דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
22.5°תל אביב
  • 16.9°ירושלים
  • 22.5°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 20.9°אשדוד
  • 19.3°באר שבע
  • 24.3°אילת
  • 22.5°טבריה
  • 15.9°צפת
  • 21.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

גפני בוועידת החקלאות: "שר האוצר סמוטריץ' לא ירצה לפגוע בחקלאות"

לדברי יו"ר ועדת הכספים "יהיו ענפים בחקלאות שיהיה אפשר ללכת לתוכנית שרק בתנאי שהיא תהיה מקובלת על החקלאים" | על מקומו בוועדת הכספים: "מי שינסה לפגוע בחקלאים או יניח מכשולים - אנחנו ניפגש בסיבוב"

משה גפני בוועידת ישראל לחקלאות (צילום: משוב גרופ)
משה גפני בוועידת ישראל לחקלאות (צילום: משוב גרופ)
מאיה רונן

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני התארח היום (רביעי) בוועידת ישראל לחקלאות המתקיימת במעלה החמישה, והתייחס לחששות החקלאים בנוגע להמשך הפגיעה בחקלאות הישראלית על ידי משרד האוצר, וגם ליחסו האישי לחקלאות בישראל.

"יש הבדל אידיאולוגי בין שר האוצר לביבי. אני יודע את דעותיו, הוא לא ירצה לפגוע בחקלאות. גם הוא חושב שיש צורך חיוני למדינה בחקלאות", אמר גפני על סמוטריץ', והוסיף "אתם חייבים להיערך לכך שהוא יעשה כל מיני דברים שהוא יחשוב שיקלו על יוקר המחייה. שר האוצר סמוטריץ לא ירצה לפגוע בחקלאות. יש לו בני משפחה חקלאים, הוא גם חושב שמבחינה אידיאולוגית נכון לחזק את החקלאות. אנחנו נצטרך להתמודד עם שאלות קשות. יהיו ענפים בחקלאות שיהיה אפשר ללכת לתוכנית שרק בתנאי שהיא תהיה מקובלת על החקלאים".

"מה שהיה בשנה וחצי האחרונות לא יהיה עוד"

"המציאות של מה שהיה בשנה וחצי האחרונות בלתי מתקבלת על הדעת, היה נראה שמוליכים את החקלאות למקומות לא טובים אבל זה השתנה ולא יפגעו בחקלאות, אקיים על זה דיונים בועדה הכספים. מי שלא יסייע, ועדת הכספים תהיה שם. ביטלנו את מס המעסיקים על העובדים הזרים, ונטפל גם באגרות".

"המציאות היא שהמדינה מתייחסת לחקלאות כמו לדבר שולי. החקלאים הם מקום מרכזי שצריך להיות במדינה מתוקנת", אמר. "מה שהיה בשנה וחצי האחרונות לא יהיה עוד. דבר אחד ישתנה בטוח בעזרת השם וזה היחס לחקלאות. החקלאות הישראלית תחזור להיות בראש סדר העדיפויות של הממשלה שלנו".

"מה שהיה בשנה וחצי האחרונות זה תופעה בלתי מתקבלת על הדעת. ניהלנו מלחמות עצומות יחד עם חברי הקואליציה בשדולה החקלאית והחקלאים. הייתה התמודדות קשה, היה נראה שאנשים לא מבינים לאן הם מוליכים את המדינה. זה ישתנה. אי אפשר יהיה לפגוע בחקלאות בצורה כזאת ומי שיעלה את זה על הדעת אז נחזיר אותו למסלול".

"החקלאים הם אבן בריח מרכזית שממנה אפשר לדבר על מדינה מסודרת"

"האבות הקדושים של העם שלנו היו חקלאים. אנחנו עם של חקלאים ולא רק שפה לא עוזרים, אלא גורמים להם נזקים. המציאות היא שהדור הצעיר לא הולך לחקלאות בגלל שהמדינה מתייחסת אל זה כאילו שזה דבר בשולי. צריך להבין שהחקלאות היא לא בשוליים, זה מרכז העשייה של הכלכלה הישראלית, של המדיניות הישראלית, של המציאות של החיים במזרח התיכון. החקלאים הם אבן בריח מרכזית שממנה אפשר לדבר על מדינה מסודרת שיש בה את כל מה שנדרש לאזרחי המדינה".

"אנחנו נמצאים עכשיו בתקופה של בין השמשות, בין הממשלה הקודמת לממשלה החדשה. הממשלה הקודמת לא קיימת ושרי הממשלה החדשה עוד לומדים את העניינים. בינתיים האוצר העביר את הפעימה השנייה (של הורדת המכסים על יבוא תוצרת חקלאית – מ.ר.)".

"הממשלה הולכת לתקציב חדש. בתקציב אי אפשר יהיה לשקר ואי אפשר יהיה לעשות דברים כאלה. המציאות הזאת שמחירי המים לחקלאות יהיו גבוהים לא מקובלת. יהיה על זה מאבק בוועדת הכספים".

"מחירי המים לחקלאות זו דוגמה לדבר שנילחם עליו. הטענה שמשק המים בישראל הוא משק סגור היא לא נכונה, וגם אם זה היה משק סגור אי אפשר להחזיק חקלאות כשמעלים את מחירי המים באופן לא סביר".

"כשהורדנו את המכס בעבר התוצאה הייתה הפוכה ועגומה"

"אין לי שום פנים ואופן כוונה לתת לפגוע בחקלאות. לגופו של עניין, ועדת הכספים היא לא גוף מבצע, היא גוף מחוקק. אבל לוועדת הכספים יש הרבה כוח, בניגוד לוועדות אחרות, מכיוון שאין שקל שהוא שקל ציבורי של משרד ממשלתי שלא עובר דרכה. מי שינסה לפגוע בחקלאים או יניח מכשולים, אני רק אומר דבר אחד: אנחנו ניפגש בסיבוב. זה הכוח של ועדת הכספים, אנחנו יכולים לדרוש: אם אתם לא פותרים את הבעיה הזאת, תזכרו שמחר אתם צריכים אישור של הוועדה על נושא שחשוב לכם, שכרוך בהרבה מאוד כסף. בוועדת הכספים עוברים בכל שבוע מיליארדים רבים. איפה שתהיה לנו סמכות – שם אנחנו נהיה, ואנחנו עושים את זה כל הזמן".

"בניגוד לאחרים שאומרים שפוליטיקה זה דבר רע מאוד, אני אומר: אני אומר אין דבר כזה בעולם. כל דבר אפשר להשתמש בו לרעה ואפשר להשתמש בו לטובה. אני משתדל להשתמש בפוליטיקה לטוב, להגיע לפתרון שטוב לכולנו. כך גם בחקלאות, גם בתעסוקה וגם בתעשייה. אנחנו נהיה איפה שפוגעים באלה שצריכים להביא בסוף היום פרנסה הביתה, כשמקבלים החלטות שהתוצאה שלהם היא הרס מוחלט של אותן משפחו".

על נושא המכסים וסמכויות ועדת הכספים אמר: "כשהורדנו את המכס בעבר התוצאה הייתה הפוכה ועגומה – המחיר עלה, החקלאים נפגעו ורק אנשים מסויימים שיש להם הרבה כסף נהנו מזה. ועדת הכספים  אינה בעלת סמכות להחליט בנושאים מסוימים אבל אני אומר יש לנו כוח. אם לא פותרים בעיה כזו מחר צריכים אישור של הוועדה שהינו הרבה מאוד כסף, אם אתם לא תעשו את מה שאתם נדרשים לעשות כשלנו אין סמכות אז איפה שתהיה לנו סמכות – שם נהיה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!