דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י' באייר תשפ"ד 18.05.24
30.4°תל אביב
  • 29.8°ירושלים
  • 30.4°תל אביב
  • 27.6°חיפה
  • 28.6°אשדוד
  • 35.6°באר שבע
  • 39.6°אילת
  • 36.1°טבריה
  • 28.4°צפת
  • 32.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צבא וביטחון

מתיחות בממשלה על דחיית פינוי מאחז 'אור חיים' בשומרון: ״מסוכן לאינטרס הישראלי״

שר הביטחון גלנט החליט לפנות את המאחז שהוקם השבוע, למרות שהשר סמוטריץ', שאחראי על המנהל האזרחי ביהודה ושומרון, התנגד לכך | גם בקשת השר בן גביר לדחיית פינוי המאחז נדחתה, ובתגובה הוא דורש לפנות את הכפר הבדואי חאן אל אחמר במישור אדומים

השרים יואב גלנט ואיתמר בן גביר משוחחים במהלך פינוי עמונה ב-2016 (צילום ארכיון: מרים אלסטר/ פלאש90)
השרים יואב גלנט ואיתמר בן גביר משוחחים במהלך פינוי עמונה ב-2016 (צילום ארכיון: מרים אלסטר/ פלאש90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

מתיחות בממשלה סביב פינוי מאחז 'אור חיים' בשומרון. המאחז הוקם השבוע ופונה בהוראת שר הביטחון יואב גלנט (הליכוד), בניגוד לעמדת השר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ' והשר לביטחון לאומי, שדרשו לדחות את הפינוי.

השר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית), שאחראי על המנהל האזרחי ביהודה ושומרון, הנחה לדחות את פינוי המאחז אך כאמור, השר גלנט קבע שהוא יפונה. מצב זה מעורר מתח על שאלת סמכויותיו של סמוטריץ' במשרד הביטחון בכל הנוגע ליהודה ושומרון. לפי דיווח בחדשות 12, שרי מפלגת הציונות הדתית ייעדרו במחאה מישיבת הממשלה.

נוסף על כך, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר שוחח בשישי עם שר הביטחון יואב גלנט, בניסיון לדחות את פינוי המאחז. במהלך השיחה בין השניים סירב גלנט להיענות לבקשתו של בן גביר לדחות את הפינוי. בתגובה על כך הודיע בן גביר שידרוש בישיבת הממשלה לפנות את מתחם חאן אל אחמר במישור אדומים, התיישבות של בדואים פלסטינים שהממשלה קבעה שתפונה אך לא ביצעה זאת.

בשיחה עם בן גביר טען שר הביטחון טען כי "יש הבדל בין ההסכמים הקואליציוניים לבין המדיניות", ושהמדיניות היא "פינוי מיידי לבנייה בלתי חוקית בשטחים פלסטיניים פרטיים". הוא אף הוסיף כי במידה שמהלך הפינוי לא היה מתבצע היום, הוא היה מתרחש בראשון הקרוב, ולאחר "נזיפה מהאמריקאים".

עוד טען גלנט כי אי פינוי המאחז היה מוביל לעימותים בלתי נמנעים סביבו, ולהעברת השטח כולו. "אסור לנו להתנהג כאילו אין איראן, אין פלסטינים וכאילו אנחנו לבד בעולם", ציין עוד גלנט בפני השר לביטחון לאומי.

הדברים מגיעים על רקע מאחז חדש בשם "אור חיים" שהוקם הלילה לציון 30 יום לפטירתו של הרב חיים דרוקמן, ממנהיגי הציונות הדתית. המאחז הוקם על ידי חמש משפחות וגרעין של מספר צעירים.

כחמש שעות מאז ההכרזה על הקמה, הגיעו למקום כוחות גדולים של ס"מ ומג"ב מלווים בפקחי מנהל אזרחי שהחלו בפינוי התושבים מהמקום. מפקד הכח כרז: "המקום מוכרז שטח צבאי סגור, מתוקף החלטת שר הביטחון. אנחנו נאלצים לפנות אתכם. תתפנו מרצון או שנפנה אתכם בכוח", התושבים השיבו בקריאות: "יהודי לא מגרש יהודי".

דברי של שר הביטחון מגיעים יממה לאחר פגישתו יחד עם רה"מ נתניהו, את ג'ק סאליבן, היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב. במהלך השיחות שקיים סאליבן בעבר עם גורמים ישראלים, המסר המרכזי מפיו היה: "תדאגו לשקט בגזרה, כדי שנוכל לטפל בנושא האיראני". כאמור, בקשתו של בן גביר נדחתה לבסוף, והמאחז פונה, על אף הביקורת הרבה מצד גורמים בקואליציה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!