דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

סמוטריץ' בדיון על השבת מענקי הקורונה: "נבדוק כל מקרה, אבל נקודת המוצא היא שהכסף צריך לחזור"

שר האוצר ביקש להשהות את הגבייה כדי לבחון מקרי פרט, אך הדגיש שלא יורה לרשות המסים לעצור | נציגי העצמאים טענו בוועדת הכספים שוועדות החריגים לא פועלות כנדרש | צמרת אביבי, סגנית נשיא להב: "אין שום מענה. יש הרבה עוולות לתקן"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (צילום: מרים אלטשר/ פלאש 90)
שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. "ביקשתי שאנשים יקבלו עוד הזדמנות להגיש השגות" (צילום: מרים אלטשר/ פלאש 90)
הדס יום טוב

"ביקשתי להשהות את סוגיית העיקולים, כדי אנשים יוכלו עדיין להגיש השגות, תהיה ועדת חריגים ונאפשר פרישה תשלומים רחבה" אמר היום (שלישי) שר האוצר בסצלאל סמוטריץ' בדיון על השבת המענקים לעצמאיים, אך הוסיף: "נקודת המוצא היא שהכסף צריך לחזור. כסף לא גדל על העצים וכל דבר שהמדינה מוציאה מהכיס יוצא מהעצמאיים ושאר האזרחים".

"אני לא מורה שום דבר לרשות המיסים, אני מבקש" הדגיש שר האוצר. "נשתדל לעשות כמה שיותר. אם יש מקרים קונקרטיים שנופלים בין הכיסאות, וזה קורה, שמרגישים שלא קיבלו מענה, תיפנו למייל שלי בלשכה".

הדיון עסק בעיקר בעיקולים על חובות של עצמאים שקיבלו מענקים, שהסתברו כלא זכאים על פי הקריטריונים, נדרשו להחזיר את המענק וסירבו.

"אין ועדות חריגים", אמרה צמרת אביבי, סגנית נשיא להב. "שולחים הודעה גנרית שזה הרף שנקבע ואין מה לעשות. ביקשנו ראייה שנתית, ביקשנו החזר דיפרנציאלי, אין שום מענה. יש הרבה עוולות לתקן. בראש ובראשונה להסיר את העיקולים".

"ב-15 במרץ 2020 נסגרה לי הפרנסה", סיפרה עדי אוחיון, יועצת למלונות. "הייתה לי משכנתה, אמא שהייתה במוסד, ולקחתי הלוואות, מכרתי את הדירה. במהלך 2020 הירידה שלי הייתה 68% וקיבלתי 100 אלף שקלים. רשות המסים לא אמרה שחבות המס תהיה כשל חלופת הכנסה מלאה.

"ב-2020 שילמתי את כל המקדמות שלי למס הכנסה, למע"מ ולביטוח לאומי. לא קיבלתי 12 אלף שקלים החזר מס, ודרשו ממני 32 אלף שקלים מס.

"ב-2021 שילמתי גם כן את כל המקדמות. הייתי אמורה לקבל החזר של 23 אלף שקלים. דרשו ממני 10,000 שקלים מס ו-8,000 לביטוח לאומי. גם בפרישה, איך אני אמורה לעמוד?"

"לא יכול להיות שמי שהגיע ל-40% יקבל את מלוא המענק, ומי שהירידה מסתכמת ב-39.8% צריך להחזיר את כל המענק, כולל עסקים שנסגרו", אמר רועי כהן, נשיא להב. "רשות המסים לא הביאה את הנתונים פעם אחר פעם. הדבר הזה פתיר, ניתן להגיע להשבה דיפרנציאלית. זה כתוב בהסכם הקואליציוני של הליכוד. האנשים האלה לא לקחו את הכסף כדי לשחק בקזינו, זה היה כסף לאוכל, לילדים. גם אנשים שכבר שילמו צריכים לקבל את הכסף חזרה, כמו שיודעים לקחת מהם".

עו"ד תמר קידר, ממגישי בג"ץ העצמאים: "יש לנו פתרון פשוט. סעיף 13ג בחוק אומר שלרשות המסים יש אפשרות לפטור לחלוטין את השבת המענק ממצב כלכלי של העוסק או משיקולי צדק. אפשר להכניס את כל הקריטריונים האלה לשיקולי צדק".

"הכלל בפריסה הוא 24 חודשים, אבל יש מקרים חריגים ויש אנשים חולים", השיב סמוטריץ'. "ביקשתי שאנשים יקבלו עוד הזדמנות להגיש השגות. אנשים שפנו לרשות, הגיעו איתם להסדרים לגבי היכולת שלהם. הבקשה שלי שאם יש מקרים קונקרטיים שנופלים בין הכיסאות, תפנו. כל פנייה נבדקת, צרכן הקצה הוא זה שאמור לקבל את השירות שלנו כמדינה".

סמוטריץ' הוסיף שבמסגרת חוק ההסדרים, בכוונתו להביא חוקים להקלה והוזלת פעילות העסקים הקטנים והבינוניים במדינת ישראל. ארגוני העצמאים טענו שלא התאפשר להם להשיב לדבריו בדיון.

"עמדת הוועדה היא שצריך לעצור את העיקולים, דברים שצריך לבדוק מחדש לבדוק מחדש", אמר יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני. "יש פה אנשים עם מצוקה קשה. כמובן לפרוס את התשלומים למי שנדרש, ולהקים ועדת חריגים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!