דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
24.0°תל אביב
  • 22.8°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 36.5°אילת
  • 29.2°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

"ההכנסה ירדה בשליש": עשרות שליחי וולט מפגינים מול משרדי החברה

השליחים מוחים על שינוי חד צדדי במודל התשלומים עבור משלוחים רחוקים בירושלים וחיפה | שליח וולט: "שליחים כבר מתחילים להבין שהמודל הזה של פרילנסרים דופק אותם. וולטרים הם עובדים" | יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות הנוע"ל: "לא מפתיע שרואים כעס של עובדים שאינם מקבלים אפילו את הזכות לדעת כמה ירוויחו מעבודתם" | בשל ההפגנה איזור ירושלים נסגר למשלוחים

הפגנת שליחי וולט מול משרדי החברה בירושלים (צילום: תומר זליקוביץ הסתדרות הנוער העובד והלומד)
הפגנת שליחי וולט מול משרדי החברה בירושלים (צילום: תומר זליקוביץ הסתדרות הנוער העובד והלומד)
הדס יום טוב

עשרות שליחי וולט מפגינים כעת (שלישי) מול משרדי החברה בסמוך לתחנה המרכזית בירושלים במחאה על הרעת תנאיהם, לטענתם, עקב שינוי מודל התשלום עבור משלוחים בחיפה ובירושלים. מוקדם יותר היום הפגינו עשרות שליחים בחיפה.

השליחים, הפועלים תחת וולט כפרילנסרים ללא שכר מינימום וללא זכויות סוציאליות, מוחים על שינוי מודל התשלום, שהחל אתמול, עבור משלוחים רחוקים בערים ירושלים וחיפה, בהן החלה וולט את פעילותה לפני שנה.

במודל הרגיל, שליח מקבל עבור כל משלוח שהוא מבצע תשלום של 18 שקלים, ואם המרחק בין המסעדה לבית הלקוח עולה על קילומטר וחצי בטווח אווירי, השליח מקבל, מעבר לתשלום הבסיס, שקל נוסף עבור כל 250 מטרים נוספים או חלק מהם. במידה ומדובר ב"באנדל", משמע, משלוח כפול מאותה מסעדה לאותו האיזור או ממסעדות שונות קרובות לאותו האיזור, השליח מקבל תשלום מלא עבור שני המשלוחים.

המודל החדש, שחל כאמור רק בירושלים ובחיפה והקריות, נוצר כדי להתמודד עם ההבדל שבין המרחק המצוין על המפה בטווח אווירי לבין מרחק הנסיעה בפועל, שכן ערים אלו הרריות ומאופיינות במסלולים מורכבים יותר ובמרחקים גדולים בין השכונות. לכן, על פי ההודעה ששלחה החברה לשליחיה בערים אלו, המודל החדש יחשב את התגמול עבור משלוח באופן אוטומטי, כשהוא לוקח בחשבון מרכיבים שונים ורבים בחישוב הסכום המוצע לפי מסלול.

הפגנת שליחי וולט מול משרדי החברה בירושלים (צילום: תומר זליקוביץ הסתדרות הנוער העובד והלומד)
הפגנת שליחי וולט מול משרדי החברה בירושלים (צילום: תומר זליקוביץ הסתדרות הנוער העובד והלומד)

אולם, לטענת השליחים, המודל מפחית בפועל את התשלום עבור המשלוחים ב-30%-40% ושהם מתומחרים באופן שרירותי, כאשר בביצוע שני משלוחים יחד מתקבלת רק תוספת מרחק מבית הלקוח הראשון עד לבית הלקוח השני. נוסף על כך, המודל הישן הגדיר מינימום של 18 שקלים למשלוח, אך במודל החדש אין שום מניעה שהסכום יהיה נמוך יותר.

מאתמול פרסמו שליחים רבים תיעוד ברשתות החברתיות של התשלום הנכנס עבור משלוחים, בהשוואה לתשלום שהתקבל עבור משלוחים דומים בעבר, וגבוה בעשרות אחוזים. כך למשל, משלוח מקרית חיים במרחק של 4.2 ק"מ הניב 38.75 שקלים רק לפני שבועיים, והיום משלוח מקרית ביאליק במרחק 7.5 ק"מ מניב 26 שקלים בלבד.

צילום מסך תשלום על שליחויות בחיפה לפני ואחרי השינוי
צילום מסך תשלום על שליחויות בחיפה לפני ואחרי השינוי

מארק (34) מירושלים, שעובד כשליח וולט כבר יותר משנה, מהיום הראשון שנכנסו לעיר, מספר ל'דבר' שכבר תקופה ארוכה שהשליחים מרגישים שהחברה מרעה את תנאיהם. "כשנכנסתי לעבוד בוולט חתמתי חוזה, תנאים מסוימים, שהתאימו לי ובזה בחרתי. אבל הם משנים את התנאים באופן חד צדדי. ומה אם מחר יגידו 'וולטרים מקבלים שקל על משלוח?'"

לדבריו, החברה שינתה בן לילה את שיטת התשלום כך שהמשלוחים מכניסים הרבה פחות כסף. "ההכנסה ירדה בשליש-שני שליש", הוא אומר. "משלוח לפסגת זאב שהיה 40 שקלים היום הוא 27-30 שקלים. ממש על כל משלוח אפשר לראות שפעם הוא היה מכניס יותר".

"המרחקים זה רק תירוץ", מעיד מארק. "הם עושים את זה כדי להרוויח, ואומרים לשליחים שזה בשבילם. בפועל זה מאפשר להם עוד עמימות וחוסר שקיפות מולנו גם על שיטת התשלום, וכמובן זה חוסך להם המון כסף. השליחים מרגישים נדפקים, שהכל על חשבונם. חוסכים להם על הראש, והכסף הזה נכנס לכיס של וולט".

מארק גם מצפה לראות את חבריו השליחים מתאגדים יחד כדי לשפר את תנאיהם. "וולטרים הם עובדים, כולם כבר עלו על הבלוף, וגם שליחים כבר מתחילים להבין שהמודל הזה של פרילנסרים דופק אותם. יש תנאים שמגיעים לאנשים שעובדים, ואני מאוד מקווה שכמה שיותר מהר יבינו את זה ויתחילו לעבוד ביחד".

אורי מתוקי, יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות הנוע"ל: "שוב ושוב עולות מחאות של שליחים בוולט, שמוחים על תנאים, על שינויים חד צדדיים וששרירותיים במודל ההשתכרות. לא מפתיע שאנחנו רואים כעס של עובדים שאינם מקבלים אפילו את הזכות לדעת כמה ירוויחו מעבודתם. בכל העולם נדרשים המחוקקים ובתי המשפט להכריע בסוגיות כלכלת הפלטפורמה, ונראה שגם כאן לא יהיה מנוס מזה".

מודל התשלומים נסתר מעיני השליחים והציבור, כמו פעולות והחלטות רבות של וולט ודומותיה ב"כלכלת הפלטפורמה". זו לא ההחלטה הראשונה של החברה שגורמת להרעה בפועל בתנאי השליחים, וכזכור, ביולי 2021 החליטה וולט להוריד את התגמול עבור משלוח מ-20 ל-18 שקלים במפתיע, השליחים טוענים שהם מרגישים שהחברה מנסה לרמוס אותם כמה שהיא רק יכולה.

מוולט נמסר: "השבוע החל שדרוג של מודל תשלומים לשליחים בחיפה וירושלים המתגמל שליחים על בסיס מאמץ השליח לכל משלוח. המודל מדויק יותר, משתפר תמידית, ושקוף לשליח מהרגע הראשון. החידושים המרכזיים במודל, כמו תשלום לפי מרחק נסיעה במקום מרחק אווירי, הגיעו מפידבקים של שליחים. אנחנו ממשיכים להיות קשובים לשליחים וללוות אותם לאורך תקופת השינוי. המודל החדש לא יפגע בפרנסת השליחים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!