דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

נשיא ברזיל לולה מציג אג'נדת צמיחה שאפתנית, אך יאלץ להתמודד עם תנאי פתיחה קשים

כהונתו של הנשיא החדש-ישן של ברזיל, לואיז אינסיו (לוּלַה) דה סילבה, נפתחה בפאניקה בשווקים, אך הוא הרגיע עם תזכורת לכהונותיו הקודמות: חיבור מטרות חברתיות עם כלכליות, שיצרו צמיחה משמעותית

נשיא ברזיל לואיז אינסיו (לולה) דה סילבה (צילום: AP Photo/Eraldo Peres)
נשיא ברזיל לואיז אינסיו (לולה) דה סילבה (צילום: AP Photo/Eraldo Peres)
גל רקובר
גל רקובר
כתב כלכלי
צרו קשר עם המערכת:

נשיא ברזיל החדש-ישן, לואיז אינסיו דה סילבה (המכונה לוּלַה), הושבע בתחילת השבוע ומיד עורר סערה. שעות ספורות לאחר חזרתו לתפקיד, שורת צעדים והתחייבות להגדיל את ההוצאה הממשלתית הציתו היסטריה בשווקים. בתגובה, הזכיר לולה את ההצלחה הכלכלית האדירה שלו משתי כהונותיו הקודמות: "כשהשווקים בוחנים אותנו, אני מבקש שיזכרו אם הם אי פעם עשו כל כך הרבה כסף כמו בכהונה שלי".

חזרתו של לולה לתפקיד לוותה בירידות שערים ובהיחלשות הריאל הברזילאי, אך ירידות אלו נבלמו מאז. גם שתי כהונותיו הקודמות נפתחו בפאניקה חמורה בהרבה בשווקים, אך המשיכו בצמיחה משמעותית בקצב של 4.5% בשנה בממוצע.

את ההצלחה הזאת מעוניין לולה להשיב באמצעות אותו כלי: המדינה. הוא מתכנן להשתמש בהשקעות ממשלתיות כדי להאיץ את הצריכה והפעילות העסקית, ובכך להצית צמיחה מחודשת בכלכלה הברזילאית.

"העניים סבלו בצורה הקשה ביותר"

לולה ושר האוצר שלו פרננדו האדז' עדיין לא פרסמו תכנית כלכלה מקיפה, אך שורת פעולות שלולה נקט עם כניסתו לתפקיד מצביעות על כך שהוא מתכוון להמשיך במורשתו. הוא ביטל הפרטה של חברות ממשלתיות, הרחיב את התמיכה הממשלתית במשפחות עניות, הקל את המס על דלקים והשיב מיסוי על חברות גדולות, שבוטל בכהונת קודמו, ז'איר בולסונארו.

נשיא ברזיל לואיז איגנסיו (לולה) דה סילבה, עם שרת התכנון סימון טבט ושר האוצר פרננדו האדז' (צילום: REUTERS/Adriano Machado)
נשיא ברזיל לואיז איגנסיו (לולה) דה סילבה, עם שרת התכנון סימון טבט ושר האוצר פרננדו האדז' (צילום: REUTERS/Adriano Machado)

בנאום ההשבעה שלו מתחילת השבוע, הוא תקף בחריפות את ממשלת בולסונארו והדגיש שהחלשים ביותר יעמדו בראש סדר העדיפויות של הממשלה בראשותו: "פעולותינו הראשונות נועדו להציל 33 מיליון ברזילאים מרעב, ויותר מ-100 מיליון ברזילאים מעוני. הם סבלו בצורה הקשה ביותר את פרויקט ההרס הלאומי שנגמר היום".

שילוב מטרות כלכליות עם חברתיות כמנוע צמיחה

לולה לא חושש מהוצאה ממשלתית, וסבור שהשקעה מאסיבית בתשתיות ובסיוע לשכבות החלשות תאיץ את הפעילות הכלכלית דרך צריכה ופעילות במגזר הפרטי. הוא ביקר בחודשים האחרונים בחריפות את תקרת ההוצאה, הגבלה פיסקלית אותה הבטיח לבטל בנאום ההשבעה שלו. לפי לולה, לא רק שהגבלת ההוצאה פגעה באזרחים החלשים ביותר, היא היוותה מכשול לצמיחה הכלכלית.

בכהונתו הקודמת, הגישה שלו נחלה הצלחה מסחררת. הצמיחה האיצה והביאה לגדילה דרמטית בהכנסות המדינה. ברזיל השלימה את תשלום חובותיה לקרן המטבע ב-2005, שנתיים לפני מועד הפדיון, והחששות מצד השווקים נעלמו כלא היו. בקמפיין הבחירות לולה חזר על הנקודה שהשקעות נכונות, המביאות להגדלת התוצר וממומנות על ידי גיוס חוב בטווח הקצר, לא משפיעות לרעה על היחס-חוב תוצר בטווח הבינוני.

בהשקעות נכונות, מתכוון לולה לכאלו שישדרגו את התעשיות הברזילאיות. הוא מינה את הכלכלן אלויז'יו מרקדאנטה לראשות בנק ההשקעות הברזילאי, והנחה אותו "לתעש מחדש" את המדינה. עד למינוי, ניהל מרקדאנטה מכון מחקר של מפלגת הפועלים, מפלגתו של לולה.

היבט נוסף של מדיניות ההשקעות הוא המעבר לכלכלה ירוקה והפיכה של מגמת בירוא היערות, שהתעצמה בכהונת בולסונארו. לולה התחייב "להביא את בירוא היערות באמזונס ואת פליטת גזי החממה לאפס". גם בנושא זה מאמין לולה שיעדים חברתיים משתלבים עם מטרות כלכלית.

האינפלציה והעלאות הריבית יקשו על התוכניות

האתגר הגדול של לולה הוא שבניגוד לתחילת כהונתו הקודמות, כהונתו הנוכחית מתחילה בעיצומו של משבר אינפלציה עולמי. העלאות הריבית האינטנסיביות על הדולר מקשות את תנאי גיוס החוב של הממשלה הברזילאית. המשקיעים באגרות החוב הממשלתיות מצפים לקבל תשואה גבוהה מזו שיקבלו על אגרות חוב בארה"ב, המושפעות באופן ישיר מהעלאות הריבית.

חמור מכך, העלאות הריבית ברחבי העולם יוצרות האטה כלכלית שעלולה להתפתח למיתון במהלך 2023. דבר זה יפגע בביקוש לייצוא הברזילאי, מה שעלול להכשיל את תוכניות הצמיחה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!