דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
23.2°תל אביב
  • 20.0°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.8°אשדוד
  • 26.3°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 27.6°טבריה
  • 19.4°צפת
  • 24.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

מ"מ מנכ"ל הביטוח הלאומי: "נציג לשר הרווחה תכנית להתמודדות עם הגירעון העתידי"

בדיון ועדת העבודה והרווחה אמרה ירונה שלום ש"אם נושא הגרעון האקטוארי לא ייפתר, נגיע בעוד כעשור למצב גרוע" | ח"כ טלי גוטליב (הליכוד) ביקרה את התנהלות הוועדות הרפואיות: "הורה לילד נכה עובר מסע משפיל ורצוף חוסר אונים"

מ״מ מנכ״ל הביטוח הלאומי, ירונה שלום (צילום: דוברות הביטוח הלאומי)
מ״מ מנכ״ל הביטוח הלאומי, ירונה שלום (צילום: דוברות הביטוח הלאומי)
הדס יום טוב

"יש גירעון אקטוארי בביטוח הלאומי, ואם הנושא לא ייפתר נגיע בעוד כעשור למצב גרוע. אנחנו כרגע עובדים על תכנית שנציג לשר הרווחה" – כך אמרה היום (שני) ירונה שלום, מ"מ מנכ"ל המוסד לביטוח הלאומי, בישיבה ועדת העבודה והרווחה שהוקדשה לדיווח על מצב הביטוח הלאומי.

לפי הדו"ח האקטוארי של הביטוח הלאומי מיוני 2020 (האחרון שפורסם), עד שנת 2027 התקבולים צפויים להיות גבוהים מהתשלומים, ומשנה זו המצב צפוי להתהפך והתשלומים צפויים להיות גבוהים מהתקבולים. המוסד יצטרך להשלים את תשלומי התחייבויותיו מתוך יתרת הקרן, ולגרום לצמצום הקרן. בשנת 2044 הקרן צפויה להתרוקן, וללא מימון נוסף, המוסד לא יהיה מסוגל לשלם את מלוא התחייבויותיו על פי החוק.

שלום התייחסה לשאלתו של ח"כ מיכאל ביטון (המחנה הממלכתי) על הקשר בין הביטוח הלאומי למשרד האוצר, בעקבות מאבקים בין הגופים בשנים האחרונות. לדבריה, "אני מאמינה בשיתופי פעולה, אם תהיה בעיה ולא נצליח לעבוד בשיתוף פעולה עם האוצר, נחזור אליכם". המאבקים נגעו בעיקר להפקדת עודפי הגבייה של המוסד לביטוח הלאומי בקופת האוצר בתמורה לריבית, מכוח הסכם מ-1980 בין הגופים. במהלך 2018 ו-2019 הוביל שר הרווחה דאז חיים כ"ץ מהלך לביטול ההסכם וניהול הכספים באופן עצמאי, שזכה להתנגדות חריפה מצד האוצר, ובסופו של דבר לא יצא לפועל.

ח"כ טלי גוטליב (הליכוד) העבירה על הביטוח הלאומי ביקורת חריפה. "אני כאן בשם נזקקי השירות", אמרה גוטליב, שציינה שהיא אם לילדה אוטיסטית. "מסע הסיוטים שעובר הורה לילד נכה הוא מסע משפיל ורצוף חוסר אונים, אי הבנה וחווית השפלה נוראית. דרישות משפילות כמו שהבת שלי נדרשה להתפשט מול רופא, בירוקרטיה מקוממת ומקשה על נזקקים ונכים, היחס בוועדות למבקשי שירות הוא מחפיר והרבה פעמים בגלל זה הזכאות שלהם נופלת. אני לא מוכנה לקבל את זה. חובתכם לעשות הכול כדי שצרכני הגמלאות יקבלו אותן בכבוד".

לדבריה של גוטליב, חוות הדעת של גורמי הטיפול השוטף, כמו פסיכולוגים, רופאים, מטפלים וכדומה, הם אלה שצריכים להוות את הבסיס לוועדות הרפואיות. "לביטוח הלאומי יש גורמי חקירה, ושמי שמרמה אתכם שישלם וייענש, אבל אתם לא תפגעו בכבודם של ילדינו, הורינו וכל מי שנזקק לקצבאות".

יו"ר הוועדה, ישראל אייכלר (יהדות התורה), התייחס לקשיים בסנכרון מידע בין הביטוח הלאומי למשרדי הממשלה. "למצוא זכאות של אדם שהופסקה לו הזכאות זה בלתי אפשרי", אמר אייכלר, "משרד הפנים צריך להעביר לכם את כל הנתונים של האזרח ואתם צריכים לסנכרן אותם, זה יפתור המון בעיות. בכמה זמן ניתן לעשות את זה?"

לדברי שלום, "אני מקווה שנצליח, זה תלוי ברצון הטוב שלהם. אנחנו עובדים מול כל הגורמים כדי לקבל מידע באופן אוטומטי, יש צורך בחקיקה ובשיתוף פעולה של המשרדים".

בסיכום הישיבה הודה אייכלר לצוות הביטוח הלאומי, ואמר ש"אנחנו יכולים לעזור לביטוח הלאומי לעזור לאזרחים, ולהיפך. נמשיך לעסוק בנושא הסנכרון בין משרד הפנים, הרשויות המקומיות והמוסד לביטוח הלאומי, ועדות רפואיות וכמובן בנושאים נוספים כמו עובדים זרים, ניידות, שירותים מיוחדים ועוד."

לפי נתוני הביטוח הלאומי שפורסמו אתמול (ראשון), בשנה החולפת הועברו 115 מיליארד שקלים לתשלום קצבאות, מתוכם 103 מיליארד שולמו מקופת הביטוח הלאומי, ו-12 מיליארד הועברו ממשרד האוצר – כך עולה מנתוני סיכום שנת 2022 שפורסמו היום (ראשון). הסכום ששולם עומד על כרבע מתקציב המדינה בשנה החולפת, שעמד על 465 מיליארד שקלים. הקצבה המשולמת ביותר היתה קצבת הזקנה.

עוד עולה מהדו"ח שלביטוח הלאומי הגיעו 52 מיליון פניות, ירידנ בהשוואה לתקופת הקורונה, וכן שמספר הפניות דרך האינטרנט הוכפל בהשוואה לתקופה שקדמה למגפה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!