דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 24.6°אילת
  • 24.6°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 23.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

נגיד הבנק המרכזי שלא חושש מעליות שכר, והביך את גולדמן סאקס

נגיד הבנק המרכזי היפני, קורודה הארוהיקו, מעודד תעסוקה ועליית שכר במקום העלאת ריבית אגרסיבית שגורמת אבטלה ושחיקת שכר כפי שמובילים עמיתיו בעולם | בשבוע שעבר הודיע שהבנק יכפיל את טווח התשואה לאג"ח הממשלתיות אולם כמה ימים לאחר מכן, ללא הודעה מראש, האיץ את רכישת האג"ח, בלם את עליית התשואה והביך את המשקיעים

נגיד הבנק המרכזי היפני, קורודה הארוהיקו (צילום: Pool for Yomiuri / The Yomiuri Shimbun via Reuters Connect)
נגיד הבנק המרכזי היפני, קורודה הארוהיקו (צילום: Pool for Yomiuri / The Yomiuri Shimbun via Reuters Connect)
גל רקובר
גל רקובר
כתב כלכלי
צרו קשר עם המערכת:

הבנק המרכזי היפני מעורר סערה בשווקים ומביך את גודלמן סאקס. ההחלטה המפתיעה של הבנק מלפני שבוע וחצי, לעלות את מחיר המקסימום של אג"ח הממשלתיות, הטעתה את המשקיעים, ביניהם ענק ההשקעות האמריקאי גולדמן סאקס. לאחר שמיהרו למכור את אחזקותיהם באג"ח היפניות, בציפייה לגרוף את הרווח של עליות המחירים, הפתיע הבנק שוב ברצף רכישות אינטנסיבי, שבלם את עליות המחירים והותיר את המשקיעים מאוכזבים.

האירועים הללו הם עוד ביטוי למדיניות הייחודית שמנהיג נגיד הבנק היפני, קורודה הארוהיקו, השונה בתכלית מעמיתיו הנגידים בארה"ב ואירופה. לשיטתו, העלאת השכר היא מקור לצמיחה ולכן במקום אבטלה ושחיקת שכר, יעדי העלאת הריבית במערב, מחפש הארוהיקו תעסוקה ועליית שכר.

שוק ביפן "להטמיע בכלכלה מעגל חיובי של עלייה מתונה במחירים, עלייה במכירות וברווחים, העלאת שכר, זינוק בצריכה, וחוזר חלילה" (צילום: AP Photo/Koji Sasahara, File)
שוק ביפן "להטמיע בכלכלה מעגל חיובי של עלייה מתונה במחירים, עלייה במכירות וברווחים, העלאת שכר, זינוק בצריכה, וחוזר חלילה" (צילום: AP Photo/Koji Sasahara, File)

הסיפור התחיל לפני שבוע וחצי, כשהארוהיקו הודיע שהבנק יכפיל את טווח התשואה לאג"ח הממשלתיות, ויתיר לה לנוע לגובה של עד 0.5% מעל ומתחת ליעד, שנשאר על 0. המשקיעים חשבו שסוף סוף, גרמו עליות המחירים לבנק המרכזי היפני לזנוח את המדיניות המרחיבה שלו. הכלכלנים של גולדמן סאקס העריכו שזוהי נקודת מפנה, בה יישר הבנק המרכזי היפני קו עם שאר הבנקים המרכזיים, המעלים את שיעורי הריבית כדי לפגוע בביקושים ולהאט את הפעילות הכלכלית.

המשקיעים ראו בשינוי המדיניות הזדמנות לגרוף רווח קל. מדיניות מהדקת, כפי שצפו המשקיעים, מעלה את עלות גיוס החוב הציבורי. במצב כזה, משתלם למכור את אגרות החוב הנוכחיות, עם תשואה נמוכה יחסית, במטרה לרכוש, לאחר מכן, אג"ח עם תשואה גבוהה יותר.

אכן, ההכרזה הציתה גל מכירות של אג"ח יפניות, שגרמו לעליית התשואה מכ-0.25% לכ-0.4% (לאג"ח ל-10 שנים) ולצניחת ערכו של הין היפני אל מול הדולר. אולם כמה ימים לאחר מכן, הערכת גולדמן סאקס התבררה כשגויה כשהארוהיקו הפתיע את המשקיעים שוב. ללא הודעה מראש, הוא החליט להאיץ את רכישת האג"ח והביא לבלימה של עליית התשואה הפיכה מוחלטת של הירידה בערך הין היפני.

בנאום מהשבוע שעבר לפדרציית העסקים היפנית בטוקיו, הארוהיקו לא הותיר ספק בנוגע לכוונותיו. הוא לא חושש מעליית מחירים מתונה (אינפלציית הליבה ביפן עומדת על 3.7%), וסבור שהעלאת השכר נחוצה להתנעת מחודשת של הכלכלה: "הבנק מבקש ליצור ולהטמיע בכלכלה מעגל חיובי של עלייה מתונה במחירים, עלייה במכירות וברווחים, העלאת שכר, זינוק בצריכה, וחוזר חלילה", אמר בנאום.

בנאום למגזר העסקי, אמר הארוהיקו בישירות כי הוא מצפה מחברות קטנות וגדולות כאחד לעלות את שכר עובדיהן. הוא הדגיש שהבנק ימשיך במדיניות ההקלה המוניטרית, שתשמר את העלות הנמוכה להלוואות ודרך כך את שוק העבודה ההדוק. לאורך זמן, שוק העבודה ההדוק צפוי להביא לעליית שכר.

הארוהיקו הסביר שהתשואה לאג"ח ציבורי מהווה קו בסיס לגיוס חוב במגזר העסקי, ושעל ידי קיבועו בשיעור נמוך, מאפשר הבנק אשראי זול למגזר העסקי. כאמור, המטרה של האשראי הזול היא שמירה על רמת ביקושים גבוהה ושוק עבודה הדוק. שוק העבודה ההדוק ייתרגם, עם הזמן, לעליות שכר, שיוסיפו וישפרו את רמת הביקושים.

גישתו, מבוססת על ההבנה שהעלאת השכר מתבטאת בזינוק בצריכה המקומית שיוצר האצה כלכלית ועל המצב הייחודי של הכלכלה היפנית. הכלכלה היפנית אינה סובלת מעליות מחירים חריפות כמו באירופה או ארה"ב, ומנגד, מתקשה בשיקום קצב הצמיחה המהיר, שאבד במהלך שנות ה-90.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!