דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

ועדת הכלכלה: תיבחן הורדת גיל הנסיעה בחינם ל-67, חופשי חודשי משולב ונסיעות חינם לחיילים משוחררים

הוועדה החליטה על בחינה של שינוי ברפורמת "דרך שווה" | סגן השרה מקלב: נבחן שינויים גם בנתיבים רבי-תפוסה | בוועדה עלה כי החזר הנסיעות לעובד נותר 22.6 ש"ח, למרות העלייה בתעריף הרכבת, היו"ר ביטן הסכים שחופשי חודשי משולב יתקן זאת

נתיב תחבורה ציבורית לצד צומת פקוק בתל אביב (צילום: אור גואטה)
נתיב תחבורה ציבורית לצד צומת פקוק בתל אביב (צילום: אור גואטה)
אור גואטה

ועדת הכלכלה בראשות ח"כ דוד ביטן (הליכוד) התכנסה היום כדי לדון על על רפורמת המחירים בתחבורה הציבורית שהנהיגה שרת התחבורה הקודמת, מרב מיכאלי.

הוועדה החליטה לבקש בחינה של הורדת גיל הפטור מתשלום בתחבורה הציבורית מ-75 ל-67 ולאפשר כרטיס חופשי חודשי משולב לאוטבוס ולרכבת. שיאפשר גם נסיעה במוניות שירות, להציג הצעה לפתרון סוגית הנוסעים המזדמנים ולהציג הערכה תקציבית לנסיעה חינם לחיילים משוחררים במשך שנה, וכן פתרון עבור תושבי אילת ששדה התעופה רמון בו רבים מהם עובדים, נמצא מעבר לטבעת 15 הקילומטרים הבסיסית.

"אסור שיוקר המחיה תזלוג לתחבורה הציבורית"

ח"כ מיכאל ביטון (כחול לבן), יו"ר הוועדה בכנסת הקודמת, ציין כי בקדנציה הקודמת משרד התחבורה הסתיר מהוועדה נתונים. ביטון הוסיף כי ביטול הערך הצבור פגע ב-40% מהאוכלוסיה, וכי העניקו רק ל-5%, בני 75 ומעלה, הטבה של נסיעה בחינם. ביטון  הזכיר כי בכנסת הקודמת דרש תיקונים לרפורמה בהם נסיעה חינם לבני 67 ומעלה. "שרת התחבורה לשעבר לא הייתה מוכנה לשמוע על כלום", אמר ביטון והפתיע כשהוסיף "בעוד שמצד ליברמן הייתה נכונות להגיע לפתרון".

יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן וסגן שרת התחבורה אורי מקלב (צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת)
יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן וסגן שרת התחבורה אורי מקלב (צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת)

שר האוצר לשעבר, אביגדור ליברמן, הודה כי אף רפורמה לא מושלמת ואמר כי תמיד עושים מקצה שיפורים. הוא הסביר כי הרפורמה צמצמה 80 תעריפים לחמישה כשהעיקרון הוא תשלום לפי מרחק ואמר כי הוא תומך במתן פטור מתשלום למי שהגיע לגיל פרישה.

ח"כ משה סולומון (הציונות הדתית) אמר כי "אסור שהסיפור של יוקר המחיה יזלוג לתחבורה הציבורית" והוסיף כי הדבר יקשה על צמצום פערים. מייסד ארגון תחבורה בדרך שלנו, איתי חיים, אמר כי לא עודכן תעריף הנסיעה היומי שמשלם מעסיק לעובד והוא עומד עדיין על 22.6 שקלים, בעוד שהרפורמה הפרידה את הנסיעה באוטובוסים מהנסיעה ברכבת ויקרה את הנסיעה ברכבת. היו"ר ביטן אמר בתגובה כי בחינת כרטיס משולב בתעריף אחיד תפתור את הבעיה.

"אם יתברר שהנת"צים לא משרתים את ייעודים – הם יבוטלו"

היו"ר ביטן ביקש התייחסות סגן שרת התחבורה לדברים, וכן לאפשרות של מנוי משולב. סגן השרה, ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה). "המשרד בוחן כעת את נתיבי התחבורה הציבורית שאינן יעילים ואינם פעילים", אמר מקלב, "אם יתברר שאינם משרתים את ייעודם הם יבוטלו, אך אם הם מביאים לתוצאה הרצויה ישודרגו – בין האפשרויות הנבחנות זה הורדת הנתיבים רבי-התפוסה לשניים פלוס משלושה פלוס – זה דבר שיכול להביא לאיזון הנכון והוא נבדק בימים אלו.

סגן השרה מקלב התייחס גם למחסור בנהגים ואמר "אנחנו פועלים כעת להביא לפתרון כולל בנושא האוטובוסים, זה משימה לאומית להתגבר על משבר הנהגים. לצערינו הורדת ההנחה בערך הצבור פגעה בנוסעים המזדמנים", הוסיף מקלב "דעתנו היא שצריך לשנות את הרפורמה, נכון שיש בה צדדים טובים ולכן לא נבטל אותה, אלא נשנה אותה. אנשים שהיו משלמים מאות שקלים משלמים היום 220 שח שזה הנחה משמעותית. האיזון היה החופשי חודשי אבל יש אזורים שלמים בהם יש פגיעה ממשית. במקומות האלה צריך להחזיר את ההנחה לפרירפיה לאותם מקומות בהם הייתה פגיעה".

מטעמה של שרת התחבורה מירי רגב נמסר כי "עם כניסתה לתפקיד הנחתה השרה רגב את רשות התחבורה הציבורית לבחון את רפורמת התעריפים בתחבורה הציבורית". השרה רגב הצהירה כבעבר כי היא תתנגד לכל רפורמה אשר פוגעת בעיקר בפריפריה, והוסיפה כי "לא יתכן כי תושבי הפריפריה יממנו את תושבי תל אביב רבתי". עוד נמסר כי לאחר המלצות משרד התחבורה, השרה תקבל את ההחלטות אשר יהיו לטובת כלל אזרחי ישראל במטרה לעודד את השימוש בתחבורה הציבורית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!