דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
20.8°תל אביב
  • 15.5°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 19.3°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 22.5°טבריה
  • 15.5°צפת
  • 20.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

"מבחן ראשון לסדר הכלכלי העולמי אחרי הקורונה": משבר החוב בסרי לנקה מתקרב להכרעה

182 כלכלנים מובילים דורשים מהנושים של המדינה חדלת הפירעון לוותר למדינה על חלק מהחוב ולהימנע מכפיית מדיניות צנע | לפי הערכות, שני שלישים מהמדינות העניות יתקרבו לחדלות פירעון בעקבות עליית הריבית

מפגינים בקולומבו, סרי לנקה, נגד הנשיא גוטאבאיה רג'פקסה שהתפטר ונמלט בזמן משבר כלכלי חמור במדינה (צילום: AP Photo/Rafiq Maqbool)
מפגינים בקולומבו, סרי לנקה, נגד הנשיא גוטאבאיה רג'פקסה שהתפטר ונמלט בזמן משבר כלכלי חמור במדינה (צילום: AP Photo/Rafiq Maqbool)
גל רקובר
גל רקובר
כתב כלכלי
צרו קשר עם המערכת:

182 כלכלנים קוראים לקרנות הפרטיות ולמוסדות הבינלאומיים לוותר על החובות של סרי לנקה כדי למנוע קריסה כלכלית, שעלולה להתפשט למדינות מתפתחות נוספות. "כל הנושים", כתבו במכתב שהתפרסם בתחילת השבוע " כולל הארגונים הבינלאומיים והנושים הפרטיים, צריכים לחלוק בנטל פריסת החוב ולספק דרך החוצה מן המשבר".

עם החתומים נמנים הכלכלנים הבולטים תומא פיקטי, דני רודריק, דין בייקר, ג'אייאטי גוש ויאניס וארופקיס. במכתב הם תוקפים את הבנק העולמי וקרן המטבע הבינלאומית על כך שקווי המדיניות שקידמו הפכו את סרי לנקה לפגיעה לתנודות בשווקים הפיננסיים. את הקרנות הפרטיות הם מאשימים בכך שגבו ריביות גבוהות שמשקפות סיכון, וכעת, כשהסיכון התממש, הן לא מוכנות לוותר על החוב.

לא יוכלו לעמוד בתשלומי החוב

סרי לנקה עלתה לכותרות באפריל האחרון לאחר שאיבדה את יכולתה לעמוד בתשלום חובותיה במטבע חוץ, וכן לרכוש מוצרים מיובאים בסיסיים כמו תרופות או מוצרי מזון. מאז פרוץ המגפה, גאנה, לבנון, זמביה, סורינאם ואוקראינה השהו אף הן החזרי חוב חיצוני. העלאות הריבית על הדולר והתחזקותו העמיסו את נטל החוב על המדינות המתפתחות. לפי הערכות, שני שלישים מהמדינות המוגדרות כבעלות הכנסה נמוכה לא יוכלו לעמוד בתשלומי החוב הגבוהים עקב עליות הריבית.

חוב חיצוני הוא חוב שאינו נקוב במטבע המקומי אלא במטבע חוץ, בדרך כלל בדולרים. בניגוד למטבע המקומי, הבנק המרכזי לא יכול להנפיק מטבע חוץ, ולכן מדינות יכולות להיכשל בהחזר החוב החיצוני שלהן. העלאת הריביות ברחבי העולם, ובעיקר העלאת הריבית על הדולר על ידי הפדרל ריזרב (הבנק המרכזי של ארה"ב), משפיעה מיידית על עלות גיוס החוב של המדינות המתפתחות.

"מדיניות הצנע תביא להידרדרות כלכלית נוספת"

במכתב מסבירים המומחים שבעשור האחרון, שהתאפיין בנזילות גבוהה וריבית נמוכה, מלווים פרטיים סיפקו הלוואות למדינות מתפתחות בשיעורי ריבית גבוהים מאלו שנגבו ממדיניות מפותחות. מלווים פרטיים מחזיקים ב-40% מהחוב החיצוני של סרי לנקה, אך כתוצאה משיעורי הריבית הגבוהים שהם גובים, זוכים למעל מ-50% מהחזרי החוב. "השיעורים הגבוהים, שנגבו עקב הסיכון שכרוך בהלוואה למדינות אלו, הניבו למלווים רווחים מאסיביים, ותרמו לכישלונה של סרי לנקה בהחזר החוב באפריל", כתבו המומחים. "הלווים שהרוויחו מפרמיית הסיכון הגבוה צריכים להיות מוכנים לשאת בהשלכות של התממשות הסיכון".

גם הארגונים הבינלאומיים, הבנק העולמי וקרן המטבע הבינלאומית, סופגים ביקורת חריפה במכתב. לפי המומחים, קווי המדיניותשהמליצו עליהם, היעדר רגולציה וליברליזציה של תנועות הון, גרמו לפרוץ המשבר, וכעת הם מחייבים את סרי לנקה לנקוט מדיניות צנע שרק תחמיר אותו: "אנחנו רואים את הצנע התקציבי בתקציב הקרוב. נוסף על כך, התקציב כולל הפרטה של אדמות, משאבים ימיים, אנרגיה, תשתיות תחבורה וטלקומוניקציה וחברות ציבוריות. המדיניות הזו תפגע בקבוצות החלשות ביותר בסרי לנקה, תחמיר את העוני ואי-השוויון, ותגרום להידרדרות כלכלית נוספת".

סרי לנקה כמקרה בוחן למערכת הפיננסית העולמית

בסיום המכתב מזהירים המומחים שהמקרה הסרי לנקי יסמן אם המערכת הפיננסית העולמית כשירה לטיפול בשאלות החוב הציבורי שהופכות ונעשות דחופות. הכלכלנים קוראים למחיקת חוב שתשקף את התממשות הסיכון ותאפשר השתקמות כלכלית של סרי לנקה. כמדיניות חלופית שתאפשר להגדיל את הכנסות המדינה, מציעים הכלכלנים שיפורים ברגולציה וחקיקה, שימנעו יציאת הון לא חוקית, שערכה גדול מערך החוב החיצוני של סרי לנקה. עוד הם מציעים להחיל מיסוי על העושר והצריכה של עשירי העל, מיסוי שישמש להחזר חוב ולהשקעה בכלכלה.

למכתב המלא

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!