גמר המונדיאל בין ארגנטינה לצרפת היה, באופן לא מפתיע, המשדר הכי נצפה בטלוויזיה בישראל בשנת 2022. הגמר השיג 35.5% רייטינג, כשבמקום השני נמצא חצי גמר המונדיאל בין צרפת למרוקו עם 32.9% רייטינג. יותר מזה, שבעה מתוך עשרת המשדרים הנצפים ביותר בטלוויזיה בישראל ב- 2022 – היו קשורים למונדיאל.
ההצלחה הגדולה של שידורי המונדיאל ב-2022 לא משקפת את המגמה של נתוני הצפייה בטלוויזיה. למעשה, זה בדיוק הפוך. בשנה האחרונה נתוני הצפייה בטלוויזיה הגיעו לשפל היסטורי. ממהדורות החדשות ועד תכניות הראליטי הטלוויזיה הלינארית (שידורי טלוויזיה שנצרכים במועד השידור שלהם) מאבדת באופן הדרגתי מכוחה.
גמר "מאסטר שף", שהשיג ב-2013 את נתון הצפייה הגבוה ביותר בישראל בעשרים השנים האחרונות עם 46.6% רייטינג, השיג ב-2022 רק 17% רייטינג. המספר הכי נמוך לגמר "מאסטר שף" מאז שהתוכנית יצאה לדרך ב-2010. "מאסטר שף" כמובן לא לבד וכל תכניות הראליטי בישראל רשמו השנה שיאים שלילים היסטוריים וספגו ירידה דרמטית במספר הצופים.
חשוב לציין, שאומנם גמר המונדיאל האחרון היה המשדר הכי נצפה השנה בטלוויזיה בישראל אבל הוא גם גמר המונדיאל עם אחוז הרייטינג הנמוך ביותר ב-24 השנים האחרונות.
הגמר של 1998 בין צרפת לברזיל השיג 43.8% רייטינג. הגמר של 2018 בין קרואטיה לצרפת השיג גם הוא מספר גבוה מהגמר של השנה עם 37.2% רייטינג. ועדיין, אם פעם היו גם שידורים אחרים, שהתקרבו למספרים האלה, השנה הרייטינג הגבוה ביותר, שהוא לא משחק כדורגל, היה רק 26.1% של גמר נינג'ה ישראל (גם סוג של ספורט).
***
צופי הטלוויזיה עברו באופן הדרגתי ועקבי לצפייה לא לינארית (שידורי טלוויזיה שנצרכים בזמנים שונים מאלה של מועדי השידור המקוריים). הצופים בוחרים איזה תוכן לצרוך ובעיקר מתי לצרוך אותו: אם באמצעות האינטרנט, הטלוויזיות החכמות, ה-VOD וכל אופציות הדיגיטל. העידן שבו הפריים טיים של הערוצים המסחריים היה מהדורת השבט חלף מהעולם. זה היה תהליך הדרגתי שנראה שהגיע לשיא חדש בשנה האחרונה אבל הגלגל לא ישוב לאחור.
העידן שבו הצופה ישב על הספה וראה מקבץ פרסומות של חמש דקות רצופות הוא עידן היסטורי. הצופה כיום רוצה לראות שידור רצוף, ללא הפרעות, ללא פרסומות ולראות אותו מתי שהוא יקבע ולעצור אותו מתי שהוא רוצה. אלא אם כן מדובר באירוע, שחייבים לראות בשידור ישיר.
יש כיום רק שני סוגי משדרים שמחייבים צפייה בשידור ישיר: אירועים היסטוריים חד פעמיים כמו הלוויה של מלכת אנגליה או אירועי חדשות דרמטיים וספורט. על פי האתר האמריקאי "SPORTICO", שמסקר את עסקי הספורט, 82 מ 100 השידורים הנצפים ביותר בארה"ב בשנת 2022 היו שידורי פוטבול, עוד שלושה היו כדורגל, עוד שניים כדורסל, אחד אולימפי ואחד ממרוץ סוסים. כלומר, 90 מ-100 השידורים הכי נצפים בארה"ב ב-2022 היו שידורי ספורט.
***
לא רק בארה"ב הפכו שידורי הספורט למקור הרייטינג המוביל בטלוויזיה. עשרת השידורים הכי נצפים בגרמניה בעשרים השנים האחרונות הם שידורי ספורט. אותו נתון בדיוק גם בפולין. בהולנד 9 מ-10 השידורים הכי נצפים בהיסטוריה הם שידורי ספורט. ספורט להבדיל מחדשות קלות, תכניות אולפן וגם ריאליטי חייבים לצפות בשידור חי ולכן העתיד, וכבר ההווה, של הטלוויזיה הלינארית שייך לספורט.
הפקות הטלוויזיה הבינו את זה ויצרו את תוכניות הריאלטי שמנסות לספק לטלוויזיה את אותם אלמנטים של ספורט: תחרות, סיפורים אישיים, מתח, דרמה ואת הצורך לצפות בתוכניות בשידור ישיר. אבל כנראה שהצופים התעייפו מהפסקות הפרסומות הארוכות, מהתוכן השיווקי הבולט, מהדרמה המזויפת ולכן הירידה העקבית בכמות הצופים.
עתיד הטלוויזיה נמצא במגרש המשחקים. במקום שבו הדרמות לא מבוימות והן מתרחשות בשידור ישיר. במקום שבו סל אחד יכול לשנות את ההיסטוריה והדיפה אחת של שוער בדקה ה-122 של המשחק יכולה להשפיע על מצב הרוח של מדינה שלמה. לספורט יש את הפוטנציאל לספק את הדרמה והוא מחייב צפייה בשידור ישיר. הפוטנציאל הזה קיים לא רק בכדורגל עולמי אלא בכל ענפי הספורט, גם כאלה שנמצאים כרגע בשוליים התקשורתיים.