דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

דעה / עשור לפסיקת פלאפון: מה אפשר ללמוד מההחלטה ששינתה את חייהם של עשרות אלפי עובדים

הפסיקה שמונעת ממעסיקים לנסות לסכל את התארגנות עובדיהם נתנה גב למהלך ההתאגדות הגדול ביותר בעשורים האחרונים, ושיפרה את תנאי העבודה בענפים שלמים | לתשומת לב שר האוצר החדש, שבחר לתקוף את בתי הדין לעבודה

יחיאל שמן בימי הקמת ועד עובדי פלאפון (תמונה: אידן בן ישי)
יחיאל שמן בימי הקמת ועד עובדי פלאפון (תמונה: אידן בן ישי)
יחיאל שמן
יחיאל שמן
כותב אורח
צרו קשר עם המערכת:

בימים בהם אנו מציינים עשור לפסק הדין של נשיאת בית הדין לעבודה אודות התאגדות העובדים בחברת "פלאפון" ראוי שנדע לשמור על עצמאות גוף זה ונוקיר את חשיבותו. לאחרונה קרא שר האוצר החדש ח"כ בצלאל סמוטריץ' לבטל את בתי הדין לעבודה בתואנה שאין בהם צורך וכי בתי הדין הרגילים יכולים לדון גם ביחסי עבודה ובמשברים הנוצרים בתחום זה.

בצירוף מקרים אקראי, אנו מציינים השבוע בדיוק עשור לפסק דין פלאפון שניתן בבית הדין לעבודה ע"י השופטת בדימוס נילי ארד. פסק הדין הקובע כי חל איסור מוחלט על מעסיק להביע עמדה בעניין התאגדות עובדיו שינה מן היסוד את מערכת יחסי העבודה במשק, במיוחד בדינמיקה הנוצרת בין ועד עובדים חדש להנהלה באותו מקום עבודה.

כשיצאנו בזמנו מבית הדין לאחר החלטת השופטת, היינו בשיאו של מאבק ההתאגדות בחברה, ועדיין לא הפנמנו את חשיבות ההחלטה. יתרה מכך, עורכי דין רבים ומומחי משפט הרימו גבה לנוכח הפסיקה, וטענו שאין דומות לה אפילו במדינות סוציאל-דמוקרטיות מובהקות כמו בסקנדינביה – אך ככל שעובר הזמן אנו למדים עד כמה פסיקתה של ארד הייתה נחוצה לחברה בישראל בכלל ולהקמת ועדים חדשים בפרט.

במקרה הפרטי שלנו, הנהלת החברה ניהלה מולנו מאבק חזיתי ובלתי מתפשר נגד הקמת ועד בחברה. היא הפיצה בקרב מנהליה תכנית פעולה מפורטת בדבר האופן בו עליהם לפעול כדי לגרום לעובדים לבטל חברותם בהסתדרות, אנשי הביטחון של החברה דרשו מהעובדים למסור לידיהם את טפסי ההצטרפות עליהם חתמו. מנכ"ל החברה בזמנו אף הגדיל לעשות, והפיץ אגרות נגד ההתארגנות בתפוצת כלל העובדים.

כל אלו כאמור שייכים לנחלת העבר. פסק הדין הקנה כלים לעובדים ולארגוני העובדים להתמודד עם הפרות ופגיעות מעסיקים בהתארגנויות ראשוניות. יתרה מכך, ההחלטה סיפקה חיזוק חיוני משמעותי ביותר לתנופת ההתאגדות בישראל והניעה עובדים רבים לממש את זכותם להתארגנות. כתוצאה מכך נחתמו הסכמים קיבוציים רבים המעניקים לעובדים בחברות המאורגנות זכויות כספיות משמעותיות לצד בטחון תעסוקתי.

בעשור האחרון וכחלק מאותה פסיקה תקדימית של השופטת ארד אנו עדים למאבקי עובדים במתכונת קצת שונה ממה שהכרנו. אט־אט קמות יוזמות התאגדות מסוג חדש: ועדי עובדים בענפי הביטוח, הסלולר, האשראי וההיי־טק, שמבינים כי המאבק נגד רמיסת זכויות, הלנת שכר ואיומי פיטורים חוזרים ונשנים, רלוונטיים יותר מתמיד גם ליחסי העבודה שלהם.

שנה אזרחית חדשה מהווה הזדמנות פז לשר האוצר לחשב מסלול מחדש ובעיקר להפנים כי בתי הדין לעבודה חרטו על דגלם מהיום שהוקמו את הצורך באיזון החשוב בין הזכויות והאינטרסים של העובד הנמצא באופן מובנה בעמדת נחיתות מול המעסיק לאלו של הנהלת החברה.

***

יחיאל שמן הוא יו"ר ועד עובדי פלאפון

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!