דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
23.2°תל אביב
  • 20.0°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.8°אשדוד
  • 26.3°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 27.6°טבריה
  • 19.4°צפת
  • 24.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
המערכת הפוליטית

רפורמת שר המשפטים: פסקת התגברות ברוב של 61 וביטול עילת הסבירות

השר יריב לוין הציג את הרפורמה למערכת המשפט, בה ישונו גם הרכב הוועדה לבחירת שופטים, והיחס ליועצים המשפטיים | "ציבורים רבים נושאים עיניהם למערכת המשפט ולא שומעים בה את קולם. זו לא דמוקרטיה"

שר המשפטים יריב לוין מציג את עיקרי הרפורמה המתוכננת במערכת המשפט (צילום ארכיון: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
שר המשפטים יריב לוין מציג את עיקרי הרפורמה המתוכננת במערכת המשפט (צילום ארכיון: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

שר המשפטים יריב לוין הציג הערב ( רביעי) את הרפורמה אותה הוא מציע למערכת המשפט, במרכזה הוא הכריז על שינוי פסקת ההתגברות לרוב של 61; ביטול 'עילת הסבירות' המאפשרת לבית המשפט העליון לבחון מחדש החלטות ממשלה; שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים; שינוי היחס ליועצים המשפטיים

"הרפורמה שאני מציע תחזק את מערכת המשפט", אמר  שר המשפטים, אך הוסיף כי "היא תאפשר למחוקקים לחוקק, לממשלה למשול, ליועצים לייעץ ולשופטים לשפוט", מה שעשוי להתפרש כהפרת האיזון בין רשויות המדינה.

"אני עוסק בנושא הזה למעלה מ-20 שנה, במהלכן התרעתי מנזקי המשפטיזציה, במהלכן גיבשתי הצעות ורפורמה. לצערי הסיכונים שמפניהם התרעתי התממשו. לכן, הגיע הזמן לפעול. אני משיק היום את השלב הראשון של רפורמת המשילות, שתכליתה חיזוק הדמוקרטיה, שיקום המשילות, השבת האמון במערכת המשפט והשבת האיזון בין שלוש רשויות השלטון"

"אנחנו הולכים לקלפי, מצביעים, בוחרים, אבל פעם אחר פעם, אנשים שלא בחרנו מחליטים עבורנו", אמר לוין. "ציבורים רבים נושאים עיניהם למערכת המשפט ולא שומעים בה את קולם. זו לא דמוקרטיה".

השר לוין הציג את נושא שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים ואמר "השופטים בוחרים את עצמם בחדרי חדרים ובלי פרוטוקול", אמר לוין. "במקום זאת יהיה מינוי של שני נציגי ציבור על-ידי שר המשפטים, במקום הנציגים הסקטוריאליים של לשכת עורכי הדין, ושקיפות מלאה באמצעות עריכת שימוע פומבי בוועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת".

שר המשפטים התייחס להסדרה של פסילת חוקים ולפסקת ההתגברות. "לא עוד דיון בבית המשפט בחוקי יסוד, לא עוד פסילת חוקים של הכנסת ללא הסמכה", הכריז השר. "במקום זאת, בית המשפט יפעל מכוח חוקי היסוד ולא יימצא מעליהם. תתאפשר פסילת חוקים בבית המשפט העליון בהרכב מלא וברוב מיוחד. תחוקק פסקת התגברות מאוזנת ברוב של 61, ומצד שני, לא תהיה התגברות של אותה הכנסת במקרה שבית המשפט פסל חוק פה אחד".

שר המשפטים הבהיר כי ברפורמה הוא מציע ביטול של עילת הסבירות הקיימת גם ביחס לחוקים והחלטות ממשלה. "לא עוד פסילת החלטות חוקיות לגמרי של הממשלה בתירוץ של חוסר סבירות בעיני השופט", אמר לוין. "במקום זאת, ביטול עילת הסבירות והחזרת יכולת ההחלטה לממשלה הנבחרת או כפי שניסח, בצורה אירונית יש לומר, המשנה לנשיא בית המשפט העליון לשעבר, פרופ' מנחם אלרון, ותנסו לעקוב כי האמת שלי זה קצת קשה: 'בלתי סביר לחלוטין לצפות ובאופן סביר, כי בית המשפט יבדוק סבירותם של נושאים מאין אלה'. או במילים שלי, אין דבר כזה עילת הסבירות".

רפורמה אותה הבטיח לוין בטרם התמנה לתפקיד, היא בנושא היועצים המשפטיים.  "לא עוד כפיפות של הממשלה לדרג לא נבחר", הוא אמר. "היועצים המשפטיים כשמם כן הם, יועצים ולא מחליטים. כשהם מייצגים את המדינה, הם צריכים לייצג את הממשלה ולא את הפרקליטות. אזרחי ישראל, נשיא בית המשפט העליון בדימוס משה לנדוי, אמר על תפקיד בית המשפט: 'תפקידנו הרבה יותר צנוע, להיות פרשן נאמן של החוק, של רצון הציבור, אשר אותו מבטאת הכנסת'".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!