דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ט בניסן תשפ"ד 07.05.24
21.6°תל אביב
  • 14.7°ירושלים
  • 21.6°תל אביב
  • 18.8°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 22.4°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 12.6°צפת
  • 20.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

הורים לילדים עם צרכים מיוחדים לממשלה: לשפר את תנאי הסייעות המשלבות בחינוך הכללי

25 אלף תלמידים בחינוך הכללי זכאים לסייעות משלבות | לטענת הפונים, לאלפי תלמידים אין סייעות כלל, או שהיא עובדת באופן חלקי: "אם לא ייעשה שינוי מיידי, מאות תלמידים לא יוכלו לממש את זכותם לחינוך חובה סדיר, שוויוני ואיכותי"

סייעת לפעוטות (צילום: Shutterstock)
סייעת וילדה. "חלק מהתלמידים מתקשים ללמוד ולשרוד, חשופים למצבים חברתיים מורכבים, פגיעות, הצקות והתעמרות, וחלקם נשארים בבתיהם" (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

הורים וארגונים למען שילוב ילדים עם צרכים מיוחדים בחינוך הכללי: קואליציית הורים לילדים לצרכים מיוחדים ו-36 ארגונים נוספים קראו לשרים לשפר את מעמדן ואת תנאי העסקתן של הסייעות המשלבות לתלמידי החינוך המיוחד בחינוך הכללי. מכתב ההורים והארגונים נשלח לראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שר החינוך יואב קיש, השר במשרד החינוך חיים ביטון, יו"ר ועדת החינוך יוסף טייב ויו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס.

תפקידה של הסייעת המשלבת או תומכת הוראה משלבת הוא לשלב באופן פרטני תלמידים שזכאים לסייעת מטעמים פיזיים, חברתיים או רגשיים בחינוך הכללי. לפי המכתב, 25 אלף תלמידים זכאים לסייעת כזו כיום.

במכתב מזהירים הארגונים ממחסור חמור בסייעות. "מסתמן שלאלפי תלמידים זכאים אין סייעת כלל או שיש באופן חלקי בלבד", נכתב. "חלקם מתקשים ללמוד ולשרוד, חשופים למצבים חברתיים מורכבים, פגיעות, הצקות והתעמרות, וחלקם נשארים בבתיהם וכלל לא פוקדים את מסגרות החינוך. אם לא ייעשה שינוי מיידי, מאות תלמידים לא יוכלו לממש את זכותם לחינוך חובה סדיר, שוויוני ואיכותי, והמצב ימשיך להחריף".

משא ומתן על תנאי העסקתן של כלל הסייעות מתקיים בימים אלה בין ההסתדרות למשרד האוצר והשלטון המקומי. עם זאת, הארגונים טוענים שהשלטון המקומי לא מעוניין בשיפור תנאי העסקתן של הסייעות המשלבות. מהלך זה עלול להקטין את מספר הסייעות המשלבות שיעברו לעבוד כסייעות בתחומים אחרים, כמו החינוך המיוחד וגני הילדים. נוסף על כך, הוא יפגע ביכולתה של מערכת החינוך לשלב תלמידים מהחינוך המיוחד בחינוך הכללי.

בראשיתו, היה תפקיד הסייעת המשלבת פיזי בעיקרו. ברבות השנים, וביתר שאת החל מיישום רפורמת השילוב ב-2018, שקידמה שילוב של תלמידים עם קשיים חברתיים ונפשיים דרך הסייעות המשלבות, הציפיות נעשו גבוהות יותר. למרות זאת, תנאי העסקתן והשכלתן הנדרשת לא השתנתה ועמדה על 12 שנות לימוד.

הארגונים טוענים שכשמגיעה סייעת עם השכלה כלשהי, היא משובצת כסייעת בתחומים אחרים. "מדובר בהנחה שגויה שמעידה על חוסר הבנה של החשיבות והמורכבות בשילוב תלמיד עם מוגבלות בחינוך הכללי, ומתעלמת מהחלטת ממשלה שקבעה שיש לתת עדיפות לשילוב בחינוך הכללי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!