דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 24.6°אילת
  • 24.6°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 23.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

הערים המובילות במדדי איכות חיים: ראשון לציון, רמת גן, רחובות וכפר סבא

באר שבע צנחה בדירוג, אשקלון נסקה ועקפה את תל אביב | 7 מתוך 8 הערים המובילות – ממחוזות תל אביב והמרכז | בתחתית הרשימה: בת ים, ירושלים, חולון ואשדוד

הערים בת ים וחולון מכיוון הים התיכון (צילום: משה שי/פלאש90)
הערים בת ים וחולון מכיוון הים התיכון (צילום: משה שי/פלאש90)
אור גואטה

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת היום (שלישי) את מדדי איכות החיים בערים הגדולות בישראל. בדיקת המדדים התקיימה לאורך שנת 2021 ב-16 הערים בהן מספר התושבים עמד על למעלה מ-100 אלף נפש, ומפורסמת כעת.

הערים בהן התקיימה הבדיקה הן ירושלים, תל אביב, חיפה, ראשון לציון, פתח תקווה, אשדוד, נתניה, בני ברק, באר שבע, חולון, רמת גן, אשקלון, רחובות, בית שמש, בת ים וכפר סבא. מאז נערכה הבדיקה גם הערים הרצליה וחדרה חצו את רף ה-100 אלף, אך כאמור אינן חלק מהדו"ח שפורסם היום.

52 מדדים רלוונטיים לישראל נבדקו ופורסמו בתחומים שונים של תעסוקה, דיור, תשתיות, בריאות, ביטחון אישי, חינוך והשכלה, מעורבות אזרחית, סביבה, רווחה אישית וחברתית, רמת חיים חומרית, טכנולוגיית המידע ופנאי תרבות וקהילה.

הערים המובילות: במחוזות תל אביב והמרכז

נתון לא מפתיע הוא אודות השיוך הגיאוגרפי של הערים המובילות במדדי איכות החיים. 7 מתוך 8 הערים שרמת איכות החיים בהן נמצא מעל הממוצע הארצי הן ממחוזות תל אביב והמרכז.

ראשון לציון (צילום:משה שי/פלאש90)
ראשון לציון (צילום:משה שי/פלאש90)

העיר המובילה במרבית המדדים היא ראשון לציון, שעלתה מהמקום הרביעי בדירוג הקודם למקום הראשון בנוכחי. עיר היין מובילה באחוז המועסקים שתפקידם מאפשר קידום; בתחושת הערכה מבני המשפחה; באחוזים הנמוכים ביותר של תחושת דיכאון ותחושת בדידות; בשביעות רצון מהדירה; בשביעות רצון מאזור המגורים; בשביעות רצון מפארקים ומשטחים ירוקים באזור המגורים ובאחוז המשתמשים באינטרנט, אך מצבה רע מהממוצע הארצי בתחושת הביטחון בסביבה מקוונת.

רחובות נותרה במקום השני בדירוג ונמצאת במצב טוב מהממוצע הארצי במרבית המדדים, היא מובילה במדדים של גובה ההכנסה החציונית מעבודה של משק בית; מיעוט תמותת תינוקות; תחושת אפלייה נמוכה; שביעות רצון מהניקיון באזור המגורים; אחוז המועסקים המרוצים מההכנסה ומתאפיינת באחוז גבוה במיוחד של אמון במערכת הבריאות. עם זאת, בתחומים של מחזור, שביעות רצון מהתחבורה הציבורית ואיכות מי השתייה, מצבה רע מהממוצע הארצי.

פעמון ענק בכיכר ברחוב בית הפועלים ברחובות (צילום: אסף צבי)
פעמון ענק בכיכר ברחוב בית הפועלים ברחובות (צילום: אסף צבי)

רמת גן גם היא נותרה במקומה בדירוג, ונמצאת במצב טוב ביחס לשאר הערים שנבדקות במדדים של שיעור אבטלה ממושכת נמוך; תוחלת חיים; שיעור הנמוך ביותר של תמותת תינוקות; תחושת ביטחון ללכת לבד באזור המגורים בשעות החשכה; תחושת יכולת להתמודד עם בעיות; שימוש בשירותי ממשל מקוונים; מחזור ומעורבות בפעילות התנדבותית. עם זאת, תושבי רמת גן מרוצים פחות מהממוצע הארצי במדדים של אחוז הוצאה על דיור (כמעט מחצית מתושבי העיר מוציאים על דיור 30% ויותר מהכנסתם); רעש חיצוני המפריע בדירה ושביעות רצון נמוכה מהאיזון בין עבודה לתחומי חיים אחרים.

כפר סבא אמנם ירדה מהמקום הראשון לרביעי, אך מצבה עדיין טוב משמעותית מהממוצע הארצי ברמת ההכנסה החציונית מעבודה של משק בית; תוחלת החיים; אחוז נמוך יחסית של משקי בית המשלמים 30% ויותר מהכנסתם על דיור; איכות מי השתייה; זכאות לתעודת בגרות; שביעות רצון מפארקים ומשטחים ירוקים. נתון מעודד מאוד עבור תושבי כפר סבא הוא כי היא העיר היחידה מהערים שנבדקו, בה אין הרוגים בתאונות דרכים. עם זאת, מצבה של העיר פחות טוב מהממוצע בנוגע ל שיעור האבטלה הממושכת; ציפיות ביחס לעתיד ותחושת הבדידות.

כפר סבא (צילום ארכיון: dnaveh / Shutterstock.com)
כפר סבא (צילום ארכיון: dnaveh / Shutterstock.com)

פתח תקווה הראתה שיפור משמעותי כשעלתה מהמקום התשיעי לחמישי, ונמצאת במקום טוב ביחס לממוצע הארצי בשביעות רצון מהניקיון באזור המגורים; אחוזים נמוכים של תחושות בדידות ואפלייה, ואחוז גבוה יחסית של מעורבות אזרחית. עם זאת, היא נמצאת במקום נמוך יותר ביחס לממוצע בנוגע למדדי אמון במערכת הבריאות ובמערכת המשפט, שביעות רצון מהעבודה, תחושת הערכה מבני המשפחה ומחזור.

נתניה עלתה מהמקום השמיני לשישי ביחס לדירוג הקודם, ומצבה טוב יותר מהממוצע הארצי במדדים של עלות שירותי דיור לחודש מתוך ההכנסה הפנויה; שביעות רצון מהתחבורה הציבורית; שיעור נמוך של תמותת תינוקות ואחוז נמוך יחסית של משקי בית המוציאים למעלה מ-30% מהכנסתם על דיור. מצבה היה טוב פחות מהממוצע במדדים של תחושת בדידות ואחוזי הצבעה בבחירות לכנסת ה-24.

חוף הים באשקלון (צילום: אדי ישראל/פלאש90)
חוף הים באשקלון (צילום: אדי ישראל/פלאש90)

אשקלון נכנסה לראשונה לערכים בדירוג כללי חיובי כשעלתה מהמקום ה-12 למקום השביעי, והיא העיר היחידה שאינה ממחוזות תל אביב והמרכז ומדורגת גבוה מהממוצע הארצי. היא ממוקמת שנייה במדדים של אחוז המועסקים שתפקידם בעבודה מאפשר קידום; בשביעות רצון מפארקים ומשטחים ירוקים באזור המגורים ובשביעות רצון מהחיים. העיר הדרומית נמצאת במצב טוב יותר מהממוצע הארצי בנוגע לאחוז המועסקים; לתחושת אמון כללי ואמון בממשלה; וכן בנוגע לתחושת דיכאון ולתמותת תינוקות, הנמצאות באחוז נמוך יחסית.

תל אביב-יפו, העיר שישראלים רבים נוהרים לחיות בה, נמצאת אחרונה מבין 8 הערים שמצבן טוב מהממוצע והיא ירדה מהמקום השישי לשמיני. בעיר היקרה בעולם המדדים הגבוהים מהממוצע הם של שיעור התעסוקה; אחוז מועסקים שתפקידם תואם את תחום לימודיהם; אחוז נמוך של חוסר שביעות רצון ממשך ההגעה לעבודה; אחוז הזכאות לתעודת בגרות אצל בוגרים; מעורבות אזרחית, אמון כללי ובמערכת המשפט בפרט ונגישות למחשב. עם זאת, המדדים בהם תל אביב נמצאת מאחור הם אמון בממשלה; שביעות רצון מהדירה וביטחון בסביבה מקוונת.

מאחור: 3 ערים מהמרכז, 2 מהדרום ומאזור ירושלים, וחיפה

באזור המרכז מרובה הערים, בת ים, חולון ובני ברק זכו לציונים נמוכים במדדי איכות החיים, כמוהן גם בירת ישראל ושכנתה בית שמש, בירת הנגב ואשדוד וכן חיפה.

חיפה עלתה מקום אחד ונמצאת סמוך לתל אביב בקבוצת הערים בדירוג בינוני. בעיר שראש העיר שלה היא אישה, אחוז הנשים בניהול במגזר הציבורי היה נמוך מהממוצע, והביטחון בסביבה מקוונת היה נמוך. עם זאת, 98.5% מהחיפאים הביעו שביעות רצון מהעבודה; מצבם טוב יותר מבחינת השכלה על-תיכונית והשכלה גבוהה; צפיפות דיור נמוכה ואמון גבוה בממשלה.

הרכבלית בחיפה, מבט למפרץ (צילום: עופר בן עוז)
הרכבלית בחיפה, מבט למפרץ (צילום: עופר בן עוז)

בית שמש עלתה מקום אחד למקום ה-10, וכעת היא בקבוצת הערים שבדירוג בינוני, אך עדיין נמוך מהממוצע. בבית שמש המצב היה פחות טוב מהממוצע הארצי בתחומים של שיעור תמותת תינוקות; אחוז המועסקים במשרה חלקית שלא מרצון; אחוז נמוך של בעלי השכלה על-תיכונית והשכלה גבוהה בקרב בני 30 ומחזור. מצבה היה טוב במיעוט מקרי סרטן בקרב נשים והאמון הכללי.

מצבה של בני ברק השתפר מעט והיא עלתה מהמקום ה-14 ל-11, אך בבני ברק המצב פחות טוב מהממוצע הארצי באחוז הזכאות לבגרות, צפיפות הדיור, עלות שירותי דיור לחודש מתוך ההכנסה הפנויה, תחושת אפליה, אחוז מועסקים במשרה חלקית שלא מרצון, איכות מי השתייה, ואחוזי הנגישות למחשב ולאינטרנט. עם זאת, מצבה של העיר היה טוב משמעותית מהממוצע הארצי בתחומים של שביעות רצון מהחיים, מהמצב הכלכלי ומהתחבורה הציבורית; ציפיות ביחס לעתיד; מיעוט עודף משקל בקרב ילדים ונערים ומעורבות גבוהה משמעותית בפעילות התנדבותית.

דרך ז'בוטינסקי בבני ברק (צילום: גילי יערי/פלאש90)
דרך ז'בוטינסקי בבני ברק (צילום: גילי יערי/פלאש90)

מצבה של באר שבע הידרדר משמעותית והיא ירדה מהמקום החמישי למקום 12. מצבה היה פחות טוב ביחס לממוצע הארצי באחוז המועסקים שתפקידם תואם את תחום לימודיהם;  תחושת ביטחון ללכת לבד באזור המגורים בשעות החשכה; הרוגים בתאונות דרכים; תוחלת החיים; הערכה עצמית של בריאות; תחושת בדידות ותחושת דיכאון. מצבה היה טוב יותר מבחינת מיעוט רעש חיצוני המפריע בדירה; ריבוי נשים בתפקידי ניהול במגזר הציבורי, צפיפות נמוכה של הדיוק ומיעוט אבטלה ממושכת.

אשדוד נותרה במיקומה הקודם (11), ומצבה של אשדוד היה פחות טוב מהממוצע הארצי בתחומים של אחוז המועסקים שתפקידם מאפשר קידום; חוסר שביעות רצון ממשך זמן ההגעה לעבודה; שביעות רצון מהחיים ומחזור. מצבה היה טוב יותר בתחושת יכולת להתמודד עם בעיות; ביטחון בסביבה מקוונת ואיכות מי השתייה.

בנייני דירות באשדוד (צילום: נתי שוחט/פלאש 90)
בנייני דירות באשדוד (צילום: נתי שוחט/פלאש 90)

חולון הידרדרה משמעותית בשנה שקדמה לסקר, וצנחה מהמקום השביעי למקום 14. בעיר נמצאו מדדים נמוכים מהממוצע בתחושת היכולת להתמודד עם בעיות, אחוז הרוגים בתאונות דרכים ושביעות רצון מפארקים ומשטחים ירוקים. מצבה של חולון טוב מהממוצע הארצי במדדים של איכות מי השתייה, שביעות רצון מהתחבורה הציבורית, מִחזור, שביעות רצון מהאיזון בין עבודה לתחומי חיים אחרים ותמותת תינוקות נמוכה.

בירושלים חיים קרוב למיליון תושבים, אך למרות השיפור היחסי הקל במצבה (עלייה ממקום 16 ל-15), שיעור התעסוקה בה נמוך מהממוצע הארצי, כך גם המעורבות האזרחית, האמון הכללי, הזכאות לבגרות, שביעות הרצון מפארקים ומשטחים ירוקים, מהמצב הכלכלי ושימוש בשירותי ממשל מקוונים. עם זאת, מצבה טוב במיוחד באחוז הנשים בניהול במגזר הציבורי, איכות מי השתייה, שביעות הרצון מהאיזון בין עבודה לתחומי חיים אחרים, מחזור וביטחון בסביבה מקוונת.

שכונת מאה שערים בירושלים (צילום: אור גואטה)
שכונת מאה שערים בירושלים (צילום: אור גואטה)

מצבה של העיר בת ים הידרדר והיא ירדה מהמקום ה-15 ל-16 והאחרון במדד. ההכנסה החציונית מעבודה של משק בית הייתה נמוכה משמעותית מהממוצע (9,596 ש"ח לעומת 16,797 ש"ח); אחוז המועסקים המרוצים מההכנסה; מקרי סרטן חדשים; שביעות הרצון מאזור המגורים; אחוז ההצבעה בבחירות לכנסת ה-24; שביעות רצון מהניקיון באזור המגורים ואיכות מי השתייה. עם זאת, בת ים במצב טוב יותר מהממוצע הארצי במדדים של אמון בממשלה, תחושת דיכאון נמוכה ומחזור.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!