דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
19.4°תל אביב
  • 14.0°ירושלים
  • 19.4°תל אביב
  • 17.6°חיפה
  • 19.0°אשדוד
  • 16.9°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 19.2°טבריה
  • 11.3°צפת
  • 18.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משרד הבריאות

משרד הבריאות מקדם חובת אזהרה על אריזות משככי כאבים אופיואידים: "גורם לתלות, עלול לגרום להתמכרות"

ועדה שמינה המשרד בעקבות עתירות לבג"ץ המליצה להוסיף את האזהרה, והמשרד החל בהליך לשינוי החקיקה הנדרשת | מחקר מפברואר האחרון הראה עלייה חדה במספר המכורים לאופיואידים בישראל בעשור האחרון

אריזות של משכך כאבים האפויואידי טרמדקס (צילום: Shutterstock)
אריזות של משכך כאבים האפויואידי טרמדקס (צילום: Shutterstock)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

משרד הבריאות צפוי לשנות את הכיתוב על משככי כאבים מסוג אופיואידים כך שיכיל אזהרה ש"שימוש ממושך באופיואידים גורם לתלות ועלול לגרום להתמכרות", כך עולה ממכתב שנשלח מהלשכה המשפטית של משרד הבריאות בחמישי האחרון.

השינוי בכיתוב הוא תוצאה של עתירה לבג"ץ שהגישו הארגונים 'רופאים לזכויות אדם' ו'לאלתר – הקרן לתמיכה וליווי חולים נרקוטים'. ביולי 2021 עתרו הארגונים בדרישה לשנות את הכיתוב על גבי אריזת התכשירים האופיואידים כך שתירשם אזהרה מפני הסכנות ותופעות הלוואי בהן תמותה, פיתוח תלות ועוד. בדיון בבג"ץ באוגוסט 2022 הוסכם שמשרד הבריאות ישקול לשנות את הנוסח הקים מ"השימוש עלול לגרום לתלות" ל"גורם לתלות", והעתירה נמחקה.

במכתב לעותרים מחמישי האחרון הודיע המשרד שוועדה מקצועית שהוקמה לבחינת הנושא המליצה על שינוי הנוסח. בראש הוועדה עמדה מנהלת המחלקה להתמכרויות, ד"ר פאולה רושקה.

לפי המשרד, מכיוון שהשינוי הצפוי דורש תיקון של צו הרוקחים, נערך לו כעת הליך בחינת השפעות רגולציה (RIA), אליו הממשלה מחויבת בכל הליך של שינוי רגולציה. בסוף ההליך יוכל המשרד לשנות את הצו.

בארגונים העותרים אמרו בעקבות הודעת המשרד ש"כעת, כשגם משרד הבריאות מודה שהשימוש במשככי כאבים מסוד אופיואידים גורם בוודאות לתלות פיסית, חיוני לנקוט בצעדים נוספים על מנת להביא עובדה זו בפני המטפלים והמטופלים כאחד ולמנוע שימוש בתרופה זו, כאשר מדובר בכאב כרוני. צעדים אלו כוללים הדרכה לרופאים, מעקב על רישום אופיאטים ובקרה על ההצדקה למתן המרשמים לתרופות אלו, פתיחת תכניות גמילה יעילות, שיקום בקהילה, השתת הוצאות על חברות התרופות שגרמו למשבר ועוד."

יו"ר לאלתר אביתר סמולסקי אמר בעקבות ההודעה: "סוף כל סוף אחרי 13 שנים נחשף פרצופו האמיתי של משכך הכאבים האופיאטי, ההרואין שהתחפש לתרופה."

הדס זיו, סמנכ"ל אתיקה ותוכן בעמותת רופאים לזכויות אדם: "הובלנו יחד לסדק ראשון בחשיפת ההתעקשות של גורמים אינטרסנטים להסתיר את אופיין האמיתי של התרופות הללו. אנו מקווים כי משרד הבריאות יפעל בדרכים נוספות למנוע את המגפה שבארה"ב כבר גבתה מאות אלפי חיים."

מחקר: מספר המכורים לאופיואידים בישראל הוכפל בתוך עשור

אופיואידים הם קבוצה של משככי כאבים המבוססים על נגזרות שונות של אופיום, בהם מורפין, קודאין, אוקסיקודון, אקטיק ומתדון. לצד יעילותם הרבה כמשככי כאבים, הם עלולים להפוך לממכרים בתנאים מסוימים.

העתירה והשינוי הצפוי מגיעים לאחר עלייה חדה במספר המכורים לאופיואידים בישראל בעשור האחרון. לפי מחקר של המרכז הישראלי להתמכרויות ושירותי בריאות כללית שהתפרסם בפברואר 2022, חל גידול של מעל לפי שניים במספר המבוטחים שסובלים מהתמכרות לאופיואידים: 271 לעומת 126, וכך גם במספר המבוטחים שמתו ממנת יתר כתוצאה מהשימוש בהם: 85 לעומת 45.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!