דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
23.2°תל אביב
  • 20.0°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.8°אשדוד
  • 26.3°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 27.6°טבריה
  • 19.4°צפת
  • 24.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

איגוד העובדים הסוציאליים נגד הורדת סף ההכשרה במקצועות הבריאות: "עצרו את הפגיעה במטופלים"

יו"ר האיגוד ענבל חרמוני דורשת למנוע את הסרת חובת ההכשרה האקדמית של קלינאיות תקשורת, מרפאים בעיסוק ומטפלים באומנות | ד"ר אסנת סגל, יו"ר אגודת קלינאי התקשורת: "הסרת ההכשרה האקדמית היא סכנת חיים"

ענבל חרמוני, יו"ר איגוד העובדות והעובדים הסוציאליים (צילום: ניצן צבי כהן)
ענבל חרמוני, יו"ר איגוד העובדות והעובדים הסוציאליים (צילום: ניצן צבי כהן)
הדס יום טוב
דפנה איזברוך

יו"ר איגוד העובדות הסוציאליות עו"ס ענבל חרמוני שלחה הבוקר (שישי) מכתב דחוף לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשרים אריה דרעי ויצחק גולדקנופף, ובו התריעה על סכנה לפגיעה ממשית במטופלים, עקב ההסכמות עם ש"ס ויהדות התורה בהסכמים הקואליציוניים לחוקק חוק שיאפשר למי שאינם בעלי השכלה נדרשת לעסוק במקצועות הבריאות. לדבריה, "לשם הגנה על המטופלים, על מקצועות הבריאות ועל האינטרס החברתי כי מי שזקוק לטיפול יקבל אותו, אנו קוראים לכם לעצור באופן מיידי כל הליכים לקידום הצעה זו".

חרמוני מצטרפת למחאות חריפות נגד הצעת החוק מצד איגודים מקצועיים נוספים כמו איגוד עובדי מקצועות הבריאות בהסתדרות, חטיבת הפסיכולוגים בהסתדרות המח"ר, הפורום לפסיכולוגיה ציבורית, האגודה הישראלית של קלינאי התקשורת והחברה לריפוי בעיסוק.

מקצועות הבריאות כוללים ריפוי בעיסוק, פיזיותרפיה, טיפול בהפרעות בתקשורת, תזונה, קרימינולוגיה קלינית, פודיאטריה, פודיאטריה ניתוחית וכירופרקטיקה. לפי חוק שאושר ב-2008, עיסוק במקצועות אלה דורש תואר אקדמי ממוסדות מוכרים להשכלה גבוהה. בהסכמים הקואליציוניים נקבע שהחוק הזה יתוקן ומנכ"ל משרד הבריאות יוכל לאפשר עיסוק במקצוע בקהילה בלבד, גם למי שעבר הכשרה 'דומה' להכשרה האקדמית במוסד שאינו אקדמי. מטרת התיקון היא לאפשר גם לסמינרים החרדיים להוראה, שאינם מוסדות אקדמיים, להכשיר מטפלים ומטפלות שיטפלו באוכלוסייה החרדית, בנימוק שישנו חוסר במטפלים באוכלוסייה זו.

היא מזהירה ש"תיקון החוק שיאפשר למי שאינם בעלי השכלה פורמלית אקדמית לעסוק בטיפול בקהילה בתחומי הטיפול באמנות, קלינאות תקשורת וריפוי בעיסוק – יביא לפגיעה אקוטית במקבלי הטיפול ובמקצועות הבריאות. טיפול דורש הבנה מעמיקה של מוח האדם, נפשו, אישיותו, הגורמים המשפיעים על התנהגותו וסביבתו, בהתאם לדיסציפלינה המקצועית הרלוונטית. מדובר במקצועות המבוססים על תורת ידע ועל מיומנויות הנרכשות ומתפתחות רק עם ניסיון והכשרה. תיקון החוק מבוסס על זילות של העוסקים בתחומי הטיפול והבריאות ובצרכיהם ובמצוקותיהם של המטופלים."

לדברי חרמוני, "הצעת התיקון לובשת אצטלה של כוונה לאפשר התאמה תרבותית בין המטפל והמטופל. זוהי תכלית ראויה, אך התאמה תרבותית אין משמעותה פגיעה באיכות השירות. נהפוך הוא. אנו עומדים על זכותם של מטופלים בחברה החרדית לקבל מענה טיפולי מקצועי, איכותי, ראוי והולם לצרכיהם."

היא מדגישה שהאיגוד תומך "בכל דרישה שתאפשר הרחבה של העוסקים במקצועות הטיפול והבריאות מהחברה החרדית, תוך שמירה על רף מקצועי נדרש". לדבריה, "ככל שאכן ישנו מחסור או שישנם חסמים לעיסוק במקצוע זה או אחר, יש לבחון את הדרכים להתמודד עימם, מבלי לפגוע במקצועיות הטיפול. בתחום העבודה הסוציאלית, למשל, ישנם הרבה עובדים ועובדות נפלאים מהחברה החרדית. כולם אקדמאיים, חלקם הוכשרו במוסדות אקדמיים חרדיים, כגון שלוחת מבחר של אוניברסיטת חיפה בבני ברק. זוהי דוגמה לכך שמטפלים אקדמאיים בחברה החרדית זו כבר מציאות בשטח."

יו"ר האגודה של קלינאי התקשורת: "הסרת ההכשרה האקדמית היא סכנת חיים"

ברביעי השבוע הודיעו יושבות ראש אגודות מקצועיות בתחומי הטיפול על תחילת מאבק נגד שינוי החוק, תחת הכותרת "החוק להפקרת הגוף והנפש". ד"ר אסנת סגל, יו"ר האגודה הישראלית של קלינאי התקשורת, אמרה: "המטופלים שלנו זקוקים לאנשי מקצוע 'על מלא', כאלה שלמדו במוסדות אקדמיים מוכרים, מוסדרים ומפוקחים, ועברו הכשרה מעשית ונבחנו במבחן ההסמכה ע"י הרגולטור. הסרת ההכשרה האקדמית ממקצועות הבריאות היא סכנת חיים. לא נאפשר קידום חוק פוליטי על חשבון בריאותם ונפשם של מאות אלפי מטופלים. ממש כפי שלא היינו רוצים שרופאים, אחיות, ואף עורכות דין, כלכלנים ובעלי מקצועות יגויסו משורות הסמינרים ללא תואר והסמכה ראויים, כך גם איננו רוצים זאת עבור מקצועות הבריאות".

ד"ר אסנת סגל (צילום: אלבום פרטי)
ד"ר אסנת סגל (צילום: אלבום פרטי)

ענת אלבז שניידרמן ורביטל גל, יו"ריות החברה הישראלית לריפוי בעיסוק: "בישראל מאות אלפי ילדים המטופלים ע"י מרפאות בעיסוק וקלינאיות תקשורת. ההנחה המובלעת בבסיס החוק, שילדי המגזר החרדי אמורים להסתפק באנשי מקצוע בעלי הכשרה חלקית היא איומה, מפלה ומסכנת את בריאותם ותפקודם. ניאבק עד תום לבלום את השינוי הנורא שמבקשים לעשות בחוק כדי להגן על מקצועות הבריאות והמטופלים שלנו מפני החוק הרע הזה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!