דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
20.4°תל אביב
  • 18.9°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 18.5°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 22.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 20.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

ה-OECD מעריך: התאגידים ישלמו עוד 220 מיליארד דולר בשנה בעקבות הרפורמה במיסוי עליהם

הרפורמה נועדה למנוע שימוש ב'מקלטי מס', וכוללת קביעת מינימום גלובלי למס חברות ושינוי אופן חלוקת הכספים בין מדינות | 135 מדינות כבר הצהירו שיישמו אותה, ובדצמבר האחרון היא אומצה על ידי האיחוד האירופי

גייטס, בזוס, באפט וצוקרברג (צילום: AP Photo)
גייטס, בזוס, באפט וצוקרברג (צילום: AP Photo)
גל רקובר
גל רקובר
כתב כלכלי
צרו קשר עם המערכת:

ארגון המדינות המפותחות (OECD) מעריך שיישום היוזמה שלו למיסוי תאגידים בינלאומיים גדולים יגדיל את ההכנסות העולמיות ממיסוי ב-220 מיליארד דולר בשנה – כך עולה מהערכה שפרסם הארגון היום (רביעי). היוזמה שמוביל הארגון נועדה למנוע מתאגידים בינלאומיים לחמוק ממיסוי על פעילותם באמצעות רישום במדינות שהן 'מקלט מס', ולהסכים על שיעור מס אפקטיבי מינימלי בסך 15%.

בדצמבר האחרון הסכים האיחוד האירופי ליישם את הרפורמה, שאומצה לאחרונה על ידי מדינות רבות, בחקיקה, בתקציב, או בהצהרה.

קביעת שיעור המס המינימלי היא חלק מרפורמת מס שמוביל ה-OECD, ששואפת ליצור מסגרת למיסוי תאגידים בינלאומיים גדולים. למעשה, הארגון מנסה ליצור יחס בינלאומי שיתקן עיוותים בגביית המס מתאגידים אלו, שנהנים משיעור מס נמוך על ידי רישום פעילותם במדינות שהן מקלטי מס. הפתרון שמציג הארגון קובע הגבלה תחתונה למס האפקטיבי בשיעור של 15%, וקביעת אופן חלוקה חדש לכספי המיסים בין המדינות השונות לפי הפעילות הכלכלית בפועל, שנמדדת, בין השאר, לפי הכנסות והעסקה.

ב-OECD טוענים שלאור אופיים הבינלאומי של התאגידים, יש צורך במסגרת בינלאומית על מנת למסות אותם כראוי. לצורך כך, רתם הארגון יותר מ-135 מדינות, שמייצגות מעל 90% מהתוצר הכלכלי העולמי, להסכם שנחתם באוקטובר 2021.

התכנית החדשה צפויה להגדיל את ההכנסה ממיסוי התאגידים הבינלאומיים הגדולים ב-13 עד 36 מיליארד דולר בשנה. לפי הודעת ה-OECD, ככל שהחלת התכנית תהיה רחבה יותר, כך היא תסייע לייצוב מערכת המיסוי הגלובלית, תגביר את היכולת לחזות הכנסות ממס, ותפחית סכסוכים הקשורים בנושא.

מס חברות מינימלי של 15% יגדיל את ההכנסה במרבית המדינות

לפי פרסום ה-OECD, רוב המדינות בעלות הכנסה בינונית או נמוכה ירוויחו מהרפורמה, כלומר סך ההכנסה שלהן ממיסוי החברות צפוי לגדול. מיעוט של מדינות, הנוקטות במיסוי חברות נמוך במיוחד, ייפגעו מהרפורמה, שתעביר חלק מתקבולי המסים שלהן למדינות אחרות, בהן התאגידים פועלים בפועל.

הרפורמה מכונה 'פתרון שני הבסיסים'. הבסיס הראשון מבקש לחלק מחדש את המיסוי של התאגידים הגדולים, המוגדרים כתאגידים בעלי מחזור עולמי של לפחות 20 מיליארד אירו ורווחיות של לפחות 10%. הרפורמה תעביר נתח מהמיסוי למדינות בהן התאגידים מכניסים לפחות מיליון אירו. לכלכלות קטנות, שהתוצר שלהן קטן מ-40 מיליארד אירו, סף ההכנסה יעמוד על רבע מיליון אירו.

הבסיס השני יחיל שיעור מס מינימלי בשיעור אפקטיבי של 15% דרך מסגרת חוקית שכל המדיניות המשתתפות יידרשו ליישם. המס יחול על תאגידים בינלאומיים בעלי מחזור של לפחות 750 מיליון אירו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!