דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
23.2°תל אביב
  • 17.3°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 20.2°חיפה
  • 22.4°אשדוד
  • 21.3°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 24.8°טבריה
  • 19.5°צפת
  • 22.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

פרשנות / לסמוטריץ' נותרו עוד מיליארד שקלים ב'קופה הקטנה' שפתח, רחוק מהדרוש לבלימת האינפלציה

כדי לממן את הורדת המסים על הבלו, הסוכר והכלים החד פעמיים השתמש האוצר בטריק שעבד בשנים האחרונות: קרן הפיצויים החוץ תקציבית | בקופת המדינה יישארו כמיליארד שקלים זמינים לשימוש מיידי, אבל סכום זה רחוק מהדרוש ל'הקפאת מחוללי האינפלציה' שהבטיח נתניהו

ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו ויו״ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ לאחר החתימה על מסמך העקרונות להקמת קואליציה (צילום: דוברות לשכת נתניהו)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו״ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ לאחר החתימה על מסמך העקרונות להקמת קואליציה (צילום ארכיון: דוברות לשכת נתניהו)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

משרד האוצר פרסם השבוע תזכיר תקנות שקובע שגם השנה ישתמש המשרד ב'קופה הקטנה' של קרן הפיצויים, על מנת לממן הורדת מסים של הממשלה. לפי חישוב 'דבר', לאחר הורדת המס על משקאות מתוקים, חד פעמי ומס הבלו על פחם, יישארו לסמוטריץ' כמיליארד שקלים עליהם הוא יכול לקבל החלטה במנותק מדיוני התקציב.

מיליארד שקלים אינם סכום מבוטל, אבל בעבור הבטחות הבחירות המיידיות של ממשלת נתניהו הם לא יספיקו. בקמפיין הבחירות שלו הבטיח נתניהו הקפאת החשמל, המים והארנונה, צעדים שעלותם התקציבית מוערכת בכ-3 מיליארד שקלים.

19 מיליארד שקלים מחוץ לתקציב

בתזכיר החוק שפרסם משרד האוצר הוחלט שגם השנה, בדומה לשנה שעברה, לא יועברו הפרשות לקרן הפיצויים. בקרן זו, שאחראית על פיצוי אזרחים שרכושם נפגע על רקע לאומי, כמו מלחמה או אירוע טרור, או בעקבות אירועי בצורת, הצטברו עד כה כ-19 מיליארד שקלים. לשם הפרופורציה, עלות מבצע צוק איתן לקופת הקרן הייתה כ-1.8 מיליארד שקלים.

בשנת 2023 אמורים היו להיכנס לקרן 2.25 מיליארד שקלים. סכום זה אופס, לפי תזכיר החוק, לצורך "מימון הפחתות מסים במהלך שנה זו".

שתיים מהפחתות מסים אלה כבר נחשפו בתזכירי חוק – הפחתת מס הבלו על פחם, שעלותה מוערכת ב-440 מיליון שקלים בשנה, והפחתת המס על כלים חד פעמיים, שעלותה מוערכת ב-330 מיליון שקלים.

אליהם צפויה להצטרף הפחתת המס על משקאות מתוקים. עלותה של הפחתה זו אינה ידועה: בהערכות לפי אישור החוק דובר על הכנסות של 380 מיליון שקלים, אבל הסכום הסופי גבוה כנראה בצורה ניכרת. בהערכה שהוא יעמוד על כ-600 מיליון שקלים, הסכום הכולל של כל הורדות המסים יעמוד על 1.3 מיליארד שקלים. בידיו של משרד האוצר יישאר עודף, אבל לא כזה שיספיק כדי לעמוד בהבטחות ל'הקפאת מחוללי האינפלציה'.

כדי להקפיא צריך יהיה לעבוד

בהתאם לחוקים התקציביים הנוקשים בישראל, כדי להפחית מסים במהלך שנת התקציב צריך להצביע על מקור תקציבי, זאת למרות שהכנסות המדינה עוברות את הצפי בעשרות מיליארדי שקלים. כדי להגדיל את ההוצאה, גם הצבעה על מקור המימון אינה מספיקה – נדרשת חקיקה הכוללת את שינוי מגבלת ההוצאה וכלל הגרעון, שצריכים לעבור בכנסת בשלוש קריאות.

בהתחשב בכך שהתקציב לא יעבור לפני חודש מאי, מדובר בתקופה ארוכה בה הממשלה החדשה כמעט ואינה יכולה לקדם צעדים למאבק ביוקר המחייה, מבלי למצוא דרכים עוקפות. לצד השימוש בקרן הפיצויים, עומדות לרשות הממשלה קרנות חוץ תקציביות נוספות, אבל השימוש בהן יהיה מסובך יותר, ויגרור כנראה התנגדות במשרד האוצר.

הצעדים שהוצגו עד כה הם סמליים בעיקר. גם הורדת מס הבלו על פחם, שהאוצר החל לקדם השבוע, לכל היותר תמתן את עליית המחירים הצפויה. כדי להוביל תכנית כלכלית אמיתית בחודשים הקרובים תידרש עבודת חקיקה ממשית, ומוכנות להתעמת עם החוקים שמגבילים את ההוצאה הציבורית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!