דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי א' באייר תשפ"ד 09.05.24
17.4°תל אביב
  • 20.8°ירושלים
  • 17.4°תל אביב
  • 18.1°חיפה
  • 17.1°אשדוד
  • 16.8°באר שבע
  • 22.1°אילת
  • 17.7°טבריה
  • 17.0°צפת
  • 17.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

החקלאים נגד פורום קהלת: "המטרה שלהם הזויה לחלוטין, אין כמו חקלאות ישראלית"

בדיון בהשתתפות מנכ"לי מכוני המחקר קהלת ויסודות, החקלאים האשימו את מנכ"ל קהלת, מאיר רובין | החקלאית אילנית דעדוש כלפון: "התוצאה של ניירות העמדה שלכם היא ששכבות חלשות משלמות יותר כסף, ואתם לא עומדים לביקורת, רק אנחנו"

פאנל כלכלה וחקלאות. מימין לשמאל: מאיר רובין, עמית בן צור,  דייויד לוי מארגון הפלחה, נציג מגדלי הירקות ו אבשלום (אבו) וילן (צילום: מאיה רונן)
פאנל כלכלה וחקלאות. מימין לשמאל: מאיר רובין, עמית בן צור, דייויד לוי מארגון הפלחה, נציג מגדלי הירקות ו אבשלום (אבו) וילן (צילום: מאיה רונן)
מאיה רונן

עימות סוער נרשם היום (חמישי) בפתיחת יומה השני של ועידת ישראל לחקלאות. בדיון בנושא בטחון המזון של ישראל. בדיון השתתפו נציגים מארגוני החקלאים, מנכ"לי מכון המחקר יסודות, עמית בן צור, ומנכ"ל פורום קהלת מאיר רובין.

מנכ"ל פורום קהלת זכה לתגובות נסערות ביחס לעמדות שהציג. "הורס ומכחיד את החקלאות הישראלית- אסון מבית", צעקו חקלאים שנכחו בדיון. אבשלום (אבו) וילן מהתאחדות חקלאי ישראל הוסיף: "לא יעזור שום מולטי מיליונרים שדוחפים את הכסף לקהלת. המטרה שלהם הזויה לחלוטין. אין כמו חקלאות ישראלית".

מנכ"ל קהלת: "כל מדינות העולם נשענות על ייבוא"

"אם אנחנו רוצים לדאוג שלנכדים שלנו יהיה מזון, גם כתוצאה ממשבר האקלים שפוגע בכל העולם, צריכים לדאוג לרשת ביטחון וחקלאות ישראלית", אמר בדיון מנכ"ל מכון יסודות עמית בן צור. בתגובה השיב מנכ"ל פורום קהלת מאיר רובין: "תחזיקו ביצים מיובשות בהאנגרים ל-25 השנים הבאות- זה ביטחון המזון".

במהלך הדיון טען רובין: "כל מדינות העולם נשענות על ייבוא. ישראל צריכה להיות מעצמה של שיטות לחקלאות, לא של קרקעות לגידול". דבריו של רובין נקטעו פעם אחר פעם על ידי החקלאים בקהל שהטיחו בו: "אתם מחסלים את החקלאות, מי יישב את הגבולות? מי יביא אוכל לאזרחים? ראיתם מה קרה בקורונה או שאתה מעדיף לעצום עיניים?", ואף הטילו ספק באינטרסים והגופים אותם הוא מייצג.

לטענה שישראל צריכה להיות מרכז מחקר ופיתוח, למכור טכנולוגיות חקלאיות ולייבא תוצרת חקלאית, בניגוד להתעקשות לגדל את מזונה בעצמה, ענה ירון סולומון מהאיחוד החקלאי: "המו"פ של מדינת ישראל מבוסס על החקלאים. הם אלה שנמצאים בשטח. אצלם נעשים כל הניסויים, הם אלה שבוחנים את הטכנולוגיות ומהם עולים הצרכים. מכל העולם רוצים את הטכנולוגיה החקלאית שלנו כי החקלאים שלנו יודעים לעשות חקלאות במדבר ובהר לאורך שנים, בתנאים קשים ומשתנים, הרבה לפני כל העולם."

בהמשך טען רובין: "עדיף לקנות את החיטה מאוקראינה ולא לגדל, זה יעלה יותר". דיויד לוי מנכ"ל ארגון עובדי הפלחה התייחס לדברים: "חייבים לדאוג לתוספת מים כדי להגדיל את היבולים. אם היו מספיק מים, היינו מגדילים את היבול פי שתיים. שטחים יש, מים אין. אמרתי לאנשים בכנסת, אבל לא קיבלתי תשובה".

מנכ"ל מכון יסודות עמית בן צור התייחס בהמשך לרפורמה בחקלאות והשפעתה על בטחון המזון. "ברפורמה שהממשלה הקודמת ניסתה לקדם שכחו דבר אחד: תוכנית מחקר ופיתוח דורשת טווח זמן של 15 שנה. זה אומר תכנון לטווח ארוך. יש קונצנזוס בכל משרדי הממשלה שכדי לפתח צריך תכנון ארוך טווח. יש מובלעת אחת בלבד במשרדי הממשלה שחושבת ומתכננת לזמן קצר וזה האוצר. שם מתכננים בטווחים של שנה, במקרה הטוב".

על כך הוסיף אבשלום (אבו) וילן: "באגף תקציבים לעולם יסתכלו על דברים במחשבה גזברית – איך לסיים את השנה. תפקידם של מקבלי ההחלטות הוא להתייחס למה שאומרים אנשי המקצוע ולדרוש מאגף התקציבים להקצות את הכספים בהתאם".

"גם עבורי כמייצרת המזון התייקרו עלויות הייצור"

בדיון שהתקיים בהמשך בנושא יוקר המחייה התיחסה אילנית דעדוש כלפון ממושב גורן, מנכ"לית אגודת 'עזיזה' למחירי התשומות הגבוהים: "כשאני שומעת תלונות על התייקרות סל הקניות למשק הבית ב-20%, אני רוצה להזכיר שגם עבורי כמייצרת המזון התייקרו עלויות הייצור. יוקר המחיה תופס גם אותי", אמרה דעדוש כלפון. "בשנה האחרונה עלויות הייצור שלי עלו ב-35%. לייצר ולעשות חקלאות בארץ נעשה יותר יקר. יוקר המחיה הוא לא רק כלפי הצרכנים אלא גם כלפינו, החקלאים. אנחנו היינו רוצים להילחם בזה".

"בשנים האחרונות אנחנו מתחרים בגבינות מיובאות ממדינות אחרות. לייצר גבינה בארץ יותר יקר: שכר העבודה יותר יקר, המים החשמל, רגולציה שעולה לי הרבה יותר. החשמל ממשיך לעלות והמים ממשיכים לעלות. אני מייצגת גם את מגדלי הבשר. מאז שנת 2018, אז היינו מייבאים לארץ 25 אלף טלאים כדי לתחזק את המחיר ואת השוק, עלה היבוא לארץ ל-620 אלף טלאים. יש חקלאים בפורטוגל שמגדלים היום בעלי החיים באופן ייעודי לישראל. את אותו בעל חיים אני יכולה לגדל פה בארץ, אבל הם מגדלים אותו כי יש להם חציר ומים ושכר עבודה יותר זולים. הסתמכות על יבוא מעצימה ומפתחת השקעות ותעשיות במדינות אחרות וסוגרת אותן במדינת ישראל".

"לפורום קהלת אין אחריות על ניירות העמדה  שהם מחלקים לחברי הכנסת ולשרים"

"ליאור שמחה אני חושבת, (אמר) שהחקלאות בפריפריה קודם כול שומרת על כלכלה אזורית", הוסיפה דעדוש כלפון. "בענף ההטלה 2,200 מפוטרים הולכים להיות בגליל המערבי. זה כלכלה ופרנסה וזה צביון האזור וזה שמירה על הקרקע", אמרה והתייחסה גם להיבט הנוכחות החקלאית בגבולות. "אני מזכירה לכם שהמנהרות בזרעית התגלו בגלל חקלאית שהעירה את תשומת לבו של הצבא".

"בסופו של יום, לפורום קהלת אין אחריות על התוצאות של ניירות העמדה שהם נותנים לחברי הכנסת והשרים", הטיחה דעדוש ביקורת על פעילות פורום קהלת, "אני כמנכ"לית מחויבת לתת דין וחשבון על כל פעולה שלי. אני מחויבת לקחת אחריות. אני עוד לא ראיתי שאתם מחויבים בדין וחשבו על התוצאות שקורות בגללכם. הם אמרו שיבוא יוזיל את המוצרים. התוצאה של הורדת הפיקוח ויבוא של מוצרי חלב מסוימים, היא ששכבות חלשות משלמות יותר כסף על חמאה, גבינה ובשר. אלה תוצאות של הניירות שלכם ואתם לא עומדים לביקורת, רק אנחנו".

"לחקלאות יש חשיבות כלכלית, ואני מקבלת את מה שמאיר אומר שאנחנו צריכים להשתדל להיות כלכליים", אמרה דעדוש כלפון על דבריו של רובין, "אבל אם רוצים תחרות, שיתנו לנו לעשות תחרות נכונה, שלא יחליקו לנו את הידיים את הרגליים ויגידו לנו זו תחרות, זה הרי לא הוגן".

"למרות שזה לא נראה לך חשוב שאני יושבת שם", אמרה דעדוש כלפון לרובין. "אני חושבת שאני עושה לא רק את הגבינה אני עושה גם הרבה מעבר לגבינה, מעבר לזה שאני מתפרנסת מזה אבל אני שומרת בשבילך על איזשהו חבל ארץ מאוד מאוד חשוב אני עושה את זה באהבה גדולה"

"אם אתה שואל אותי מי אחראי לזה", הוסיפה דעדוש, "אני חושבת שהשיטה. השיטה שמטפלים ביוקר המחיה היא לא נכונה. החשיבה היא קצרת טווח. שיטה גרועה שרואה רק עד לחג הבא או לכמה חודשים הבאים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!