דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני י"ב באייר תשפ"ד 20.05.24
29.1°תל אביב
  • 27.9°ירושלים
  • 29.1°תל אביב
  • 22.6°חיפה
  • 25.4°אשדוד
  • 29.2°באר שבע
  • 32.5°אילת
  • 26.7°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ניוזלטר הת-חדשות

ביחד למען עובדי המדינה: 400 חברות וחברי ועדי עובדים בשירות המדינה נפגשו לכנס מנהיגות באילת

כנס מנהיגות הסתדרות עובדי המדינה. צילום: באדיבות הסתדרות עובדי המדינה
כנס מנהיגות הסתדרות עובדי המדינה. צילום: באדיבות הסתדרות עובדי המדינה

חברי הועדים דנו בשוק העבודה, שמעו הרצאות מקצעיות ובתכני מנהיגות, השתתפו בפאנלים אודות העבודה המאורגנת, יחסי מעסיק וועד ועובדים והחליפו מידע ותובנות. | עו"ד אופיר אלקלעי, יו"ר הסתדרות עובדי המדינה: "תיקון שכר העובדים הוא בראש סדר העדיפויות"

דוד טברסקי

כנס מנהיגות של ועדי עובדי המדינה התקיים באילת בתחילת ינואר, כשברקע ההכרזה על סכסוך עבודה בעקבות כוונת הממשלה לפרק ולפצל יחידות ואגפים באופן חד צדדי בלי משא ומתן עם העובדים. כ-400 נציגי ועדים מכל רחבי הארץ, ממגוון וועדים ואיגודים, התכנסו לשלושה ימים של הכשרת מנהיגות עובדים ושיחות על מצב שוק העבודה בישראל בתקופה הנוכחית.

המפגש החגיגי נפתח בכינוס חגיגי במלון רויאל ביץ', במעמד יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, שהגיע לתמוך באיגוד לקראת המאבקים לשיפור השכר. בר-דוד קרא להעלאה מיידית של שכר המינימום ל-6,000 שקלים, ולזירוז של הסכמי המסגרת במגזר הציבורי.

ארנון בר דוד בכנס הסתדרות עובדי המדינה. צילום: דוד טברסקי
ארנון בר דוד בכנס הסתדרות עובדי המדינה. צילום: דוד טברסקי

"אנחנו מרגישים רוחות רעות שנושבות לכיווננו בממשלה החדשה. הדברים הללו, בסופו של דבר, יפגעו לא רק בהסתדרות, אלא בכל אחד ואחד מהעובדים", אמר בר-דוד, והתייחס לקריאה לפגוע בזכויות עובדים והעבודה המאורגנת מכיוון שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. "אנחנו במתקפה, אבל אני לא מודאג, מכיוון שבארבע שנים שינינו את הדי.אן.איי, ואנחנו במקום אחר". בר-דוד הדגיש שבקואליציה הנוכחית יש למאבקים של ההסתדרות שותפים רבים בליכוד ובמפלגות החרדיות. "יש מאות הצעות חוק נגד ההסתדרות – אבל אף אחת מהן לא תעבור".

לאחר בר-דוד עלו לברך את הבאים גם יו"ר הסתדרות עובדי המדינה עו"ד אופיר אלקלעי, ואחריו פרופ' דניאל הרשקוביץ, נציג שירות המדינה. נשיא המדינה מר יצחק הרצוג אף הוא שלח ברכה מצולמת לבאי הכנס. הערב הראשון הסתיים באירוע חגיגי מלווה בהופעתו המרימה של ליאור נרקיס.

בוקרו השני של הכנס נפתח בהצגת החזון להסתדרות עובדי המדינה ע"י עו"ד אופיר אלקלעי, יו"ר הסתדרות עובדי המדינה. אלקלעי הציג את הנקודות העיקריות שיעמדו במרכז סדר היום של האיגוד ושעלינן בכוונתו להילחם, ובהן השכר, תנאי העבודה, מאבק בחוזים אישיים וקידום הטבות לעובדים. "תיקון שכר העובדים הוא בראש סדר העדיפויות", אמר אלקלעי. "באוצר אומרים שהשכר הממוצע הוא 17 אלף שקלים, אבל זה כולל שופטים ורופאים. רוב האנשים משתכרים הרבה פחות. אי אפשר לתקן את זה ביום אחד, אבל זה חייב להיות הכיוון – תיקון שכר העובדים.

עו"ד אופיר אלקלעי בכנס הסתדרות עובדי המדינה. צילום: דוד טברסקי
עו"ד אופיר אלקלעי בכנס הסתדרות עובדי המדינה. צילום: דוד טברסקי

אלקלעי התייחס למגמה שגוברת בשנים האחרונות להוציא שירותים מתוך משרדי הממשלה למיקור חוץ. "אנחנו צריכים לעשות כל דבר כדי להילחם בהפרטה – להשאיר את הדברים אצלנו". הוא הוסיף שבהסתדרות מקדמים כיום חוזי עבודה מודרניים יותר, אך לא כאלו שיפגעו בתנאי העבודה של העובדים. "יום אחד זה שם אבל מחר זה אצלנו. אם אנחנו חפצי חיים, אנחנו חייבים לדרוש מהעובדים שלנו מצוינות – להיות הכי טובים". בין היתר, אלקלעי ציין שההסתדרות תיאבק על הגדלת דמי המזון ל-41 שקלים לארוחה (במקום 18 שקלים כיום) ויצירת מגנון חדש לדמי נסיעות.

"אנחנו הולכים למלחמת עולם שחבל על הזמן", אמר אבי יחזקאלי, סגן יו"ר ההסתדרות ויו"ר אגף ארגון ומרחבים, בהתייחסות להפגנות נגד יוקר המחיה שההסתדרות מובילה בשבועות האחרונים. "יש לנו את ההסתדרות ואת יו"ר איגוד עובדי המדינה שאנחנו הולכים אחריו למאבק הזה. תתכוננו לעוד הרבה מאוד הפגנות".

"יש לנו הסתדרות חזקה שננהיג אותה בתקופה לא פשוטה", אמר דודו בצלאל, מנכ"ל ההסתדרות. "הכוח המשמעותי שלנו הוא ללכת ביחד, כהסתדרות אחת למאבק הזה. זה לא מאבק של חלק כזה או אחר".

לאחר מכן זכו המשתתפים לשמוע את הרצאתו המרשימה של אלוף במיל' אליעזר שקדי, שדיבר על מנהיגות, אחריות ומובילות אישית.

אחר הצהריים ביומו השני של הכנס נפתח בפאנל מעסיקים, בו השתתפו ירון צרפתי, יו"ר ועד עובדי הביטוח הלאומי ומנכ"ל הביטוח הלאומי לשעבר, מאיר שפיגלר. הדיון נגע בין השאר בתקופת הקורונה, במהלכה הביטוח הלאומי הוביל באחריות חברתית את הכלכלה הישראלית בשילוב עם ועד העובדים. "מיליוני משפחות מצאו את עצמן בבוקר בחוסר ודאות תעסוקתי, ואנחנו היינו שם לצידם בשעת חירום – וכל הזמן הרגשנו שהדברים לא מונחתים כי התברכנו לא במנכ"ל שניהל את המוסד אלא במנהיג – וזו דוגמה למגזר הציבורי כולו".

בהמשך לפאנל, התקיים שיח בנושא אתגרי המחר ועולם העבודה, בו השתתפו יו"ר הוועד הארצי של עובדי שרות התעסוקה עופר לוי, יו"ר ועד העובדים הארצי של מס הכנסה ודים אבנשטיין, יו"ר ועד העובדים הארצי של המכס והמע"מ רן סופר ויו"ר ועד עובדי משרד הבטחון ששון פרץ. הפאנל עסק בדיון על היכולת לפתח את מקומות העובדה ולהתקדם מבלי לוותר על העובדים ומבלי לצמצם את השירות הניתן לציבור.

היום העמוס הסתיים בהופעה נפלאה של להקת ההסתדרות ואחריה מסיבה שמחה ומהנה עם הזמר רגב הוד.

ועדים נגד האוצר: "אתם שמים אותנו בתחתית השרשרת"

יומו השלישי של הכנס נפתח בהרצאה מלהיבה של מר ערן שחר "ד"ר התלהבות", לאחריה התנכסו המשתתפים לשיח בהשתתפות הממונה על השכר היוצא, קובי בר-נתן, אשר ביקר את סירובם של הוועדים לקדם הסכמים דיפרנציאליים וחוזים אישיים. הוא עמד על כך שהשכר יהיה חייב לעלות, וטען שהסכם המסגרת ייחתם בסופו של דבר. חברי האיגודים ענו לו בביקורת על כך שהחוזים האישיים שקידם האוצר פגעו קשות בתנאי העבודה והכדאיות התעסוקתית, וכבר כיום במקומות עבודה רבים מתקשים לאייש תקנים.

קובי בר נתן ועו"ד אופיר אלקלעי. צילום: דוד טברסקי
קובי בר נתן ועו"ד אופיר אלקלעי. צילום: דוד טברסקי

"אתם יצרתם מודל שכר מעוות, שבו יועצים בשכר מקבלים פי 4 ולא מצליחים להעסיק עובדים", קראה לעבר בר-נתן שלי ירמיהו, יו"ר ועד רשות מקרקעי ישראל. "זה יוצר מרמור וכעס במקומות העבודה, ואתם מבקשים להמשיך עם הדיפרנציאליות". "אתם הגמל שלא רואה את דבשתו", אמר בתגובה איתן גוטמן, חבר ועד רשות האוכלוסין וההגירה. "מפלצת החוזים האישיים שהבאתם היא חוזה אנטי-ארגוני, מקפח. הורדתם עובדים לדרגות הכי נמוכות, ולכן המנהל יורד מאנשיו – הוא נכשל, ואתם מסרבים לראות את מה שזה עושה לעבודה שלנו".

בר נתן אמר שבאוצר מכירים בקושי באיוש תקנים, ומקווים שההסכמים הבאים יעלו את השכר של עובדים מתחילים, אבל לא הסתיר שהדבר יגיע על חשבון שדרוג התנאים הפנסיוניים והשכר של עובדים קיימים. "כשרואים את המורים, מבינים שרק אלו שנלחמים בכם הכי חזק אתם מקשיבים להם", אמרה הדס אוחיון, יו"ר ועד בתי המשפט. "אתם שמים אותנו בתחתית שרשרת העובדים. שבעה חודשים אתם מזלזלים בבית הדין שדורש מכם לקדם משא ומתן, והפקידים שלכם מזלזלים בנו".

פאנל נוסף התקיים אחר הצהריים בנושא שינויים מהותיים במקומות העבודה והשפעתם על העובדים, ובו דנו בהיבטים השונים של המתרחש בעולם העבודה דרך עיניים של יו"ר ועד עובדי בזק איציק בסלו, יו"ר ארגון העובדים בדואר ישראל  שמעון אפרג'ון ויו"ר הוועד הארצי של משרד החקלאות איל לוי.

המשתתפים בכנס נרגעו לאחר היום העמוס במופע מיוחד וחגיגי , ולמחרת אף השכימו קום לטיול זריחה בקניון האדום בהדרכת יו"ר האיגוד, שהוא גם מורה דרך בהסמכתו.

"זה היה כנס נהדר ומשמעותי" סיכמו משתתפות בכנס לאחר שובן מהטיול ורגע לפני החזרה לביתן שבמרכז הארץ. "שמחנו להשתתף בכנס כל כך משמעותי עם הרצאות ודיונים מרתקים, ולהרגיש שההסתדרות היא הבית שלנו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!