דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 24.6°אילת
  • 24.6°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 23.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

מחקר מקיף: חיסון הקורונה המותאם לאומיקרון יעיל ב-81% במניעת אשפוז בקרב בני 65 ומעלה

המחקר שנערך בכללית הוא הגדול ביותר בעולם במדידת החיסון המותאם, וכולל מעקב אחרי 622 אלף מבוטחי הכללית בקבוצת הגיל | פרופ' גילי רגב-יוחאי: "חוקרים את יעילות החיסונים כלפי זנים חדשים שהגיעו לישראל, אין לי ספק שצריך להתחסן"

הדמיה של תאים נגועים בזן האומיקרון של נגיף הקורונה, שפרסם המכון הלאומי של ארה"ב לאלרגיה ולמחלות זיהומיות. התאים, שבודדו מדגימה של חולה קורונה, נצבעו בסגול, והנגיף נצבע בכתום. הצילום הופק במתקן המחקר המשולב של הארגון בפורט מדריק, מרילנד (NIAID/NIH via AP)
הדמיה של תאים נגועים בזן האומיקרון של נגיף הקורונה, שפרסם המכון הלאומי של ארה"ב לאלרגיה ולמחלות זיהומיות. התאים, שבודדו מדגימה של חולה קורונה, נצבעו בסגול, והנגיף נצבע בכתום. הצילום הופק במתקן המחקר המשולב של הארגון בפורט מדריק, מרילנד (NIAID/NIH via AP)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

חיסון הקורונה המותאם לזן האומיקרון יעיל ב-81% במניעת אשפוז ממחלת הקורונה בקרב בני 65 ומעלה, כך מצא מחקר גדול של כללית שפורסם אתמול (שני). המחקר, שפורסם היום בפרסום מקדים (לפני ביקורת עמיתים), הוא הגדול ביותר בעולם שמדד את יעילותו של חיסון הקורונה המותאם עד כה. הוא ניתח את נתוניהם של כל 622,701 מטופלי הקופה מעל גיל 65, מתוכם 14% התחסנו בחיסון המותאם.

חיסון הקורונה המותאם לזן האומיקרון, שמכונה גם 'החיסון הביוולנטי (דו-ערכי), משום שהוא מורכב מ-mRNA של חלבון הקרן גם של תתי-הזן BA.4 ו-BA.5 של זן האומיקרון, וגם של זן הקורונה המקורי. שתי חברות, פייזר ומודרנה, פיתחו חיסונים מותאמי אומיקרון, שאושרו בספטמבר 2022 לשימוש כמנות דחף עבור אנשים שקיבלו כבר שתי מנות של החיסון המקורי. 379 אלף  ישראלים התחסנו בחיסון המותאם עד כה. 

המחקר של כללית התחיל עם הגעתם של החיסונים החדשים לארץ, ונערך עד אמצע דצמבר 2022. בתקופה הזאת, מבוטחי כללית מעל גיל 65 שהתחסנו היו מבוגרים יותר לעומת אלו שלא התחסנו (הגיל הממוצע של המתחסנים היה 77.2, לאומת 75.0 בקרב אלה שלא חוסנו), ושיעור היהודים החילוניים בהם היה גבוה ביחס לכלל המבוטחים בגיל זה (98% מהמתחסנים מעל גיל 65 היו יהודים חילוניים, לעומת 87% ממבוטחי הקופה בכלל בגילים אלו).

המחקר כולל גם השוואה בין שיעורי התמותה מקורונה בין מתחסנים ואנשים שלא חוסנו, אך מציין שמכיוון שהיו מעט מקרי תמותה בקרב שתי הקבוצות, ההשוואה היא גבולית מבחינה סטטיסטית. הנתון, שכאמור אינו נמצא בטווח הסמך הסטטיסטי, עומד על 86%.

מאז תקופת איסוף נתוני המחקר, השתנו זני הקורונה הנפוצים בישראל. בתקופה בה נערך המחקר של כללית, זן הקורונה הנפוץ בישראל היה תת-הזן של האומיקרון BA.5, שעליו מבוססת החיסון המותאם. היום, לפי בנוסף לתת-הזן BA.5, מרבית תחלואת הקורונה בישראל נגרמת מתתי-זן אחרים של האומיקרון, שמכונים BQ.1 ו-BQ.1.1. שני תתי-זן אלה מוכרים על ידי ארגון הבריאות העולמי. נוסף על כך, אובחנו בישראל מעל 60 וריאציות של תת-הזן XBB.  לפי ארגון הבריאות העולמית, שינויים בחלבון הקרן בתתי- הזן BQ.1, BQ.1.1 ו-XBB גורמים להפחתה ביעילותם של החיסונים המקורים והמותאמים.

פרופ' גילי רגב יוחאי, מנהלת היחידה למניעה ובקרת זיהומים במרכז הרפואי שיבא תל השומר, אומרת ל'דבר' שבמרכז הרפואי שיבא מתחילים עכשיו לחקור את יעילות החיסונים כלפי הזנים החדשים, אך ממליצה על התחסנות. לדבריה, "עדיין אין לי ספק שמי שלא חלה לאחרונה ויכול לקבל את החיסון החדש, צריך לעשות זאת. החיסונים עדיין מגנים מפני התחלואה. כל אחד יכול להסתכל בסין ולראות שכשהציבור לא מוגן, הקורונה גורמת לתחלואה משמעותית."

המחקר החדש של כללית מתווסף למחקרים נוספים שמעיד על יעילות החיסון המותאם במניעת אשפוז. המחקר השני בגודלו בנושא, שפרסם המרכז לבקרת מחלות ומניעתן בארה"ב (CDC) בחודש שעבר, בחן 15,527 אנשים בני 18 ומעלה שאושפזו מתחלואה נשימתית, מתוכם 91% נמצאו חיוביים לקורונה ו-9% נמצאו שליליים. מחקר זה מצא שהחיסון המותאם לאומיקרון הוריד את הסיכון להתאשפז מקורונה ב-57% לעומת אנשים לא מחוסנים, וב-45% לעומת אנשים שהתחסנו בחיסון הקורונה המקורי.

יתרונות המחקר של כללית על המחקר של ה-CDC הם גודל המחקר, ובחינתם גם של אנשים שלא אושפזו החורף משום מחלה. הבדל נוסף הוא שהמחקר של כללית התמקד בקבוצת הסיכון בלבד ולא בכלל הגילים.

ד"ר דורון נצר, ראש אגף רפואה בקהילה בכללית: "עם פרוץ הגל הנוכחי, שנבע מתתי זנים של האומיקרון, עלתה השאלה לגבי מועילות מתן חיסון מותאם אומיקרון, למניעת תחלואה חמורה ותמותה. החיסון אושר ב-FDA בנוהל חירום, מבלי שנערכו מחקרי יעילות למניעת מחלה קשה, ולכן ישנה אי-וודאות בעולם לגבי מועילותו. מהתוצאות עולה כי החלטת משרד הבריאות להמליץ על מתן מנת חיסון נוספת לאוכלוסייה המבוגרת מנעה אשפוזים רבים ואף תמותה מקורונה. פרסום ממצאי המחקר יכול לתרום לשכנוע האוכלוסייה בסיכון להשלים חיסון מועיל זה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!