דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

השפעות הקורונה נמחקו: יחס החוב תוצר של ישראל צנח ל-60.9%

בעקבות העודף התקציבי, הצמיחה המהירה וההוצאה הציבורית הנמוכה, יחס החוב תוצר של ישראל ירד בחדות ב-7% בשנה | סמוטריץ': "נמשיך בעזרת השם להוביל את כלכלת ישראל כאי של יציבות"

החשב הכללי יהלי רוטנברג (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
החשב הכללי יהלי רוטנברג (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

יחס החוב הציבורי לתוצר לשנת 2022 ירד ב-7.1% והסתכם ב-60.9%, כך לפי אומדן ראשון שפרסם היום (רביעי) החשב הכללי במשרד האוצר. זאת לעומת 68.0% בשנת 2021. שיעור החוב הממשלתי מהתוצר ירד ב-7% הסתכם ב-59.2% לעומת 66.2% בשנת 2021.

במהלך הקורונה זינק גודל החוב בהשוואה לתוצר, בגלל הוצאות שכרוכות היו בהתמודדות עם המגפה ובמשבר הכלכלי הנלווה אליה. כעת לאחר שנתיים של צמיחה בתוצר וקטינת החוב בגלל הכנסות גדולות מסים, הצטמצם היחס בין החוב לתוצר לרמה הקרובה לזו שהייתה לפני הקורונה.

יחס החוב תוצר של ישראל בשנת 2022. נתונים: החשב הכללי
יחס החוב תוצר של ישראל בשנת 2022. נתונים: החשב הכללי

יחס החוב תוצר בישראל ירד במהירות גדולה בהשוואה בינלאומית.

הירידה החדה ביחס החוב התוצר נבעה מהצמיחה החדה של התוצר (בשיעור של 6.3%) וכן מהקיטון בחוב הממשלתי (כ-7 מיליארדי ש"ח). שנת 2022 הסתיימה בעודף תקציבי של 0.6% מהתוצר אשר נבע בעיקר מהגידול החריג בהכנסות המדינה בשנה זו.

בשנת 2020 עמד שיעור החוב הציבורי מהתוצר על 70.7%. בכך, החוב הציבורי ביחס לתוצר השלים ירידה מצטברת של כ-10% בשנתיים האחרונות וחזר לתוואי הירידה שאפיין אותו טרום משבר הקורונה.

שר האוצר, ח"כ בצלאל סמוטריץ': "ברוך השם כלכלת ישראל ממשיכה לצעוד קדימה ולהפגין את איתנותה ועוצמתה אשר באה לידי ביטוי בהורדת יחס חוב התוצר ובהתאוששות מהירה ממשבר הקורונה. אנו נמשיך בעזרת השם להוביל את כלכלת ישראל כאי של יציבות, באחריות פיסקלית ובפיתוח מנועי צמיחה לטובת מדינת ישראל ואזרחיה כולם".

החשב הכללי, רו"ח יהלי רוטנברג: "השינוי בחוב הממשלתי, יחד עם צמיחה משמעותית בפעילות המשק הביאו לקיטון חד ביחס החוב לתוצר. הירידה המצטברת בשנתיים האחרונות ביחס חוב תוצר והחזרה למתווה הירידה הינם בעלי חשיבות רבה בשימור האיתנות הפיננסית והגמישות הפיסקלית, התומכות בדירוג המדינה בסביבה מאקרו כלכלית עתירת האתגרים שצפויה ללוות אותנו גם בשנת 2023".

סגן בכיר לחשב הכללי ומנהל חטיבת המימון, גיל כהן: "בזכות הצמיחה המרשימה של המשק, העודף התקציבי בשנה החולפת וניהול יעיל של החוב הממשלתי, יחס החוב הציבורי לתוצר יורד בחדות בשנת 2022 בשיעור חד של כ-7% ונאמד על כ-60.9%. בכך מדינת ישראל ממשיכה לבלוט לחיוב ביחס למדינות הייחוס במגמות החוב לתוצר בעשור האחרון בכלל ובמשבר הקורונה בפרט. חזרה לסביבת החוב לתוצר שנרשמה טרום המשבר, מהווה סמן חשוב לחברות הדירוג ומאפשרת גמישות פיסקלית שחשיבותה הוכחה בשנת 2020 עם פרוץ משבר הקורונה בה איתנות המשק הישראלי ויחס החוב לתוצר אפשרו הרחבה פיסקלית מהירה ואחראית שסייעה לממשלה להתמודד עם המשבר. כמו כן, בשנת 2022 התחלנו ביישום הרפורמה באגרות החוב המיועדות לקרנות הפנסיה אשר תשנה את תמהיל הגיוסים ותאפשר ניהול גמיש ויעיל יותר של החוב הממשלתי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!