דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

במחאה על פיצול משרדי ממשלה: ההסתדרות הכריזה סכסוך עבודה בשירות המדינה

בהסתדרות עובדי המדינה מוחים על הסיכומים הקואליציוניים לפצל את את זרוע העבודה ומשרדים נוספים, ודורשים למנוע פגיעה בעובדים | הסכסוך יאפשר ל-70 אלף עובדים לנקוט עיצומים | יו"ר הסתדרות עובדי המדינה, אופיר אלקלעי: "קריעת יחידות מזרוע העבודה תפגע באוכלוסיות שזקוקות לה"

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד (צילום: דוד טברסקי)
יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד (צילום: דוד טברסקי)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ההסתדרות הכריזה סכסוך עבודה במשרדי הממשלה על רקע הכוונה לפרק ולפצל יחידות ואגפים באופן חד צדדי ובלא מו"מ עם העובדים, כחלק מההסכמים הקואליציוניים שנחתמו בין הליכוד ליתר מפלגות הקואליציה.

סכסוך העבודה הוכרז על ידי הסתדרות עובדי המדינה, באישורו של יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד. הוא צפוי להקים כ-70 אלף עובדים בשירות המדינה. אם לא תחול התקדמות במגעים בין הצדדים, יוכלו העובדים לנקוט צעדים ארגוניים ואף לשבות החל מעוד שבועיים.

אחד הגופים הצפויים להיות מפורקים במסגרת הקמת הממשלה החדשה היא זרוע העבודה, הפועלת כיום תחת משרד הכלכלה, אך כזרוע עצמאית עם מנכ"לית במעמד מקביל לזה של משרד ממשלתי. על פי ההסכמים הקואליציוניים בין הליכוד לש"ס, אמורה הזרוע להיות מפורקת כך ששלוש יחידות מרכזיות שלה למשרד הרווחה, בראשו יעמוד השר יעקב מרגי מש"ס. היחידות האמורות לעבור הן אגף בכיר לההכשרה מקצועית ופיתוח כוח אדם, המכון הממשלתי להכשרה טכנולוגית (מה"ט), ומנהל תעסוקת אוכלוסיות, האמון על קידום השילוב של ערבים, חרדים, נשים, מבוגרים ואנשים עם מוגבלויות בשוק התעסוקה.

פיצול זרוע העבודה זוכה לביקורת נרחבת, הן מצד ההסתדרות והן מצד חלק מארגוני המעסיקים, בין היתר מכיוון שלאורך השנים המליצו כל ועדות המומחים לרכז את סמכויות הממשלה הנוגעות לקידום תעסוקה תחת גוף אחד, כפי שנהוג במרבית מדינות ה-OECD, ולא לפצלן.

שינויים נוספים שמתוכננים בהתאם להסכמים הקואליציוניים הם העברת הסיירת והמשטרה הירוקה שבמשרד להגנת הסביבה, והרשות לאכיפה במקרקעין במשרד הפנים, אל המשרד לביטחון לאומי בראשות איתמר בן גביר; פיצול המשרד לירושלים ומורשת, כך שהיחידות העוסקות במורשת יעברו למשרד המורשת, אליו תסופח גם רשות העתיקות; והיחידות העוסקות בטיפול באזרחים ותיקים ובמרכזי הצעירים צפויים לעבור מהמשרד לשוויון חברתי למשרד הנגב והגליל (שלשמו יתווסף גם 'החוסן החברתי').

יו"ר הסתדרות עובדי המדינה: "פיצול זרוע העבודה יפגע בפעילותה ובאוכלוסיות שזקוקות לה"

"פיצול זרוע העבודה והעברת יחידות ממנה למשרד אחר הוא רעיון מוטעה לחלוטין", אומר ל'דבר' יו"ר הסתדרות עובדי המדינה, עו"ד אופיר אלקלעי. "בשנים האחרונות עושים בזרוע העבודה עבודה מצוינת, תחת הניהול של תאיר איפרגן ובשיתוף פעולה של ועד העובדים בראשות יוני אבוחצירא. ההכשרות המקצועיות הפכו אפקטיביות בצורה בלתי רגילה, ואנחנו רואים עליה בשיעורי העובדים העוברים הכשרות ומושמים לאחר מכן בשוק העבודה".

עו"ד אופיר אלקלעי, יו"ר הסתדרות עובדי המדינה (צילום: אורן כהן, דוברות ההסתדרות)
עו"ד אופיר אלקלעי, יו"ר הסתדרות עובדי המדינה (צילום: אורן כהן, דוברות ההסתדרות)

לדברי אלקלעי,  זרוע העבודה שיפרה את פעולתה לאחר שנים בהן תחום ההכשרות היה מפוצל בין משרדים שונים ונעשה באופן לא יעיל. "דווקא היום, לאחר שהזרוע שינתה את פניה ועלתה על המסלול הנכון, לקרוע ממנה יחידות למקום אחר זה דבר שיפגע בפעילותה ובאוכלוסיות שזקוקות לה כמו חרדים, ערבים ויתר העובדים, וכמובן גם בציבור העובדים המסור שעוסק בנושא".

אלקלעי הבהיר כי הסתדרות עובדי המדינה דורשת שכל כוונה לפצל משרדים ויחידות ממשלתיות תעשה אך ורק לאחר הליך היוועצות עם ההסתדרות ונציגות העובדים, כנדרש ביחסי העבודה, ובאופן שמסדיר את זכויות העובדים ומוודא שלא ייפגעו בתהליך.

בהודעה על סכסוך העבודה שנשלחה אתמול (חמישי) על ידי מ"מ יו"ר הסתדרות עובדי המדינה, דורון קרני, לממונה הראשית על יחסי העבודה בזרוע העבודה, עו"ד רבקה ורבנר, נכתב כי לשינויי היחידות השלכות משמעותיות על ביטחונם התעסוקתי של העובדים, על תנאי עבודתם ועל שכרם, וזאת "מבלי שנוהל מו"מ עם נציגות העובדים באשר להשלכות אלו, כמתחייב ממערכת יחסי העבודה רבת השנים". לדברי קרני, "מדובר בהתנהלות בחוסר תום לב, תוך פגיעה קשה במערכת יחסי העבודה הקיבוצית הנהוגה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!