דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ב בניסן תשפ"ד 30.04.24
23.7°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.7°תל אביב
  • 20.1°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 26.9°באר שבע
  • 32.1°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 18.9°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מגזין דבר

אפגניסטן. גיהנום לנשים

כדורגלניות אפגניות מוחות נגד האיסור שהוטל עליהן לעסוק בספורט (צילום: AP Photo/Ebrahim Noroozi)
כדורגלניות אפגניות מוחות נגד האיסור לעסוק בספורט. הטליבאן הבטיח שיאפשר לנשים ללמוד, לעבוד ולנוע בחופשיות, אבל עם הזמן הטיל עוד ועוד איסורים (צילום: AP Photo/Ebrahim Noroozi)

רצח, אלימות, דיכוי, טרור: השתלטותו המחודשת של הטליבאן על המדינה האסייתית בקיץ 2021 גזלה מנשים את מרבית הזכויות | נורה, ספורטאית אפגנית: "העולם הפך למקום אפל. כבר אין לי תקווה"

אוריאל לוי

חברת הפרלמנט האפגני לשעבר נרצחה בביתה בקאבול השבוע. הטליבאן לא הודה באחריותו, אבל הרצח הוא רק עוד צעד בהידרדרות המהירה של מצב הנשים תחת משטרו.

פחות משנה וחצי מאז נסיגת כוחות נאט"ו מהמדינה השסועה, הנשים בה חזרו אלף שנים אחורה. המשטר האסלאמיסטי הקיצוני אסר עליהן ללמוד באוניברסיטאות ובתיכונים או לעבוד במגזר הציבורי; נאסר עליהן לבקר בפארקים ובמרחצאות ציבוריים; הן נדרשות לכסות את גופן בפומבי; ואפילו בובות פלסטיק של נשים בחנויות בגדים זוכות לטיפול המשטר.

הטליבאן רודף נשים שהיוו סמל להשתלבות בחברה, מאיים על ספורטאיות, ומונע מנשים טיפול רפואי בסיסי אפילו במקרי אסון. סוכנות הידיעות AP שומרת לעת עתה על משרדיה בקאבול, ומספקת הצצה נדירה לחיי הנשים תחת הטליבאן.

בובות תצוגה עם כיסוי ראש בקאבול. הטליבאן אוסר על נשים כמעט כל עיסוק שדורש לצאת מהבית (צילום: AP Photo/Ebrahim Noroozi)
בובות תצוגה עם כיסוי ראש בקאבול. הטליבאן אוסר על נשים כמעט כל עיסוק שדורש לצאת מהבית (צילום: AP Photo/Ebrahim Noroozi)

המשטרה האפגנית דיווחה ביום ראשון שאלמונים רצחו את מורסל נביזדה, חברת פרלמנט לשעבר, בת 32 במותה, ואת אחד ממאבטחיה, בעת ששהו בביתה. אחד מאחיה ושומר ראש נוסף, שהיו בבית בעת המאורע, נפצעו מהירי. התוקפים שדדו את הבית ולקחו תכשיטים, העידו השכנים. המשטרה הודיעה שתפתח בחקירה. נביזדה נבחרה לפרלמנט האפגני ב-2019, ושימשה כמחוקקת וכחברה בוועדת הביטחון עד להשתלטות הטאליבן על קאבול בקיץ 2021. היא הייתה בין חברות הפרלמנט הבודדות שנשארו בקאבול אחרי השתלטות הטליבאן על העיר.

מריאם סולימאנקהיל, חברת פרלמנט לשעבר שנמלטה מאפגניסטן, תיארה את נביזדה כלוחמת חסרת פחד עבור אפגניסטן. "היא הייתה חלוצה אמיתית", כתבה בטוויטר. "אישה חזקה וישירה, שלחמה עבור מה שהאמינה בו, אפילו אל מול הסכנות. אף שהוצע לה לעזוב את אפגניסטן, היא בחרה להישאר ולהילחם עבור בני ובנות עמה".

"אני כבר לא אותו אדם"

בשני העשורים שבהם ישבו הכוחות האמריקאיים באפגניסטן, מילאו הנשים המקומיות תפקידי הנהגה רבים. הן היו רופאות, מחוקקות, שופטות, עיתונאיות וספורטאיות. כיום אוסר עליהן משטר הטליבאן כמעט כל עיסוק שדורש לצאת מהבית. נשים ונערות ששוחחו עם סוכנות הידיעות AP טוענות שאנשי הטליבאן מבקרים אותן, מצלצלים אליהן ומאיימים עליהן כדי למנוע מהן עיסוקים ופעילויות שטרם הוצאו רשמית מהחוק. ספורטאיות אפגניות ששוחחו עם AP בעילום שם, מחשש לנקמה של הטליבאן, הצטלמו כשהן מכוסות מכף רגל ועד ראש, ועוסקות בענף שבו התחרו עד שהטליבאן נכנס לקאבול.

גם לשחק כדורסל אסור להן. אנשי הטליבאן מבקרים אותן, מצלצלים אליהן ומאיימים עליהן כדי למנוע מהן עיסוקים ופעילויות שטרם הוצאו רשמית מהחוק (צילום: AP Photo/Ebrahim Noroozi)
גם לשחק כדורסל אסור להן. אנשי הטליבאן מבקרים אותן, מצלצלים אליהן ומאיימים עליהן כדי למנוע מהן עיסוקים ופעילויות שטרם הוצאו רשמית מהחוק (צילום: AP Photo/Ebrahim Noroozi)

נורה הייתה נחושה לעסוק בספורט, והמשיכה לעשות זאת למרות ההתנגדות העזה של המשפחה שלה. גם כשאמא שלה היכתה אותה והשכנים לעגו לה, נורה בת ה-20 בחרה להמשיך לעשות את מה שהיא אוהבת. עד שהגיע הטליבאן. "אני כבר לא אותו אדם", אומרת נורה. "מאז שהטליבאן הגיע, אני מרגישה כאילו אני מתה".

נורה גדלה בשכונה ענייה בקאבול, ובילדותה החלה לשחק כדורגל עם הבנים. כשהייתה בת 9 מאמן כדורגל ראה אותה משחקת, והמליץ לה להצטרף לקבוצת נשים. הוריה לא ראו בעין יפה את העיסוק של הילדה בספורט, והיא הסתירה מהם את הצטרפותה לקבוצה. בגיל 13 הסוד נחשף, כשבכתבה בטלוויזיה הופיעה תמונה של נורה – שהוכתרה לכדורגלנית הטובה ביותר בקבוצת הגיל שלה. "בכל העולם, כשילדה מתפרסמת והתמונה שלה מופיעה בטלוויזיה, זה יום טוב מבחינתה והיא מאושרת", אומרת נורה. "עבורי זה היה יום מר מאוד, ותחילתם של הימים הגרועים ביותר".

אמא של נורה היכתה אותה, ואיימה עליה בצרחות שתפסיק לשחק כדורגל. היא המשיכה לשחק, ונחשפה שוב כשהקבוצה שלה זכתה באליפות המדינה. תמונתה הופיעה בחדשות, והאם היכתה אותה שוב. נורה יצאה בחשאי מהבית כדי להשתתף בטקס לכבוד האלופות, ופרצה בבכי על הבמה, לקול התשואות ביציעים. "רק אני ידעתי שאני בוכה כי אני בודדה והחיים שלי קשים". כשאמה גילתה שהלכה לטקס ללא רשות, היא הציתה את נעלי הכדורגל ואת המדים שלה.

נורה, ספורטאית אפגנית: "בכל העולם, כשילדה מתפרסמת והתמונה שלה מופיעה בטלוויזיה, זה יום טוב מבחינתה והיא מאושרת. עבורי זה היה יום מר מאוד, ותחילתם של הימים הגרועים ביותר"

נורה ויתרה על הכדורגל והחלה להתאגרף. אמה נכנעה בסוף, והבינה שהיא לא יכולה למנוע מבתה לעסוק בספורט. ביום שבו הטליבאן נכנס לקאבול, מאמן האגרוף של נורה התקשר לאמה ואמר שנורה צריכה ללכת לנמל התעופה – ולעזוב בהקדם את אפגניסטן. נורה אמרה שאמה לא רצתה שתעזוב, ולכן לא העבירה את ההודעה. כשלנורה נודע על כך, כבר היה מאוחר מדי לעזוב. נורה המיואשת חתכה את עצמה, ופונתה לבית החולים. "העולם הפך למקום אפל מבחינתי", אמרה.

שלושה חודשים לאחר האשפוז התקשר למשפחתה של נורה אדם שהציג את עצמו כאיש טליבאן. "הוא אמר: 'למה עסקת בספורט? זה אסור'", נזכרת נורה. הצעירה המבוהלת עזבה את קאבול. בהמשך חזרה, עדיין מפוחדת. "גם אם החיים שלי היו קשים, הייתה לי אמונה בעצמי וידעתי שאם אתאמץ – אוכל לעשות מה שאני רוצה. עכשיו כבר אין לי הרבה תקווה".

מתאגרפת אפגנית מעוטרת מצטרפת למחאת הספורטאיות. ההגבלות העלימו את ספורט הנשים (צילום: AP Photo/Ebrahim Noroozi)
מתאגרפת אפגנית מעוטרת מצטרפת למחאת הספורטאיות. ההגבלות העלימו את ספורט הנשים (צילום: AP Photo/Ebrahim Noroozi)

הטליבאן לא אסר על נשים לעסוק בספורט באופן רשמי, אבל מכיוון שנאסר על נשים להיכנס למבנים או גנים ציבוריים, וכל יציאה שלהן מהבית חייבת להיות בכיסוי מלא של גופן, המחזה של נשים שעוסקות בספורט נעלם מהמדינה.

אחרי שהשתלט על אפגניסטן בקיץ 2021, הבטיח הטליבאן שלא ישוב לאותן שיטות אכזריות שאפיינו את שלטונו בסוף המאה שעברה (2001-1996). במסיבות עיתונאים הצהירו ראשי הטליבאן שיאפשרו לנשים לצאת ללמוד בבתי הספר, לעבוד באין מפריע ולנוע בחופשיות. עם זאת, ככל שחלפו החודשים, שב הארגון והטיל עוד ועוד איסורים על נשים, והגביר לאין שיעור את האלימות שמופעלת נגדן. נביזדה הייתה אחת הנשים היחידות במדינה שהעזו להשמיע קול.

טיפול רפואי לגברים בלבד

ביוני האחרון, צוות של רופאות ואחיות נסע במשך שש שעות בדרכים לא סלולות, בין הרים לאפיקי נהרות יבשים, כדי להגיע למוקד התפרצותה של רעידת אדמה אדירה שהתרחשה במזרח אפגניסטן. רעש האדמה הביא למותם של יותר מ-1,000 בני אדם ולעוד אלפי פצועים, באזור נידח ומחוסר תשתיות רפואיות.

כשהגיעו למוקד הרעש, כיממה לאחר רעידת האדמה, הם גילו שהגברים הפצועים טופלו, אבל הנשים לא. בחברה האפגנית השמרנית, הנשים הפצועות נאלצו להישאר באוהלים שלהן, ולא זכו לעזרה רפואית או לכל סיוע אחר, מכיוון שכל עובדי הסיוע והרופאים שהגיעו לאזור היו גברים, ולנשים אסור לבוא בכל מגע עם גברים, אפילו אם הן פצועות.

סמירה סייד-רחמן, ועדת ההצלה הבינלאומית: "בחלקים רבים של המדינה, נשים לא יוצאות לקבל סיוע רפואי שהן זקוקות לו. זו דוגמה לחשיבותן של עובדות הומניטריות באפגניסטן"

"הדם עדיין היה על גופן", סיפרה סמירה סייד-רחמן מוועדת ההצלה הבינלאומית (IRC). רק לאחר שפגשה קשישים מקומיים וסיפרה להם על הגעתו של צוות רפואי נשי, הורשו הנשים לקבל טיפול. "זה לא רק במצבי חירום. בחלקים רבים של המדינה, נשים לא יוצאות לקבל סיוע רפואי שהן זקוקות לו. זו דוגמה לחשיבותן של עובדות הומניטריות באפגניסטן. זה מראה את ההשפעה הרבה שיש להחלטת הטליבאן בחודש שעבר לאסור על נשים לעבוד בארגונים לא ממשלתיים".

האיסור על העסקת נשים במגזר הציבורי ובארגונים אזרחיים, שחל ב-24 בדצמבר, הוביל להשבתה נרחבת של פעולות סיוע. רבים מארגוני הסיוע טוענים שלא יעבדו בלי הצוות הנשי שלהם. סוכנויות סיוע מזהירות שמאות אלפים כבר נפגעים מהפסקת השירותים, ואם האיסור יימשך, ההשלכות יהיו קטלניות. עבור האוכלוסייה האפגנית, מוכת עשרות שנות מלחמה ומצוקה כלכלית, כל יום של השבתה משמעותו עלייה נוספת בתמותה.

מערכת הבריאות מתקרבת לקריסה

עם עליית הטליבאן, המימון הבינלאומי נעצר, יתרות המטבע הוקפאו והמדינה נותקה מהבנקאות העולמית, מה שריסק את הכלכלה האפגנית השברירית ממילא. ארגונים בלתי-ממשלתיים נכנסו לתוך הסדק הזה, ומנסים לסייע כמעט בכל התחומים, מאספקת מזון עד שירותי בריאות וחינוך.

לאחר שהודיע המשטר על איסור העסקת נשים, 11 ארגוני סיוע בינלאומיים גדולים, לצד כמה קבוצות קטנות יותר, השעו את פעילותן כליל, ואמרו שלא יפעלו ללא עובדותיהם. ארגונים אחרים צמצמו את עבודתם באופן משמעותי. רק כ-14% מהארגונים המשיכו בתפוקה מלאה מאז שהודיע הטליבאן על איסור העסקת נשים, לפי סקר שערך לאחרונה האו"ם בקרב 151 ארגונים בלתי-ממשלתיים, מקומיים ובינלאומיים.

מתנדבת בארגון "הצילו את הילדים" מטפלת בתינוק ובאמו. האיסור על נשים לעסוק בתחום מנע מנשים טיפול רפואי (צילום: Save the Children via AP, File)
מתנדבת בארגון "הצילו את הילדים" מטפלת בתינוק ובאמו. האיסור על נשים לעסוק בתחום מנע מנשים טיפול רפואי (צילום: Save the Children via AP, File)

סוכנויות האו"ם ממשיכות לפעול באפגניסטן ונותנות חבל הצלה חיוני ביותר עבור מיליוני אפגנים. למרות האיסור על העסקת נשים, תוכנית המזון העולמית סיפקה מתחילת ינואר מוצרי מזון ליותר מרבע מאוכלוסיית אפגניסטן, שמונה כ-40 מיליון איש.

ועדת ההצלה הבינלאומית, שהשעתה את כל פעולותיה, מעריכה שכ-165 אלף אנשים שנזקקים לטיפול רפואי לא קיבלו את שירותי הבריאות שלה בין 24 בדצמבר ל-9 בינואר. הוועדה הזהירה מפני עלייה בתמותה ובמחלות בגלל האיסור והעומס המוגבר על מערכת הבריאות של אפגניסטן, שלדבריה היא "גם ככה שברירית, קרובה לקריסה ותלויה בארגונים בלתי-ממשלתיים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!