דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
24.4°תל אביב
  • 22.7°ירושלים
  • 24.4°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 35.1°אילת
  • 28.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 25.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

הביטוח הלאומי העביר 115 מיליארד ש"ח לתשלומי קצבאות ב-2022

רוב הסכום שולם מקופת הביטוח הלאומי, ו- 12 מיליארד ש"ח בלבד שולמו מקופת האוצר | הקצבה עם העלות הגבוהה ביותר היא קצבת אזרח ותיק, ואחריה קצבת הנכות וקצבת הסיעוד | מספר הפניות הדיגיטליות כפול בהשוואה לתקופה שלפני המגפה

סניף המוסד לביטוח לאומי בחולון (צילום ארכיון: shutterstock)
סניף המוסד לביטוח לאומי בחולון (צילום ארכיון: shutterstock)
הדס יום טוב

הביטוח הלאומי העביר בשנה החולפת 115 מיליארד שקלים לתשלום קצבאות, מתוכם 103 מיליארד שולמו מקופת הביטוח הלאומי, ו-12 מיליארד הועברו ממשרד האוצר – כך עולה מנתוני סיכום שנת 2022 שפורסמו היום (ראשון). הסכום ששולם עומד על כרבע מתקציב המדינה בשנה החולפת, שעמד על 465 מיליארד שקלים. הקצבה המשולמת ביותר היתה קצבת הזקנה.

עוד עולה מהדו"ח שלביטוח הלאומי הגיעו 52 מיליון פניות, ירידנ בהשוואה לתקופת הקורונה, וכן שמספר הפניות דרך האינטרנט הוכפל בהשוואה לתקופה שקדמה למגפה.

ההוצאות הגדולות ביותר: קצבאות זקנה, נכות וסיעוד

במהלך השנה האחרונה, העביר הביטוח הלאומי כ- 4 מיליון תשלומים כל חודש לאזרחי ישראל בסך כולל של כ- 115 מיליארד שקלים. הקצבה המשולמת ביותר היא קצבת אזרח ותיק, שמשולמת ליותר ממיליון אזרחים ונאמדת בכ-36 מיליארד שקלים. הקצבה השנייה בגודלה ששולמה בשנה האחרונה היא קצבת נכות כללית, שירותים מיוחדים וילד נכה, אותה מקבלים כ-470 אלף תושבים בסך של כ-23 מיליארד שקל.

הקצבה השלישית בהיקפה היא קצבת הסיעוד, ששולמה עבור כ- 300 אלף אזרחים ותיקים סיעודיים בעלות של כ- 14 מיליארד שקלים. אחריה קצבת נפגעי עבודה שולמה לכ-140 אלף תושבים בסך של כ- 7.1 מיליארד שקלים, וקצבת דמי אבטלה, ששולמה לכ-60 אלף מחוסרי עבודה בעלות של כ-3 מיליארד שקלים.

לצד קצבאות אלו שולמה קצבת ילדים עבור יותר מ- 3 מיליון ילדים בישראל, בסך של כ-8.6 מיליארד שקל.

גביית דמי הביטוח הלאומי מעובדים שכירים ומעסיקיהם היא הגדולה ביותר באופן משמעותי, והיוותה ב-2022 כ- 90% מסך הגבייה. דמי הביטוח הלאומי ששילמו כ-704 אלף עצמאיים היוו כ-8.5% מסך כל הגבייה השנתית. כשליש מסך כל הגבייה נקבע עבור ביטוח בריאות ומועבר אל קופות החולים באופן שוטף.

כמו כן, על פי הדו"ח שפורסם, בשנה האחרונה שולמו פיצויי דמי בידוד לעצמאיים בסך כולל של 71 מיליון שקל, נוסף על כ-178 מיליון שקל דמי בידוד למעסיקים. שווי הפטור למעסיקים מחל"ת עבור העובדים שלהם עמד על כ- 458 מיליון שקל.

פחות פניות לעומת הקורונה, פי 2 יותר פניות באינטרנט

בשנת 2022 הגיעו אל הביטוח הלאומי מעל 52 מיליון פניות, ירידה לעומת תקופת משבר הקורונה, שם הגיע מספר הפניות הכולל לכ-80 מיליון פניות בכלל ערוצי השירות בשנת 2020, ולכ-62 מיליון פניות בשנת 2021.

מה שכן נשאר מהקורונה בביטוח הלאומי הוא התגברות הפניות אליו בערוצים דיגיטליים: כ-77% מהפניות ב-2022 הגיעו דרך תגית הפניות האישיות באתר המוסד, סה"כ כ-40 מיליון פניות דרך האינטרנט, כמעט פי 2 בהשוואה לשנים שלפני תקופת הקורונה, אז הגיעו מספרי הפניות דרך אתר האינטרנט של הביטוח הלאומי לכ-21 מיליון בלבד.

לעומת זאת, שיעור הפניות הפרונטליות הצטמצם בכשליש לעומת לפני הקורונה: בקבלת הקהל הפרונטלית טרום הקורונה הגיעו כ-3.2 מיליון פניות, ובשנת 2022 רק כ- 2.1 מיליון (כ-4% מהפניות). 12% מהפניות ב-2022 הגיעו דרך המוקדים הטלפוניים של המוסד, ועוד כ-4% בעמדות שירות עצמי ברחבי הארץ.

תור בכניסה לסניף הביטוח הלאומי בעכו (צילום ארכיון: עמר כהן)
תור בכניסה לסניף הביטוח הלאומי בעכו (צילום ארכיון: עמר כהן)

מ"מ מנכ"ל הביטוח הלאומי: "הביטוח הלאומי הפך להיות נגיש יותר ודיגיטלי יותר"

"בשנים האחרונות ובעקבות משבר הקורונה, הביטוח הלאומי הפך להיות נגיש יותר, זמין יותר ודיגיטלי יותר", אמרה מ"מ מנכ"ל הביטוח הלאומי, ירונה שלום, "לא ויתרנו ולא נוותר על המפגשים הפרונטליים עם האזרחים, אך אם ניתן למנוע בירוקרטיה ולענות בקלות לאזרח, מה טוב."

לדברי שלום, "אין ספק שביטוח לאומי, המטפל בכלל תושבי ישראל בכל התחנות בחייהם מלידה עד אחרית הימים, הוא הארגון וכתובת החברתית והסוציאלית החשובה ביותר בישראל ומאפשרת, במיוחד בעתות מצוקה, לתת מזור וסיוע למי שזקוק לכך".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!