכהונתה, קידמה וחתמה שרת הכלכלה היוצאת אורנה ברביבאי שורת צווי הרחבה שישבו על שולחנה לאורך שנים, בהם צו הרחבה לעובדי האבטחה שהעלה את שכר המינימום הענפי, צו הרחבה לעובדי המוקד והסיור, צו הרחבה שמחיל את הרפורמה בשכר העובדות הסוציאליות גם על העובדות בעמותות המופרטות, וצו הרחבה שמסדיר תשלום לעובדים שנעדרו מעבודתם בתקופת מבצע שומר החומות. כעת הכדור בידיים של ברקת, ויש לקוות שימהר לתת מענה למאות אלפי עובדים שממתינים לשיפור תנאי עבודתם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!