דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי ט' באייר תשפ"ד 17.05.24
24.0°תל אביב
  • 22.4°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 22.2°באר שבע
  • 26.5°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

ועדת החוקה: עלות "החוק הנורבגי" כ-8.5 מיליון שקלים בשנה

החוק צפוי להכשיר תוספת של 5 חברי כנסת חדשים במקום שרים שיתפטרו | יו"ר הוועדה, ח"כ רוטמן: "החוק יקל על עומס העבודה המוטל על הח"כים", ח"כ כהנה: "אירוע פרסונאלי שכל מטרתו להכניס לכנסת את קטי שטרית"

יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן (צילום: נועם מוסקוביץ / דוברות הכנסת)
יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן (צילום: נועם מוסקוביץ / דוברות הכנסת)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

ועדת החוקה החלה היום (ראשון) להכין לקריאה ראשונה הצעת חוק מטעמה: הצעת חוק יסוד: הכנסת (תיקון- הפסקת חברות בכנסת של שר או סגן שר). החוק שידוע יותר "כחוק הנורבגי".

לפי הצעת החוק, יורחב השימוש בהסדר המכונה "החוק הנורבגי" בעבור סיעות גדולות יחסית, כך ש"התקרה" לא תהיה עוד 5 ח"כים, ובמקום זאת, בסיעות שמספר חבריהן הוא 18 ומעלה, יוכלו להפסיק את חברותם עד שליש מחברי הסיעה.

בקואליציה הנוכחית, הליכוד היא הסיעה היחידה בקואליציה שמספר חבריה עולה על 18 חברי כנסת. לכן, כתוצאה מקבלת השינוי המוצע, יוכלו להפסיק את חברותם עד 10 חברי כנסת מסיעת הליכוד. כלומר, תוספת של 5 חברי כנסת ביחס למצב הקיים. עלות חבר כנסת מוערכת בכ-1.7 מיליון שקלים ולכן עלות התיקון המוצע עומדת על כ-8.5 שקלים בשנה.

יו"ר הוועדה ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית): "ביסוד החוק הנורבגי עומד הכרח שאינו נתון לוויכוח: עומס העבודה המוטל על הח"כים במיוחד לאור כך ששרים וסגני שרים אינם חברים בוועדות. במפלגות הקואליציה כל ח"כ חבר ב-7-5 ועדות, וההצעה נועדה לאפשר את עקרון ההשתתפות בדיונים. לא הייתי מייצר מגבלה מספרית למעט השיקול התקציבי".

ח"כ גלעד קריב (העבודה) פנה ליו"ר ח"כ רוטמן: "זה ניצול לרעה של סמכות הוועדה, זה ניסיון לקצר תהליכים כשהדחיפות היחידה היא קואליציונית. אי אפשר לנתקה מהחקיקה בשבועות האחרונים ובעיקר יש קשר בין החקיקה לשינוי דיני ההתפצלות לסיעות בודדות. החזרת האפשרות לפיצול שליש סיעה נועדה לסכל אפשרויות פיצול בתוך הקואליציה".

ח"כ אברהם בצלאל (ש"ס): "רק בקדנציה הקודמת בישראל ביתנו היו 7 ח"כים ודיברו על 4 נורבגים, אז כבר שכחתם מה היה? זה חשוב לעבודה הפרלמנטרית". ח"כ יהונתן משריקי (ש"ס): "הגעתי מלשכת שר ואני מכיר את משמעויות התפקיד, את לוחות הזמנים, החוק לא מגיע ממקום של תפירת ג'ובים אלא עבודה אמתית למען הציבור".

ח"כ ולדימיר בליאק (יש עתיד): "הייתי מציע להקטין את מספר השרים. אף אחד לא הצביע בבחירות על שני שרי רווחה וארבעה שרי חינוך. אני זוכר את זעקות השבר והזלזול שלכם בנוגע לנורבגים. את מי אתם רוצים להכניס דחוף ובהול לכנסת מסיעת הליכוד? עד עכשיו בקושי מצאו שלושה שהסכימו להתפטר". ח"כ מתן כהנא (המחנה הממלכתי): "אנחנו באירוע פרסונאלי שכל מטרתו להכניס לכנסת את קטי שטרית. היא ראויה, אך מדובר בחקיקה פרסונאלית לחלוטין"

יועמ"ש הוועדה עו"ד ד"ר גור בליי: "החוק שונה מההסדר המקביל הקיים בנורבגיה או במדינות אחרות. שם מדובר במצב שבו כל השרים מחויבים להתפטר לצורך הפרדה בין הרשויות, זה לא אופציונלי ועם מכסה סיעתית כמו בארץ".

עו"ד עמי ברקוביץ' ממשרד המשפטים: "אין כעת עמדת ועדת שרים מאחר שזו הצעת חוק מטעם הוועדה ההסדר הנורבגי כולל הרחבה מוצעת שיש בה יתרונות וחסרונות לא מעטים אליהם יש להתייחס. מה שהטריד אותנו לאורך השנים בנושא היה עצמאות שיקול הדעת של הח"כ ומנגנונים אפשריים לשם כך".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!