המדינה השלימה היום (שלישי) סופית את הליך הפרטת נמל חיפה, ומניות הנמל עברו לקבוצת אדני-גדות הישראלית-הודית, שזכתה במכרז בסכום של 4.1 מיליארד ש״ח. מתוך הסכום , 2.9 מיליארד ש״ח נכנסו היום לקופת האוצר וכמיליארד יושקעו בנמל. כעת, נמל אשדוד נותר הנמל היחידי בישראל שנמצא בבעלות המדינה.
הליך ההפרטה היה אמור להסתיים לפני כמה חודשים, אך הקבוצה התעכבה בהשגת המימון וביקשה ארכה לטובת העניין מהאוצר. בסופו של דבר, קיבלה הקבוצה מימון של 1.1 מיליארד ש״ח , ולפני חצי שנה הכריזה המדינה כי הקבוצה המורכבת מחברת אדני ההודית וחברת גדות מסופים לכימיקלים זכתה במכרז להפרטת נמל חיפה לפי שווי של 4.1 מיליארד ש״ח.
סכום הרכישה נחשב לגבוה, כמיליארד שקל יותר מההערכות השווי המקוריות שנעו בין 1.5 ל-3 מיליארד ש״ח, ופער של 1.45 מיליארד שקל מההצעה השנייה בגובהה.
מתוך הסכום הכולל, 200 מיליון ש״ח הם הנחה שניתנה לקבוצה כאמור, על כך שהיא כוללת "שותף אסטרטגי בינלאומי". אדני-גדות אמורה להפעיל את נמל חיפה עד שנת 2054.
ההחלטה להפריט את נמל חיפה התקבלה בשנת 2003, כחלק מהרפורמה בנמלים. 15 שנה לאחר מכן, בשנת 2018, הממשלה הגיעה לסיכום עקרוני עם ההסתדרות כי הנמל אכן יופרט.
בינואר 2020 התקבל אור ירוק להפרטה מוועדת השרים לענייני הפרטה, ומאותו רגע החלה רשות החברות לפעול כדי שזה ייצא לפועל. הליך ההפרטה התעכב גם עקב חילופי הממשלות והחילופים בהנהלת רשות החברות.