דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י' באייר תשפ"ד 18.05.24
30.4°תל אביב
  • 29.8°ירושלים
  • 30.4°תל אביב
  • 27.6°חיפה
  • 28.6°אשדוד
  • 35.6°באר שבע
  • 39.6°אילת
  • 36.1°טבריה
  • 28.4°צפת
  • 32.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

35% מהעסקים בישראל נפגעו בצורה משמעותית מהעלאות הריבית

הענפים שבהם שיעור העסקים שנפגעו הוא הגבוה ביותר הם המלונאות, בו מעל 60% מהעסקים נפגעו, והתעשייה, עם מעל 50%, כך מסקר שפרסמה הלמ״ס | מנהלים מכ-28% מהעסקים השיבו שהעלאות הריבית מגבילות את צמיחת החברה ומשפיעות באופן שלילי על תוכניות התרחבות עתידיות

הפגנת עצמאים מול הכנסת (צילום ארכיון: יונתן זינדל/פלאש90)
הפגנת עצמאים מול הכנסת (צילום ארכיון: יונתן זינדל/פלאש90)
גל רקובר
גל רקובר
כתב כלכלי
צרו קשר עם המערכת:

העלאות הריבית של בנק ישראל פגעו משמעותית בפעילות העסקית, הקשו על צמיחה, ותרמו להעלאת המחירים, כך לפי דו"ח הלמ"ס שפורסם היום (רביעי). הדו"ח מסכם תוצאות סקר שערכה הלמ"ס בקרב מנהלים בעסקים, בנוגע להשפעות העלאות הריבית.  

לפי הסקר, הריבית העולה פגעה בצורה משמעותית בכ-35% מהעסקים. הענפים שבהם שיעור העסקים שנפגעו הוא הגבוה ביותר הם המלונאות, בו מעל 60% מהעסקים נפגעו, והתעשייה, עם מעל 50%.  

ערוץ המימון, אותו העלאת הריבית מכבידה, הוא הגורם הישיר ביותר לפגיעה. כ-27% מהעסקים תלויים באשראי, שהולך ונעשה יקר יותר עם כל העלאת ריבית, עבור הפעילות הכלכלית שלהם. בהיבט זה בולט תחום הנדל"ן והשירותים, בו מעל 40% מהעסקים דיווחו על תלות באשראי. הריבית פגעה גם בהשקעות, מקור מימון נוסף. בענף ההיי-טק, העלאת הריבית פגעה בגיוס משקיעים בכ-41% מהעסקים.  

קשיים אלו ונוספים, מתרגמים להאטה כלכלית; מנהלים מכ-28% מהעסקים השיבו שהעלאות הריבית מגבילות את צמיחת החברה ומשפיעות באופן שלילי על תוכניות התרחבות עתידיות. השפעה זו נרשמה במיוחד בענף המלונאות, בו כ-60% מהעסקים דיווחו על פגיעה בהתרחבות. גם בענפי התעשייה והסחר הקמעוני שיעור העסקים הנפגעים גבוה יותר, 43% ו-38%, בהתאמה.  

על אף שהעלאות הריבית נועדו להילחם בעליות המחירים, נראה שבינתיים הן פועלות בכיוון ההפוך. מנהלים מכמעט 30% מהעסקים ענו שהעלאות הריבית תרמו להעלאת מחיר המוצר שלהם. באופן דומה לסוגיית המשכנתאות, העלאת הריבית מהווה כאן גורם שדווקא מכביד על יוקר המחייה, מה שיכול לעורר את החשש שכדי שלהעלאות הריבית תהיה השפעה משמעותית על המחירים, יידרש נזק כלכלי כבד שיכלול סגירת עסקים רבים ואבטלה. 

מאז אפריל 2021, החל בנק ישראל ברצף העלאות ריבית במשק בעקבות עליית שיעור האינפלציה. שיעור הריבית עמד אז על 0.35%, וכיום הגיע ל-3.75%. העלאות אלו נועדו לייקר את מחיר האשראי ובכך לפגוע בפעילות הכלכלית, כדי שבסופו של דבר, ההאטה הכלכלית תביא לבלימת עליות המחירים. לפי תוצאות סקר הלמ"ס, העלאות הריבית אכן פוגעות בצורה משמעותית בפעילות הכלכלית, אלא שבינתיים, הן דווקא תורמות לעליית המחירים.  

  

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!